door aquanaut » 15 Jun 2016, 22:00
Het hele verhaal heeft wat voeten in aarde maar kort gezegd kun je het volgende aanhouden.
In het spectrum accu's hebben we aan de ene zijde de startaccu en aan de andere zijde de tractie accu.
Alles ertussen in noemen we min of meer "semi tractie"
Het geeft eigenlijk aan dat het een accu is die niet specifiek voor tractie gebruik is en niet speciaal om te starten.
Voorbeelden bij deze accu's zijn de Optima Redtop, dit is een zuivere startaccu en gaat kapot als je hem cyclisch gaat belasten.
Aan de andere kant zitten de OPzS en OPzV tractiebatterijen die bedoeld zijn om met kleine tot gemiddelde stromen ver leeg getrokken te worden.
Op deze accu's starten of een boegschroef laten draaien is geen goed idee en zal de accu slopen.
Kanttekening hierbij, als de verhouding startmotor tractiebatterij groot is zal het minder problemen opleveren.
Een 2,5l diesel starten op een 1500Ah tractieset is geen probleem.
Nu de accu die we voor onze boot kopen, hierin onderscheiden we grofweg 3 typen (als we Lithium buiten beschouwing laten).
Open of "gesloten" loodzuur, Gel en AGM.
Het type accu bepaald niet per defenitie de toepassing maar beschrijft hoe de accu is opgebouwd.
Toch kunnen we over de gemiddelde accu het vlgende zeggen (nogmaals uitzonderingen bevestigen de regel)
De accu's bij de accuhandel, met dopjes zijn de open loodzuur batterijen, op deze accu's is zeer goed te starten, boegschroef, omvormer en verlichting te zetten.
Qua spectrum zitten ze aan de startkant dus om enige levensduur te behalen is het aan te raden om ze niet meer als 30%-50% te ontladen.
Diepontladen (< 9V) is de doodsteek voor deze accu's en zal de levensduur ernstig aantasten.
Onderhoud is eenvoudig te doen en verlengd de levensduur, er zijn kwaliteitsverschillen, maar goed behandeld kunnen deze accu's 10 jaar of langer meegaan.
Verkocht als autoaccu, vrachtwagenaccu etc.
Dan de "gesloten" loodzuur batterij, voorbeelden zijn de Calcium, VMF en andere "onderhoudsvrije" types.
Gebruik en spectrum globaal gelijk aan de open types alleen als je dergelijke accu's "mishandeld", vooral met laden zal er waterdamp ontsnappen en zal de accu verdrogen omdat je dit niet bij kunt vullen.
Bij dit type accu's zien we niet vaak exemplaren die het langer als een jaar of 6 uithouden.
AGM: Deze accu schuift qua spectrum wat meer naar de tractiekant, kan dus goed dienen als boegschroef of startaccu maar ook prima het boordnet voorzien.
Ontladingen tot 50% van hun capaciteit zijn geen probleem, incidentele diepontlading wordt prima doorstaan.
De accu is geheel gesloten en er hoeft nooit water te worden bijgevuld, wel zitten er veiligheidsventielen in de accu die bij grove mishandeling open gaan en druk aflaten om ontploffen van de bak te voorkomen.
Bij gezond gebruik zijn leeftijden tot een jaar of 7-10 mogelijk.
Bij zwaardere toepassingen houden we een jaar of 5-6 aan.
Gel: Deze accu schuift nog meer naar de tractiekant, en is niet echt geschikt om op te starten of de boegschroef te laten werken, zware omvormers kunnen ook problemen krijgen met de "traagheid" van energie afgifte.
Hij is uitstekend geschikt voor het voeden van het boordnet en kan met gemak een goede levensduur halen bij regelmatige ontlading tot wel 80% van de capaciteit.
Diepontlading en langdurige perioden van "leegstand" vormen een minder groot probleem bij dit type accu.
Ook dit type accu is voorzien van veiligheidsventielen.
Ik had vanmorgen nog iemand aan de telefoon die wat capaciteitsverlies vermoede bij zijn in 2006 geplaatste GEL accu.
Gemiddeld gaat de GEL accu wat langer mee als zijn AGM evenknie, vanwege de techniek, maar ook door het meestal wat meer gematigde gebruik.
Pff is het toch nog een heel verhaal geworden.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!