Welke accu kopen.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke accu kopen.

Berichtdoor PARO » 15 Jun 2016, 09:37

Forumnauten,

Reeds veel over gelezen en gehoord, maar nog geen afdoend antwoord.
Waarom een semi-tractie accu en voor welk doel. Sommigen beweren dat een gewone loodaccu dieper kan ontladen worden dan een semi-tractie.
Ik sta nu voor de keuze omdat ik 2 accu's 230Amph in parallel (24v) te plaatsen heb.
Er is ook discussie over het feit dat de onderhoudsvriendelijke minder lang meegaan dan de gesloten types.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2016, 11:30

PARO schreef:omdat ik 2 accu's 230Amph in parallel (24v) te plaatsen heb.
:?:

2 x 230 parallel geeft nog steeds 12V met een capaciteit van 460 Ah
2 x 230 in serie geeft 24 met een capaciteit van 230 Ah

Tenzij je 'echte' 24V accu's hebt, maar die ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2016, 11:35

Ik dacht de semi tractie en tractie juist bedoeld zijn om vaker te ontladen en weer op te laden. Dikkere loodplaten.

Zelf gebruik ik de huishoud accu's ook voor de boegschroef en heb AGM gekozen.
Deze zijn veilig (geen gasvorming), onderhoudsvrij (droge accu) en kunnen hogere stromen leveren.
Ook kunnen ze dieper ontladen worden zonder schade.

Wel een ander prijskaartje :mrgreen:
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jun 2016, 20:39

Dieper ontladen is slecht voor je spaarpot; Meer dan 50% ontladen verkort de levensduur (hoe meer hoe korter de levensduur, bij iedere accu, de een kan er iets beter tegen dan de andere).
Open accu's zijn niet onderhoudsvrij of vriendelijk omdat je het vloeistofniveau op peil moet houden.
Levensduur is slecht voorspelbaar maar ook een goedkope open accu kan bij een goede baas 10-12 jaar meegaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2016, 22:00

Het hele verhaal heeft wat voeten in aarde maar kort gezegd kun je het volgende aanhouden.
In het spectrum accu's hebben we aan de ene zijde de startaccu en aan de andere zijde de tractie accu.
Alles ertussen in noemen we min of meer "semi tractie"
Het geeft eigenlijk aan dat het een accu is die niet specifiek voor tractie gebruik is en niet speciaal om te starten.
Voorbeelden bij deze accu's zijn de Optima Redtop, dit is een zuivere startaccu en gaat kapot als je hem cyclisch gaat belasten.
Aan de andere kant zitten de OPzS en OPzV tractiebatterijen die bedoeld zijn om met kleine tot gemiddelde stromen ver leeg getrokken te worden.
Op deze accu's starten of een boegschroef laten draaien is geen goed idee en zal de accu slopen.
Kanttekening hierbij, als de verhouding startmotor tractiebatterij groot is zal het minder problemen opleveren.
Een 2,5l diesel starten op een 1500Ah tractieset is geen probleem.

Nu de accu die we voor onze boot kopen, hierin onderscheiden we grofweg 3 typen (als we Lithium buiten beschouwing laten).
Open of "gesloten" loodzuur, Gel en AGM.
Het type accu bepaald niet per defenitie de toepassing maar beschrijft hoe de accu is opgebouwd.
Toch kunnen we over de gemiddelde accu het vlgende zeggen (nogmaals uitzonderingen bevestigen de regel)

De accu's bij de accuhandel, met dopjes zijn de open loodzuur batterijen, op deze accu's is zeer goed te starten, boegschroef, omvormer en verlichting te zetten.
Qua spectrum zitten ze aan de startkant dus om enige levensduur te behalen is het aan te raden om ze niet meer als 30%-50% te ontladen.
Diepontladen (< 9V) is de doodsteek voor deze accu's en zal de levensduur ernstig aantasten.
Onderhoud is eenvoudig te doen en verlengd de levensduur, er zijn kwaliteitsverschillen, maar goed behandeld kunnen deze accu's 10 jaar of langer meegaan.
Verkocht als autoaccu, vrachtwagenaccu etc.
Dan de "gesloten" loodzuur batterij, voorbeelden zijn de Calcium, VMF en andere "onderhoudsvrije" types.
Gebruik en spectrum globaal gelijk aan de open types alleen als je dergelijke accu's "mishandeld", vooral met laden zal er waterdamp ontsnappen en zal de accu verdrogen omdat je dit niet bij kunt vullen.
Bij dit type accu's zien we niet vaak exemplaren die het langer als een jaar of 6 uithouden.

AGM: Deze accu schuift qua spectrum wat meer naar de tractiekant, kan dus goed dienen als boegschroef of startaccu maar ook prima het boordnet voorzien.
Ontladingen tot 50% van hun capaciteit zijn geen probleem, incidentele diepontlading wordt prima doorstaan.
De accu is geheel gesloten en er hoeft nooit water te worden bijgevuld, wel zitten er veiligheidsventielen in de accu die bij grove mishandeling open gaan en druk aflaten om ontploffen van de bak te voorkomen.
Bij gezond gebruik zijn leeftijden tot een jaar of 7-10 mogelijk.
Bij zwaardere toepassingen houden we een jaar of 5-6 aan.

Gel: Deze accu schuift nog meer naar de tractiekant, en is niet echt geschikt om op te starten of de boegschroef te laten werken, zware omvormers kunnen ook problemen krijgen met de "traagheid" van energie afgifte.
Hij is uitstekend geschikt voor het voeden van het boordnet en kan met gemak een goede levensduur halen bij regelmatige ontlading tot wel 80% van de capaciteit.
Diepontlading en langdurige perioden van "leegstand" vormen een minder groot probleem bij dit type accu.
Ook dit type accu is voorzien van veiligheidsventielen.
Ik had vanmorgen nog iemand aan de telefoon die wat capaciteitsverlies vermoede bij zijn in 2006 geplaatste GEL accu.
Gemiddeld gaat de GEL accu wat langer mee als zijn AGM evenknie, vanwege de techniek, maar ook door het meestal wat meer gematigde gebruik.

Pff is het toch nog een heel verhaal geworden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor elrenegado » 16 Jun 2016, 09:37

Ik had voorheen altijd die lood accus, semi tractie van 230ah.... 2 stuks.
Werkte prima voor mijn doel, koffiezetten etc... accus kosten gemiddeld een euro per ampere, en ik zag het nut van de meerprijs van een agm niet in.

Totdat ik in m'n huidige boot alles ging vervangen en upgraden.
Ik wilde weer de loodzuur semi tractie bakken kopen, totdat ik in contact kwam met aquanaut.
Hij raadde de AGM accus aan.
Ik heb uiteindelijk voor 2 x 220ah AGM van victron gekozen.

wat ik vooral merk van dit type is dat de stroom beter vast gehouden word,
m.a.w. als je een paar weken niets laad of ontlaad blijft het voltage erin nagenoeg gelijk,
met de lood accus zakte dat toch altijd iets.
Ik heb het idee dat ze sneller vol zijn, en ook wat langer mee gaan terwijl ik toch best wat verbruikers heb, ook op 220v

Als m'n boegschroef of startset overlijd ( nu nog rubustaks semi traktie ) dan gaat ook daar een agm voor in de plaats komen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor Scout » 16 Jun 2016, 17:15

Het is inderdaad echt een prijs kwaliteitsverhaal.
Je geeft bij AGM meer geld uit voor een betere oplossing, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Als je met loodaccu's wilt werken zorg er dan in elk geval voor dat je voldoende capaciteit hebt zodat ze niet te ver ontladen worden
Ik heb nu een startaccu die door een probleem met een relais een tijdje heel raar geschakeld heeft gestaan (en dus ver kon ontladen) en die accu zakt nu binnen een dag terug naar 11 volt.
Da's dus einde verhaal, maar bij normaal gebruik kan een loodaccu ook echt heel lang mee.

Ik ben nu even moed aan het verzamelen voor de vervanging want accu's hebben nog een nadeel, ze zijn nl letterlijk loodzwaar :D :D
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jun 2016, 21:56

Het hele verhaal van Aquanaut is eigenlijk slechts een concrete samenvatting die normaal gesproken veel langer zou kunnen zijn.
Maar het is vooral kloppend.

Lees je goed en ook tussen de regels dan zijn de aloude accu's met dopjes (vaak semi-tractie genoemd) helemaal niet slecht maar wel het minst duur.
Ik heb ervaringen van 10-12 jaar levensduur mits je een goede baas voor de accu's bent.
Een beetje onderhoud, een niet al te fanatieke spanningsregelaar op de motordynamo, een veilige accukist met ontluchting naar buiten en je hebt er veel plezier van.

Zelf vindt ik AGM een soort van alleskunner die ook een stukje meer veiligheid biedt.
Kan iets beter tegen een iets minder zuinige baas.
Mijn laatste boot was voorzien van Victron AGM omdat er veel van werd verwacht.
Na 8 jaar de boot verkocht en de capaciteit was niet merkbaar minder geworden.

Bij een redelijk eenvoudige installatie (zonder compressorkoelkast en andere continue verbruikers) zou ik zo weer kiezen voor een goedkope accuset.
Met meer continue verbruikers kan het ook maar dan zou ik de capaciteit ruim kiezen (= meer accu's / meer gewicht).

Eigenlijk is een battery monitor (bv. Victron) iets waar je niet buiten kan als je de situatie wilt monitoren.
Zo'n ding is geweldig en verdien je absoluut terug omdat je weet wat de situatie van je accuset is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2016, 09:14

vuuren1 schreef:
Eigenlijk is een battery monitor (bv. Victron) iets waar je niet buiten kan als je de situatie wilt monitoren.
Zo'n ding is geweldig en verdien je absoluut terug omdat je weet wat de situatie van je accuset is.


1000% mee eens,
Ik heb er ook zo 1 inzitten, en tevens een mppt control (zelfde apparaatje, maar dan voor de zonnepanelen)
Je hebt zo perfect inzicht in je vebruik, hoe lang je nog mee kan etc.
Maar ook of je een stroomverbruiker hebt die teveel stroom pakt, of stroom pakt terwijl het uitstaat etc.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke accu kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jun 2016, 23:16

Precies.

Buiten de nuttige informatie die het ding voor je uitrekent en meet zie je keurig hoeveel capaciteit de accuset nog heeft en dat kan je helpen de levensduur te optimaliseren.
Dan verdient het apparaatje zich gemakkelijk terug.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten