aquanaut schreef:Nee, dat kun je niet apart uitschakelen.
Behalve als de software is aangepast.
Maar dat is volgens mij niet aan de orde.
Aquanaut
Yep schreef:Maar dit betreft de aardlekschakelaar NA de Quattro waar vandaan de stroom naar de automaten gaat, maximaal gaat hier 5.000W doorheen.
Yep schreef:Of is het wijsheid een aardlekschakelaar (16A.) te plaatsen tussen trafo en Quattro (zoals in de manual van de trafo wordt gesuggereerd)?
Yep schreef:
Feitelijk zijn alle PE aansluitingen in de tekening met elkaar en met de N(ul) draden, de kast en de scheepshuid verbonden (bij geen walstroom).
Yep schreef: Zodra er walstroom is, wordt de verbinding tussen N(ul) en aarde verbroken (hetgeen in mijn optiek in deze fase niet eens zou hoeven daar er een trafo geplaatst is).
Du moment dat het schip op de wal ligt, dient er in de trafo een verbinding (los draadje) tussen de aarde ingang en aarde uitgang gelegd te worden opdat het schip aan walstroomaarde ligt.
Met het relais rechtboven wordt dan de verbinding tussen N(ul) en PEout verbroken bij aansluiten van de walstroom opdat de walstroom aardlek er niet uitklapt.
Dit relais verbreekt eerst deze verbinding en direct daarna laat het linker relais de walstroom binnen.
Is mijn benadering ok?
Yep schreef:Verder heb ik nog gemeten.
De weerstand tussen N(ul) en aarde (beide in stopcontact) is vrijwel 0.
Hetzelfde geldt voor de weerstand tussen N(ul)/aarde stopcontact en scheepshuid.
En uiteraard is (ook gemeten) de weerstand tussen aarde stopcontact en walstroom aardepen uiterst groot.
Ik zeg: Dit is hartstikke goed. Wat jij?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten