bedradingsschema losse start en lichtaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor rickvdlaan » 07 Jun 2016, 07:55

Beste lezen,

Ik heb met een paar vrienden een kajuitboot omgebouwd tot sloep.
Momenteel is alles aangesloten op 1 accu maar we willen er graag een losse start accu naast gaan gebruiken zodat we ten alle tijden de motor kunnen starten.
Op de licht accu willen we 2 automatische bilgepompen aansluiten + de verlichting en audio aan boord.
De start accu dient echt enkel en alleen er voor te zorgen dat de motor ten alle tijden gestart kan worden.

We hebben geen los laadsysteem voor de accu's, enkel lading via de dynamo van de motor (20 pk Mitsubishi)

Ik heb een stroomschema bijgevoegd van hoe ik me heb laten vertellen dat alles aangesloten moet worden maar ik zou dit graag nog bevestigd krijgen.
Ik heb mijn twijfels omdat het contactslot in het bedieningspaneel zit en deze zijn + krijgt vanaf de lichtaccu en niet vanaf de start accu.
Als ik de plus echter wel vanaf de startaccu naar het bedieningspaneel laat lopen loopt volgens mij alles weer over de startaccu en niks over de lichtaccu.

Ik heb hier weinig ervaring mee en hoop dat iemand me verder kan helpen.
De stroom onderbreking heb ik niet ingetekend maar die zit tussen de + die van de lichtaccu naar het bedieningspaneel loopt.

Bij voorbaat dank voor eventuele hulp

Afbeelding
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2016, 09:36

Je zal inderdaad de plus om te starten toch echt van je start accu moeten pakken...
Als je licht accu leeg is, kan je dus niet starten omdat je contactslot geen spanning krijgt.

Maar waarom krijgt je contact slot de plus van de start accu ?
Zitten alle overige zaken als verlichting en audio via het contact geschakeld dan ?

Zoja, dan moet je dat splitsen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor rickvdlaan » 07 Jun 2016, 15:55

Ik weet niet hoe het contact stroom krijgt. Er zit aan de onderkant een dikke kabel die naar de motor loopt. Kan het zijn dat hij zo ook zijn stroom krijgt?
Foto hieronder toegevoegd

Verder gaat er namelijk vanaf de accu geen kabel naar het contactslot. Enkel rechtstreeks naar de schakelaars voor licht e.d.


Afbeelding
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor aquanaut » 07 Jun 2016, 16:21

Zo van de onderkant bekeken zal het een Drinkwaard dashboardje zijn.
Die krijgt zijn spanningsvoorziening gewoon vanaf de startaccu.
Die draad die je dus in je schema plaatst is misschien voor de verbruikers maar niet voor je startslot en motorinstrumenten.

Dus gewoon een Cyrix-ct tussen je startaccu en de extra accu, en klaar is Kees.....eh Rick
https://www.bluepowershop.nl/media/wysiwyg/Datasheet-Victron/Cyrix-ct/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-NL.pdf

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jun 2016, 22:53

Het getoonde blokschema is bijna goed, er vanuit gaande dat het blokje met de benaming Motor ook de dynamo laadaansluiting is.
Ook zit het scheidingsrelais goed.

Wat in het blokschema niet klopt is de voeding naar het bedieningspaneel (als je daar het motorpaneel mee bedoelt).
Dat hoor je bij elkaar te houden, ofwel die voeding moet van de startaccu af komen.
(niet dat het zoals getoond niet zal werken maar het is niet logisch om alleen een motorpaneel vanuit een service accu te voeden)

1 Draadje omleggen en klaas ben je.

Of je geeft foute informatie en is het een standaard (wellicht Drinkwaard-achtig systeem) en dan zit de voeding wel standaard op 1 groep; nl. de startaccu want Drinkwaard levert standaard een motor met een kabelboom die vanaf de startmotor wordt voorzien van 12V.
De startmotor is standaard aangesloten op 1 accu: De motoraccu.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor rickvdlaan » 09 Jun 2016, 13:40

Beste,

Gisteravond nog even wezen kijken.
In de huidige situatie hebben we maar 1 accu. Hiervan loopt de plus rechtstreeks naar de hoofd stroom schakelaar.
Ik kan de motor gewoon starten, ook als de hoofdstroom schakelaar uit staat. Het contact haalt dus duidelijk ergens anders stroom vandaag.
Vanaf onder het contact loopt een dikke kabel met diverse bedrading naar de motor waar van ook 1 draad naar de startmotor waar ook de + op is aangesloten vanaf de accu.
Klopt het dat hij dan waarschijnlijk daar zijn stroom vandaan haalt?!

Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik graag of dit dan nog invloed heeft op mijn opgestelde bedradingsschema. Volgens mij klopt nu zo verder behalve dan dat er natuurlijk geen - vanaf de startaccu naar het "bedieningspaneel" heeft te lopen maar vanaf de lichtaccu naar de apparatuur!?.
Wat bij mij als "bedieningspaneel" genoemd staan zijn in werkelijkheid enkel de schakelaars van diverse apparaten.
De Relais is overigens een Cyrix-ct

Hier onder nog 1 keer ter bevestiging hoe het dan volgens mij zou moeten worden


Afbeelding
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jun 2016, 21:31

De dikkere (zo te zien) grijze kabel zal de kabel zijn met bedrading van de motor naar het instrumentenpaneel + startslot.
Dan haalt het contactslot zijn spanning weg bij de startmotor + aansluiting.
Dat is normaal.

Dan zal de zgn. hoofdschakelaar alleen zijn voor het service net van de boot.
Als je er een tweede accu bijzet sluit je de ingaande kabel van die hoofdschakelaar op die accu aan en koppel je de plussen van beide accu's middels het Cyrix relais.

Je schema is dus goed (behalve dat je de hoofdschakelaar niet hebt ingetekend)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema losse start en lichtaccu

Berichtdoor rickvdlaan » 10 Jun 2016, 15:06

Bedankt voor de hulp
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten