Max. stroom zonnepaneel.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Max. stroom zonnepaneel.

Berichtdoor Guerto » 18 Mei 2016, 03:27

Hallo,

Ik zit er aan te denken om een groter zonnepaneel op onze Doerak te plaatsen. Ik heb een eenvoudige PWM regelaar die maximaal 4,5 A laadstroom vanaf het zonnepaneel aankan (Morningstar Sunguard). Welk paneel kan ik hier maximaal aan koppelen?

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de specificaties van een 80 Watt Victron zonnepaneel dan zie ik een max. vermogensstroom (Impp) staan van 4,45 A. Betekent dit dat dit paneel nog net past bij deze regelaar? Of moet ik uitgaan van 80W/12V = 6,6A, waardoor dit paneel te 'zwaar' is voor deze regelaar?

Alvast bedankt,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Max. stroom zonnepaneel.

Berichtdoor aquanaut » 18 Mei 2016, 06:14

Geert,

Als de regelaar gechikt is voor 4.5A ingangsstroom is het 80Wp paneel precies goed.

Een PWM regelaar doet niet aan conversie dus de te verwachten laadstroom zal ook niet hoger liggen.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Max. stroom zonnepaneel.

Berichtdoor Guerto » 18 Mei 2016, 23:56

Aquanaut,

dank je wel. Is er dan nog voorkeur voor de monokristallijne of de polykristallijne variant als het ik paneel vrijwel horizontaal op de boot monteer met als vaargebied de (noord)nederlandse binnenwateren?

groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Max. stroom zonnepaneel.

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2016, 11:01

Nee, in principe niet.
De kwaliteit en vermogensvastheid van een mono paneel is wel wat beter als van de poly exemplaren, maar 80Wp = 80Wp
In eindvermogen komen ze bij elkaar, bij niet optimale belichting presteert de mono beter.
De prijs voor de mono is echter ook iets hoger, wel is de beschikbaarheid groter omdat er in de markt meer mono wordt toegepast als poly omwille van het kwaliteitsverschil en netto opbrengst.

Als het om de Victron panelen gaat is er wel een formaatverschil, waar de mono een langer smal paneel is, is de poly een kortere brede.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Max. stroom zonnepaneel.

Berichtdoor Guerto » 20 Mei 2016, 00:02

OK, helder, dank je wel. Ik zal dit weekend eens kijken welke maatvoering in mijn geval dan het beste past.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten