Waartussen kWh meter plaatsen?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2016, 13:00

Ik heb een scheidingstrafo en de Quattro 5000 in het motorruim.
In de meterkast (230V gedeelte) zie ik van links naar rechts:

Afbeelding

1. Een deel van de zekeringautomaten
2. De aardlekschakelaar
3. Een zg. magneetschakelaar waarvan de toepassing mij nog niet duidelijk is
4. Een schakelaar welke de walstroom aan en uit zet (bij het aan- en uitzetten hoor ik een klik vanaf de Quattro in het motorruim)

Vanaf de aardlekschakelaar gaan dikke draden naar de verdeelblokken waarop de 230V zekeringautomaten aangesloten zitten.

Ik wil graag een kWh verbruiksmeter op de rail plaatsen.
Kan ik deze (elektrisch) plaatsen tussen de zekeringautomaten en de aardlekschakelaar (uitgang aardlekschakelaar) of (makkelijker) op de ingang van de aardlekschakelaar?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 29 Mei 2016, 13:40

De lc1d128 is waarschijnlijk gebruikt om de walstroom om te schakelen naar de omvormer daardoor hoor je deze ook schakelen zodra je de walspanning eraf haalt in rust zal de omvormer op je boordnet staan zodra je walspanning op het schip zet schakeld het relai om en doet hij de walspanning schakelen op je boordnet.

De schakelaar is eigenlijk overbodig want die zou als hetbovenstaande goed werk altijd aan kunnen blijven

Wat wil je meten met je gebruiks meter het totale jaarverbruik of het verbruik waneer je aan de walspanning ligt?

Als je het totale verbruik wilt weten kan je de blauw en bruine draad op je kwh meter zetten en dan vanaf de kwh meter weer terug naar je aardlekschakelaar

Waneer je alleen de walspaning wilt meten zal je even moeten uitzoeken waar de walspaning binnen komt ik vermoet bij de automaat rechts van het relai en dan moet je de kwhmeter daar tussen plaatsen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2016, 14:37

Dank je!

En even wat gecheckt.
Klopt, de lc1d128 schakelt in als ik de walstroomsteker in de walstroomaansluiting plaats en vice versa.
Als ik de meest rechter schakelaar uitschakel, dan blijft de lc1d128 overigens ingeschakeld staan.
De feitelijke functie van de lc1d128 lijkt inderdaad wat mager.

Op de meest rechter schakelaar valt de spanning af als ik de walstroomsteker losneem (waarbij ook de lc1d128 uitschakeld) en vice versa.
De functie van de rechter schakelaar lijkt mij dan niet meer of minder dan de Quattro voorzien van walstroomspanning en vice versa zoals je al schetst.

Ik wil de walstroomafname meten en ga de kWh meter plaatsen op de in- of uitgang van de rechter schakelaar.
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 29 Mei 2016, 16:52

Op die rechter automaat komt je walstroom dan binnen die gaat dan naar die lc1d128 dit kan jemakelijk zien want er zouden 2draden dan van die automaat rechts naar dat relai gaan en tegelijk zijn dan ook twee draden doorverbonden de a1en a2 van dat relai als je hem aan de kant van die automaat rechts ertussen hangt waar hij naar het relai gaat dan zit je veilig want dan is je kwh meter ook beschermt je kan dit ook testen op de rechter automaat als je hem uitzet even meten of je spanning aan de bovenkant of onderkant hebt waar geen spanning is moet je de kwh meter tussen hangen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2016, 17:45

Ok, thanks.
Nog even gemeten en mijn (bescheiden) conclusies (want het is net even anders):

- De lc1d128 schakelt aan/uit als er walstroom wel/niet op staat, onafhankelijk van de stand van de rechter automaat
- Met de rechter automaat kan ik de Quattro van 230V walstroomspanning voorzien (bij in- en afschakelen hoor ik het relay van de Quattro schakelen, niet de lc1d128)
- Als ik de rechter automaat uitschakel met aangesloten walstroom, dan blijft de lc1d128 gewoon onder spanning staan (daar er walstroom op staat)

Ofwel, de walstroom komt binnen op de lc1d128 en gaat vandaar, via de rechter automaat, naar de Quattro.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 29 Mei 2016, 18:36

Ok zou kunnen maar dat zou betekenen dat er geen automaat tussen de walspaning zit of ze gebruiken de aardlek als automaat maar die is 40 ampere dan zou ik daar toch liever nog even een 16 amp automaat tussen plaatsen je kan ook dit testen aardlek uit waarschijnlijk valt dan het relai wel af en even meten op de twee zwarte draden aan de onderkant als daar spanning op staat is daar de binnenkomst van de walspaning zou daar dan nog even een 16 amp automaat tussen zetten tussen aansluiting 2 en r4 van het relai zal je ook 220 volt meten vermoed ik
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2016, 19:38

Wel, dit gaat langzamerhand iets mijn pet te boven.
Kom je wel eens langs Zwolle?
Laatst gewijzigd door Yep op 29 Mei 2016, 20:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 29 Mei 2016, 19:53

Van de zomer ja maar zal het morgen wel ff tekenen this niet zo spanend
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2016, 20:00

Held.
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 31 Mei 2016, 20:04

Had je gisteren een pb gedtuurd ff reageren aub
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten