variatie spanning dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

variatie spanning dynamo

Berichtdoor jpsystem » 01 Mei 2016, 20:45

Hallo Mensen, een vraagje mijn voltage van de dynamo schommelt regelmatig iemand een idee hoe dit kan.?

Er achter hangt een diode brug die de spanning opsplitst naar twee accu,s

Het gaat om de peugeot indenor dtn 50 van 1974.

dit doet hij al langer maar eerst niet continu.

bvd John
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2016, 21:49

Zit de regelaar onder je motorpaneel?

Als het opvallend en of wisselend of toenemend plaatsvindt dan is er vaak een probleem met de bedrading van de motor naar het motorpaneel en vice versa (en ook rondom de motor).
Na 42 jaar trillen, vocht en gewoon ouderdom is de elektrische installatie van een DTP-50 gewoon op.

Dat hoeft vooralsnog niks met de diodebrug te maken te hebben.

Advies:
Accuspanning meten op de spanningsregelaar, die mag niet teveel wisselen.
Vervolgadvies: Zonder glazen bol te raadplegen weet ik eigenlijk al dat ouderdom de boosdoener is.

De spanningsregelaar vervangen is meestal het eerste wat een gemiddelde monteur zal doen maar de kans dat je probleem hiermee duurzaam is verholpen is erg klein.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor aquanaut » 01 Mei 2016, 21:58

Als er nog de originele spanningsregelaar op zit, staat deze op de motor op een plaatje boven het vliegwielhuis.
De hoofdschakelaar zit er naast.
De originele regelaar is van het mechanische type, als de acuuspanning bij de regelspanning in de buurt komt gaat de regelaar pendelen.
Dit pendelen is niets anders dan het in en uitschakelen van het veld van de dynamo.
Dit kan flink slingeren van de voltmeter op het motorpaneel tot gevolg hebben.
Een getraind oor kan het in en uitschakelen horen aan het motorgeluid.
Dus indien een mechanische, is dit een normaal verschijnsel.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2016, 22:04

Er zijn ook (vele) uitvoeringen van DTN met de regelaar onder het motorpaneel.
Ook die zgn. hoofdschakelaar is een fout ding.

Iets pendelen is normaal maar ik lees uit het verhaal dat het nu anders is en dat dat de reden is om deze vraag te stellen.
1974... Dan weet ik wel hoe het er uit ziet: Niet goed meer en wachten op meer problemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor pleysant » 02 Mei 2016, 20:33

Ervaring,diode's eruit geblazen,oorzaak bleek hoofdschakelaar,tijdelijk met de vakantie terugvaart overbrugt!

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2016, 21:17

De standaard hoofdschakelaar is te licht en storingsgevoelig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: variatie spanning dynamo

Berichtdoor Bert10 » 27 Mei 2016, 11:15

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=27&t=2383

Probleem ( en oplossing ) uitvoerig beschreven.

vr groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten