Waartussen kWh meter plaatsen?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 10 Jun 2016, 17:54

Nog even een vraag: Is de schakelaar (helemaal rechts) een schakelaar die sec de laadfunctie van de Quattro in- en uitschakelt?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 10 Jun 2016, 18:26

Nee, dat kun je niet apart uitschakelen.
Behalve als de software is aangepast.
Maar dat is volgens mij niet aan de orde.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 10 Jun 2016, 18:44

aquanaut schreef:Nee, dat kun je niet apart uitschakelen.
Behalve als de software is aangepast.
Maar dat is volgens mij niet aan de orde.

Aquanaut


Ok. Dan zal de schakelaar geplaatst zijn net voor de 230V ingang van de Quattro (nu dus de trafo ;-( ).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 11 Jun 2016, 12:46

Wel, een mooie exercitie vanochtend.

1. Ik heb de walstroomaansluitingen op het relais verwisseld zodat de minst toegepaste walstroomaansluiting (achter) nu het relais bedient.

2. De kW uurmeter zit nu op een perfecte plek (direct na de schakelaar achter het relais en voor de scheidingstrafo).
Weliswaar wordt de stroomafname van het relais niet gemeten maar dat is peanuts, zeker in relatie tot punt 1.

3. De geel/groene aardekabels van walstroom voor- en achter zijn verbonden met de kabel naar de scheidingstrafo.
Er is nergens een verbinding met de aardestrip in de meterkast (en dat is dus goed).
Daarna heb ik de walstroomcontactdoos achter maar eens losgehaald en wat blijkt:
De aardepen is direct verbonden met het metalen huis welke via schroeven contact maakt met het metaal van het schip.
De aansluiting voor is van hetzelfde type dus daar zal dit vast ook het geval zijn.
Even een fotootje.

Afbeelding

Kan ik wat verbouwen aan deze contactdozen of zijn er exemplaren waarbij de aarde niet op het (metalen) huis komt?
Want volgens mij ligt hier het probleem en ook de oplossing.
Wat jullie?

4. Verder zie ik een aardlekschakelaar van 40A. (waarover al eerder gesproken is) welke afschakelt bij 30mA. diff.
Die 40A. lijkt logisch daar er eerst 3 Multi's van elk 3.000W in het schip zaten.
Is het wijsheid om hier een 25A. exemplaar in te zetten?

5. Hoe is een Quattro 230V uitgang aangesloten?
Is nul verbonden met de scheepshuid evenals de aardedraad en de -pool 24V?
En kan 0 niet fase worden, bv. bij omgedraaide aansluitingen van de walstroom?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 11 Jun 2016, 21:01

1. Top!
2. Gezien de installatie met omschakelbare walstroom aansluitingen is dat de juiste plaats.
3. Weet je dat zeker!!?? Het is me eigenlijk niet meer bijgebleven, het is te lang geleden dat ik met die Marinco connectors bezig ben geweest.
Zal maandag op de zaak eens zoeken of we er wellicht nog 1 hebben liggen, lijkt me een niet wenselijke aardbrug.
Deze connectors zijn er ook in een kunststof uitvoering.
Als het opzeker zo is, is dit de doodsteek voor de werking van je scheidingstrafo, die zit er dan werkelijk voor de kat z'n ...... tussen.

4. Die 40A op de aardlek is een maximaal waarde GEEN afschakel waarde, voor het afschakelen op overstroom (bijvoorbeeld door kortsluiting) moet je een installatie automaat aanbrengen, of een gecombineerde automaat/ aardlek een aadlekautomaat.
Het heeft geen zin om hier een 25A exemplaar neer te zetten, immers je walaansluiting zal nooit zwaarder zijn als 16A (tenzij dat je gaat knoeien met 3 fase aftakkingen)

5. De uitgang van de Quattro is zwevend in omvormerbedrijf, er kan softwarematig beslist worden of er in omvormerbedrijf een PE-N verbinding moet worden gemaakt door de Quattro (standaard staat dit groundrelais aan)
Bij aangesloten walspanning wordt dit groundrelais eerst geopend en komt de uitgang via het transfer relais aan de ingang te liggen, inclusief de eventueel meegebrachte aarde.
Er zijn ook geen verbindingen van de ingaande of uitgaande aarde met de BAT-
In omvormer bedrijf is er indien het groudrelais niet gebruikt wordt geen sprake meer van een fase en een nul, indien er wel een PE-N verbing wordt gemaakt zal het de N connector van de uitgang zijn die aan de uitgangsaarde komt te liggen.
Bij het aanleggen van walspanning sluit het transfer relais en komt de ingangs N aan de uitgangs N te liggen.
Mocht er door de verdraaiing in de walaansluiting de fase op de N worden gezet ( en de nul op L) dan draaien dus inderdaad de fase en nul om bij omschakelen, dit behoort geen probleem te zijn, tenzij je zelf PE-N verbindingen gaat aanbrengen.
Deze worden dan PE-L verbindingen (volle aardsluiting)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 11 Jun 2016, 23:34

Dank voor je reactie!!!

3. Zeker. Ik heb de boel losgedraaid en zie een brugje lopen tussen de aarde pen en het huis.
En inderdaad, de doodsteek voor de trafo.
Ik heb inmiddels de bruggen gesloopt.
Weerstand tussen aardepennen en scheepshuid is nu x megaohm.

4. Het heeft geen zin om hier een 25A exemplaar neer te zetten, immers je walaansluiting zal nooit zwaarder zijn als 16A (tenzij dat je gaat knoeien met 3 fase aftakkingen)
Maar dit betreft de aardlekschakelaar NA de Quattro waar vandaan de stroom naar de automaten gaat, maximaal gaat hier 5.000W doorheen.
Of is het wijsheid een aardlekschakelaar (16A.) te plaatsen tussen trafo en Quattro (zoals in de manual van de trafo wordt gesuggereerd)?

5. Oeps, dat gaat m'n huidige pet te boven.
Toch even proberen en het overzicht gepakt uit de manual van de Quattro.

Afbeelding

In de trafo eindigt de aardedraad van de walstroom zonder verder enige connectie te maken.
Feitelijk zijn alle PE aansluitingen in de tekening met elkaar en met de N(ul) draden, de kast en de scheepshuid verbonden (bij geen walstroom).
Zodra er walstroom is, wordt de verbinding tussen N(ul) en aarde verbroken (hetgeen in mijn optiek in deze fase niet eens zou hoeven daar er een trafo geplaatst is).

Du moment dat het schip op de wal ligt, dient er in de trafo een verbinding (los draadje) tussen de aarde ingang en aarde uitgang gelegd te worden opdat het schip aan walstroomaarde ligt.
Met het relais rechtboven wordt dan de verbinding tussen N(ul) en PEout verbroken bij aansluiten van de walstroom opdat de walstroom aardlek er niet uitklapt.
Dit relais verbreekt eerst deze verbinding en direct daarna laat het linker relais de walstroom binnen.

Is mijn benadering ok?

Verder heb ik nog gemeten.
De weerstand tussen N(ul) en aarde (beide in stopcontact) is vrijwel 0.
Hetzelfde geldt voor de weerstand tussen N(ul)/aarde stopcontact en scheepshuid.
En uiteraard is (ook gemeten) de weerstand tussen aarde stopcontact en walstroom aardepen uiterst groot.
Ik zeg: Dit is hartstikke goed. Wat jij?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2016, 20:24

3. Zo hoort het te zijn.
4.
Yep schreef:Maar dit betreft de aardlekschakelaar NA de Quattro waar vandaan de stroom naar de automaten gaat, maximaal gaat hier 5.000W doorheen.

Nope, er kan hier maximaal 8680W doorheen!! 3680W van een 16A walaansluiting (ook gemaximeerd door je trafo) + 5000W powerassist!

Yep schreef:Of is het wijsheid een aardlekschakelaar (16A.) te plaatsen tussen trafo en Quattro (zoals in de manual van de trafo wordt gesuggereerd)?


Nogmaals een aardlekschakelaar schakelt niet af op overstroom, een 16A aardlekschakelaar bestaat dan ook niet, alle huidige aardleks schakelen af bij een verschilstroom tussen fase en nul van 30mA of meer!

5.
Yep schreef:
Feitelijk zijn alle PE aansluitingen in de tekening met elkaar en met de N(ul) draden, de kast en de scheepshuid verbonden (bij geen walstroom).

En bij een werken groundrelais.

Yep schreef: Zodra er walstroom is, wordt de verbinding tussen N(ul) en aarde verbroken (hetgeen in mijn optiek in deze fase niet eens zou hoeven daar er een trafo geplaatst is).
Du moment dat het schip op de wal ligt, dient er in de trafo een verbinding (los draadje) tussen de aarde ingang en aarde uitgang gelegd te worden opdat het schip aan walstroomaarde ligt.
Met het relais rechtboven wordt dan de verbinding tussen N(ul) en PEout verbroken bij aansluiten van de walstroom opdat de walstroom aardlek er niet uitklapt.
Dit relais verbreekt eerst deze verbinding en direct daarna laat het linker relais de walstroom binnen.

Is mijn benadering ok?


Ja, behalve de scheepshuid, deze heeft geen verbinding met de aarde, mag in geval van een scheidingstrafo wel, maar hoeft niet.
Hangt de Quattro toevallig tegen een metalen schot of heb je andere geaarde 230V verbruikers die met aarde aan de scheepshuid liggen?
Yep schreef:Verder heb ik nog gemeten.
De weerstand tussen N(ul) en aarde (beide in stopcontact) is vrijwel 0.
Hetzelfde geldt voor de weerstand tussen N(ul)/aarde stopcontact en scheepshuid.
En uiteraard is (ook gemeten) de weerstand tussen aarde stopcontact en walstroom aardepen uiterst groot.
Ik zeg: Dit is hartstikke goed. Wat jij?


Idem de scheepshuid.....
Die laatste hoort oneindig hoog moeten zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 12 Jun 2016, 20:38

Top!!
En de laatste loodjes:

Idem de scheepshuid.....
Die laatste hoort oneindig hoog moeten zijn.


Je bedoelt tussen aardepennen en scheepshuid?
Klopt, deze is oneindig.

Hangt de Quattro toevallig tegen een metalen schot of heb je andere geaarde 230V verbruikers die met aarde aan de scheepshuid liggen?

Dat kunnen er vele zijn.
Ik denk bv. aan de Kabola, UVC lamp, boiler, airco onderdelen, etc.
Gezien de vele mogelijkheden dit onderwerp laten rusten?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2016, 21:29

We hebben het over de scheepsaarde, niet de walaarde dus moet het geen probleem zijn.

Lekker laten zo.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 12 Jun 2016, 21:48

Top.
Dank voor alle support.
Case closed ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten