Spoed: dynamo laadt niet!

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor luukie25 » 05 Mei 2016, 18:15

Vandaag heb ik op mijn schip een nieuwe alternator geïnstalleerd. Een Hitachi LR180-03, 12V 80A. Er zat een Hitachi LR155 op. Ik was er zeker van dat alles in orde was maar na het starten gebeurde er niks. De dynamo draait vrolijk mee maar gaat niet laden. Hij zit hetzelfde aangesloten als de vorige dynamo, op de W aansluiting na, de is nu nieuw erbij. Zou het aan de lamp kunnen liggen? Momenteel 2W in, aangeraden is 3.4W? We zouden morgen ochtend vertrekken, dus ik hoop dat iemand voor die tijd iets kan bedenken! Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor henkvd » 05 Mei 2016, 18:22

Als je zeker weet R en L goed hebt aangesloten dan zou het aan de lamp kunnen liggen.

Op R staat ca 12 Volt, R zit aan het laadlampje die zal dus een heel stuk lager moeten zijn, meet dat even na, brand de laadlamp bij gestopte motor ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor luukie25 » 05 Mei 2016, 20:43

Bedankt! Ik heb simpel R boven en L onder in de T figuur van de aansluitingen, zoals ik overal terug zie. Op R staat 12.5 volt, gelijk aan het voltage direct op de batterij. Dat moet dus goed zijn. Gebruik ik verder de B- of de E terminal voor de negatieve kabel? Na de hele dag klussen was ik het zat dus ben ik even naar huis. Voltage op de L weet ik nu dus even niet. Ik zie de lamp nu eigenlijk helemaal niet branden. Wanneer moet deze wel en wanneer niet aanstaan? Morgen ochtend vroeg ga ik weer verder proberen!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor henkvd » 05 Mei 2016, 20:48

P is het W contact voor de toerenteller
B of BAT de accu +
E is accu -

Als je de stekker voor R en L als een T ziet is idd R boven L onder

Lamp brandt bij gestopte motor en contact aan, dat deze niet brand is de reden dat er niet geladen wordt, bij laden gaat de lamp pas uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor AlfaR » 05 Mei 2016, 20:55

Was de vorige dynamo ook niet goed?
Je moet zeker weten of je lampje en de bedrading er naar toe goed is. Anders zal de dynamo nooit gaan laden. Hept lampje moet met de aandere aansluiting aan de plus zitten. Als de dynamo stil staat geeft deze min op de draad naar het lampje en zodra deze draait komt er een plus op en gaat het lampje uit. Verder bedrading van de dynamo goed controleren.

Hoe weet je zeker dat hij niet laadt, waar check je dat door? Voltmeter in de boot of een multimeter?
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor luukie25 » 05 Mei 2016, 20:57

Nogmaals hartelijk bedankt! Oké, dan zat dat dus goed. Ik ga morgen nog even goed kijken of de lamp wel aanstaat bij contact aan motor uit. Als dat fout gaat, waar kan dat dan aan liggen? Het vermogen? Bij de vorige dynamo werkte alles nog wel, dus daarom zie ik de bekabeling niet als waarschijnlijk. Op welke pin van het contactslot gaat het lampje? Het lampje is nog goed.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor luukie25 » 05 Mei 2016, 20:59

AlfaR. De vorige dynamo ging wel goed. Ik heb een BMV aan boord. We wilden alleen iets meer stroom ivm groter accupakket en dachten dat de vorige dynamo niet meer goed was (achteraf viel dat mee, maar nieuwe al gekocht). Ik zie nu het voltage op de startaccu niet boven de 12.6V komen met de hand en met de ingebouwde voltmeter. De aanwezige cyrix schakelt dus ook niet (anders zou ik ook zien dat er geen stroom loopt).
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor Marie Christina » 05 Mei 2016, 21:05

.Bij mij moet ik na het starten altijd even in zijn vrij een dot gas geven.
De motor komt dan boven 1300 toeren en dan gaat hij laden.
Lampje gaat dan uit.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 06 Mei 2016, 10:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor AlfaR » 05 Mei 2016, 21:06

Zodra je het contact aanzet komt er spanning op het lampje, je kunt controleren of dat werkt door de draad die naar de dynamo los te nemen en aan een massa te houden. Maar als alles goed werkte bij de vorige is het raar dat deze dynamo niet goed is.

Bij 12,6 doet je dynamo helemaal niks inderdaad. Zodra de dynamo inschakelt en de startaccu is goed vol! Dat is erg belangrijk eerder schakelt de Cyrix ook niet en zul je op de BMV ook niks zien hoor!

Staar je niet blind op de Bmv aanwijzing, eerst meten op de startaccu.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Spoed: dynamo laadt niet!

Berichtdoor luukie25 » 05 Mei 2016, 21:12

Ik heb de handmatige voltmeter direct op de startaccu. Daar inderdaad geen +-14V. De startaccu is helemaal vol, maar dan nog zou de dynamo natuurlijk gewoon 14V moeten geven... Je tip voor het lampje ga ik morgen even na. Anders weet ik het ook niet meer... Er is dus niks verandert sinds de vorige dynamo (op de W aansluiting na, maar dat staat overal los van natuurlijk) en toch gaat het hier niet, vreemd vind ik het.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten