Pagina 1 van 1

Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2016, 22:29
door MARC33
Na het regelmatig uitvallen van de thermische zekering op de stuurdoos is me aangeraden om de magnetische koppeling van de compressor te vervangen .
De vraag is of het normaal is dat je bij het opzetten van de massasleutel en + sleutel de koppeling aangetrokken wordt ?
Het sleutelcontact ( dashboard ) staat niet op .
Volgens de handleiding werkt de koppeling bij een draaiende motor vanaf 1700 TR/min tot 3100 tr/min, na dit toerental neemt de Turbo over .
Voor het uitvallen van de zekering hoorde je de koppeling aanslaan en bij hogere toeren terug afslaan ,gelijk het hoort . ( beetje irritant geluid )
Motor heeft 800 hr
Mvg
Marc

Re: Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2016, 19:52
door dwtk
De compressor werkt als spoelpomp. Volgens mij moot die pompen bij de laagste vermogens. Dus vanaf 0 totdat de turbocharger de lucht toevoer overneemt.
Dat is al ver voordat de motor 3100 toeren draait.
Dus dat hij alleen tussen 1700 e 3100 toeren ingeschakeld staat is m.i niet juist

Re: Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2016, 21:44
door vuuren1
Het klopt volgend de gegevens dat de blower ergens tussen de 1500 en 1700 rpm inschakelt.

Ik vind dat vreemd omdat een niet ingeschakelde Roots blower de inlaat af zal sluiten..
Of er moet met (omloop) kleppen worden gewerkt?
Bij het aanzetten van de motorspanning zou m.i. de el. koppeling niet in mogen komen omdat er geen toerental signaal is die dit goedkeurt.
Misschien hoor je omloopkleppen schakelen?

Ik vind het een vreemd systeem en op internet zijn er veel problemen over te vinden.

Re: Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2016, 22:22
door MARC33
Bedankt voor de reacties .
Ondertussen heb ik het probleem gevonden .
De compressor zorgt ervoor dat er een gelijdelijke overgang is naar Turbo . Dit om voor planerende boten sneller vermogen te genereren . Mijn boot is een halfgeleider Beneteau 9 . Die heeft zo een versnelde werking niet echt nodig maar het zit erop dus het moet correct kunnen werken .
Werking is tussen 1700 TR en 2400 tr ,dus werkt niet onder de 1700 en werkt ook niet boven de 2400 want dan neemt de Turbo over . Werking wil zeggen stroom krijgen op de magnetische spoel die de koppeling koppelt en de compressor laat werken .
Wel er zit een stuurdoos die ervoor zorgt dat de stroom kan vloeien . Er zijn 2 sensoren ,een toerental sensor en een kick- down sensor die sturing geven aan die stuurdoos .
Vermoedelijk met het spelevaren heb ik de kick- down regeling geforceerd en dit heeft een kortsluiting teweeg gebracht in de stuurdoos waardoor de magnetische spoel constant aan de massa lag en op alle toeren ingeschakeld is wat niet de bedoeling is .
Heb de stuurdoos vervangen ,de kick-down afstelling gecontroleerd en probleem is van de baan .
Ondertussen heb ik weeral wat bijgeleerd .
Vooral ook dat snelvaren GELD kost .
Mvg
Marc33

Re: Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2016, 22:53
door dwtk
Ik was in de war met een ander merk motor. Een 2takt, waar de compressor dus als spoelpomp werkt.
De werking zoals ts aangeeft is dus goed.

Re: Werking compressor op Volvo penta 230pk KAMD 43 P

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2016, 06:25
door aquanaut
Naast dat de compressor draait tussen 1700-2400 toeren behoort hij met een koude motor ook stationair mee te draaien, op die manier warmt de motor sneller op en wordt roken voorkomen.
Er zit inderdaad een bypass met klep die behoorlijk luidruchtig kan omklappen.

Aquanaut