Waartussen kWh meter plaatsen?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor JerryR » 01 Jun 2016, 10:39

Is een 16A ertussen niet overbodig. Links zitten alle eindgroepen die alles al beveiligen. En de aardlek neemt zijn eigen taak op zich namelijk beschermen tegen aardlek die 40Ais geen overstroom beveiliging maar z'n maximale toelaatbare stroom

Ik kan me voorstellen dat je de stuurstroom misschien wil beveiligen zet deze dan achter een eigen groeps automaat. Een extra 16A ertussen brengt alleen maar je selectiviteit omzeep als de 10A walstroom zekering dat al niet doet.



Gr Jerry
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 01 Jun 2016, 10:51

Daarnaast is mij niet geheel duidelijk wat het relais daar doet.
De Quattro zelf heeft alle functies die benodigd zijn al in de behuizing onder gebracht..

Ook is het wel handig te weten of dit kastje voor of na je scheidingstrafo zit, want ik neem aan dat je dat verbruik ook wilt meten gezien de eerdere discussie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 01 Jun 2016, 12:13

Dank!
Klopt, het relais heeft wellicht in het verleden een functie gehad in relatie tot de Whispergen generator of de separate lader i.c.m. Multi's.
Zeker is dat het relais slechts reageert op aansluiten van de walstroomsteker en op niets anders.
Dus nogmaals: Het relais voedt de rechter automaat welke de Quattro voorziet van 230V spanning.

De scheidingstrafo is later dan de Quattro geplaatst ofwel, de 230V ingang draden zijn van de Quattro losgenomen en aangesloten op de scheidingstrafo.
Daarna is de scheidingstrafo direct verbonden met de Quattro.
Ofwel: Bij het plaatsen van de verbruiksmeter wordt ook het verbruik van de scheidingstrafo meegenomen.

De idee achter het geheel is dat ik zelf kan meten en de hoeveelheid van geleverde walstroom kan checken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 01 Jun 2016, 12:41

Hoi Yep,

Hetgeen je aangeeft is niet gebruikelijk, en zeker niet aan te raden dat er eerst met de walspanning naar een verdeler wordt gegaan en dan pas naar de trafo, die vervolgens meer vastzit aan de Quattro.

De juiste volgorde vanuit de wal gezien moet zijn walaansluiting/trafo/quattro/verdeling.

Voorzekeren heeft geen zin en werkt de walzekering alleen maar tegen (selectiviteit zoals JerryR al aanhaalde)
Het zelfde geldt voor een aardlek, deze zijn sowieso altijd contra selectief, dit houdt in dat de verst verwijderde aardlek bij een aardfout springt.
Een aardlek achter de Quattro kan, maar dan moet wel de functie van het ground relais in de Quattro worden aangezet anders doet ie nog niks.
Het ground relais maakt een PE-N verbinding in omvormer bedrijf.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 01 Jun 2016, 18:55

Hoi Aquanaut,

Dank je!
Maar volgens mij is dit ook de volgorde.
Als ik de rechter automaat aanschakel, dan valt de Quattro, met daarvoor de trafo helemaal stil.
Maar ik zal dit nog eens helemaal nalopen.

Groet,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 02 Jun 2016, 12:50

Lastig onderwerp.
Ik heb nog even goed gekeken en gemeten.

1. Met de rechter schakelaar wordt de Quattro gevoed met 230V
2. Het relais schakelt slechts als er walstroom op komt
3. Als ik de Quattro geheel uitschakel blijft het relais ingeschakeld
4. Als ik de Quattro geheel uitschakel is de aardlekschakelaar los van spanning (de testknop reageert ook niet)
5. Als ik de Quattro geheel uitschakel zijn (uiteraard) de 230V verbruikers spanningsloos)
6. De trafo is op een later moment geplaatst en direct gekoppeld aan de Quattro (tussen de 230V aanvoerspanning en de Quattro)

Ik kan niet anders zien dat de volgorde nu is:
Walstroom - relais - rechter automaat - trafo - Quattro - aardlek - automatische zekeringen (groepen) - 230V verbuikers.
Mocht hier toch nog twijfel over zijn (wie ben ik?), dan zou bv. Ronald misschien bij gelegenheid een 'blik willen werpen'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2016, 13:59

Dat relais kan los,

Dat hangt er waarschijnlijk nog tussen om in de oude situatie de omvormers van het boordnet af te schakelen op het moment dat je de walstroom erop prikt.
Deze functie heeft de Quattro overgenomen.

Verder blijf ik bij de volgorde zoals ik eerder aangaf de niet getransformeerde walspanning mag niet in de scheepsinstallatie lopen, je bent dan namelijk verplicht om ook de walaarde mee te voeren.
De kans dat deze dan ergens aan de scheepsaarde komt is aanwezig en maakt de installatie van de trafo nutteloos.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 02 Jun 2016, 16:17

Eens, dat relais kan eruit.
Ik wil er ook zeker van zijn dat de trafo zijn functie heeft en ook dat de aardlek 100% functioneert.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor Yep » 02 Jun 2016, 21:44

En wat blijkt:

De verbinding tussen de (losgenomen) aardepen van de walstroomstekker en de scheidingstrafo heeft onderweg ergens een koppeling met de aarde van de boot.
Ik meet hier ca. 0,3 ohm.
De andere kleine pennen hebben een uiterst grote ohmse waarde hetgeen ok is.

Ergens tussen stekker en trafo zit er een verbinding.
Tijd voor een 'mannetje'.

En, de kWh meter zit er tussen.
Weliswaar misschien nog niet op de goede plek maar hij WERKT.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waartussen kWh meter plaatsen?

Berichtdoor JerryR » 09 Jun 2016, 22:28

Ik lees aardpen los.


Een aadlek functioneert alleen als er ook daadwerkelijk iets kan wegvloeien. Volgens de nen1010 norm in de woning/utiliteitbouw wordt een aardverspreidingsweerstand van 166 ohm max gehouden. Deze waarde komt uit de berekening 50V/300mA echter zou ht theoretisch bin een 30mA 50/30mA 1666 ohm zijn (norm staat vast op 166) Als de wal aarde niet is aangesloten moet je deze waarde door verf en water naar de kade zien te halen wat erg lastig wordt.

Het gunstigste is door deze aarde aan te sluiten maar dan krijg je weer galvanische corrosie problemen.en moet je er maar vanuit gaan dat het zooitje op de kade in orde is.

Hiervoor is een scheidingstrafo toegepast. Deze maakt een eigen circuit waardoor je binnen de boot je 30mA kan laten terug vloeien naar je scheidingstrafo. Waardoor de aardlek uitschakelt.

Alle installaties vóór de trafo worden dus niet aardlek beveiligd advies hierbij is dus om het met zo min mogelijke componeneten en hufterproof van wal aansluiting naar trafo te realiseren. En hopen dat bij een fout de wal aansluiting bij kortsluiting zijn werk doet. (je zou direct bij binnenkomst boot een installatie automaat kunnen zetten om tegen kortsluiting te beveiligen)

Dus eennaardlek zal alleen werken als deze na de scheidingstrafo zit met een losse wal aarde. Als je quattro voor de scheidingstrafo (wat mij wel lijkt gezien het vermogen?) zit is deze met losse wal aansluiting dus ook niet beveiligd met aardlek.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten