nieuwe accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor aquanaut » 28 Apr 2016, 22:48

Oh, ja die Xentec,
Die is te klein voor 400Ah 24V....

En helaas ontbreekt er wat intelligentie....

ff over denken, ga nu te kooi.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor vuuren1 » 28 Apr 2016, 23:26

Met 24V 200 Ah zonder compressorkoelkast kom je een heel eind.

AGM kan je dieper ontladen, sommige verkopers beweren 100% maar alles meer dan 50% gaat toch van de levensduur af en dat gaat hard..

VMF is geen rommel maar minder dan dure accu's. Dat merk je wellicht als je de set veel en lang belast.
Ook met VMF en lood-zuur kan je gewoon 10 jaar doen is mijn ervaring.

Als je een accuset zwaarder belast kan je beter eerst naar de koudstartcapaciteit kijken. Dat bepaalt o.a. of die accu een in het voorbeeld van Kodok 2500 Wtt omvormer aan kan die je vaak gebruikt.

Ik had in de laatste boot ook AGM van Victron (600Ah/12V), na 7 jaar nog als nieuw (met compressorkoelkast).
Maar (bijna) nooit onder de 50% ontladen (dat is het waardevolle van de indicatie via een accu monitor).

Op boten met minder spannende verbruikers voldoen de eenvoudigere en goedkoper accu's ook prima.
Mijn eerste boot had 60Ah/12v, was zat..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor broekie » 29 Apr 2016, 07:36

In feite heb hebben we er genoeg aan met ons gebruik van de boot.
We moeten wel de koelkast over zetten op gas als we ergens overnachten zonder walstroom.

De accu's waren niet nieuw bij aankoop, dat had men ook gezegd. Zat zo in de deal.
PA vd Laan de bouwer, heeft 19 huurboten en daar staat natuurlijk van alles in.
Zijn accu voorraad in een opslagruimte waar ik eens in was bestaat uit wat nieuwe en een aantal gebruikte.
Daar had men de accu's van genomen. Op zich niet stuk, maar geen historie bekend.
De startaccu was een gebruikte optima redtop, maar die hield zijn spanning ook niet vast.
Daar heb ik wel over geklaagd en is een splinter nieuwe (erg grote) 120 Ah voor in de plaats gezet.

In de loop van het seizoen merkte ik al dat ze sneller terug liepen.
De lader stond bijna nooit aan omdat de floatspanning te hoog is en we veel varen.
Via de monitor zag ik wel dat ze goed opladen tijdens het varen.
Maar de boegsschroef was een aanslag op ze.
Van de winter, zonder lader zakten ze onde de 20 V.

Vanmiddag ga ik kijken waar ze op staan na een week zonder lader en hoofdschakelaar uit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor broekie » 29 Apr 2016, 19:20

Geen tijd gehad vandaag. Jullie houden dus de waarde tegoed.
Ik weet eigenlijk al dat het foute boel zal zijn en ga dan 2 x 220 Ah AGM als vervanging zetten.
Als ik hoger ga,4 x 200 Ah bv, moet er een andere lader in en lopen de kosten alles bij elkaar snel op.
De volgende stap is dan weer een grotere omvormer met lader erin, als ik toch een andere lader moet en zo door.

Vraag is dan: Hebben we het nodig?
Antwoord: nee we hebben nooit stroom tekort gehad.
Zou je het willen?
Eigenlijk ook niet, we doen het maar met wat er is en dat is al best aardig.
Het is nooit genoeg want alles kan op. Dus gedrag aanpassen is beter.

Misschien zonnepanelen erbij? Dan is het zeker genoeg.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor Marie Christina » 29 Apr 2016, 19:33

Dat kan ik je zeker aanraden.
Ik zit echt nooit zonder stroom met mijn zonnepaneeltje.
En' s winters houdt hij mijn accu's op spanning.
Ideaal.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2016, 22:59

Genoeg is genoeg en als je met een battery monitor de boel in de gaten houdt is er niks loos, ook niet met ouderwetse lood-zuur accu's.
Daar deed ik in het verleden zeker 10 jaar mee.
En in de winter deed ik nooit aan opladen, dan zag ik in het voorjaar aan het gedrag precies of ze nog een seizoen mee konden.

Ongeveer ieder zonnepaneel wat je aanbrengt zal je blij maken en je hebt bij een boot in rust geen omkijken naar de ladingstoestand.

Je hebt geen compressorkoelkast en dat is een relatieve grootverbruiker die je accuset uitmelkt (als je niet oppast).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor quichot » 30 Apr 2016, 09:18

Ik word met de dag vrolijker van m'n zonnepanelen die via een omvormer een compressorkastje voeden. De voltmeter wijst overdag, afhankelijk van het wolkendek, altijd een geruststellende 13 a 14V aan. Wel heb ik de paneelcapaciteit uitgebreid tot 195Wp.
Overdag krijgt de koelkast de geproduceerde stroom niet op en wordt het overschot aan stroom in de accubank gepompt. Die is als de schemer intreedt propvol. De accubank is dus in feite alleen een buffer om de koelkast de korte zomernachten door te helpen. Zo'n buffer hoeft in combinatie met zonnepanelen dan ook niet extreem groot te zijn.
Wel heb ik bewust gezocht naar een extreem zuinig koelkastje. 130 liter incl. vriesvakje: 96 kWh/jaar bij 65W (op de site stond 50W, maar dat klopt dus niet). Zelfs samen met de zuiveresinusomvormer bleef ik ver onder de prijs van de goedkoopste 12V scheepskoelkast met die inhoud. En uiteraard heeft de omvormer aan boord de meerwaarde dat er nu ook voor andere 230V apparatuur permanent 'veilige' stroom beschikbaar is.
Moraal van het verhaal: kijk eens naar de haalbaarheid van panelen met alle bovengenoemde voordelen van dien, vóór je je geld steekt in peperdure extra accucapaciteit.

En @kajoe meldt hieronder nóg een voordeel, al realiseren we ons dat niet 'omdat de motor toch loopt'; het spaart weldegelijk brandstof. De energie moet ergens vandaan komen!
Laatst gewijzigd door quichot op 30 Apr 2016, 09:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor kajoe » 30 Apr 2016, 09:42

ik heb voor de huishouding er 4x225 amp in staan die 365 dagen per jaar 24 uur per dagen de accu's bij houden .
met gevolg dat de dynamo( 90amp) vrijwel geen werk hoeft te verzetten allen even de start en boegschroef accu bij vullen ,tja en dat scheelt weer een slok gasolie
ook laden ze de start en boegschroef accu in de winter (alles doorverbinden)
er staan in het hoogtij 2 koelkasten op een gewone en een camping kist ,verder bij tijden een omvormer voor de koffie ed .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor broekie » 01 Mei 2016, 19:54

Vandaag heerlijk op de boot in de zon gezeten.
Oh ja, de accu's. Zou je bijna vergeten.
De monitor stond op 22,12 Volt.
Dus einde verhaal accu's.

Binnenkort kijken voor 2 x 220 Ah AGM accu's.
Zal ook een paar nieuwe kabels nodig hebben want er zitten nu accu klemmen aan en dat zullen ogen moeten worden.
Al met al een klusje.

Zonne panelen zijn super, alleen geen gezicht vind ik.
De plek waar ze zouden kunnen is niet echt handig en zeker niet mooi.
Ik wacht hiermee tot er panelen zijn die minder impact hebben op de uitstraling van het schip.
Dat zouden een soort plakpanelen kunnen zijn die vlak liggen op het stalen oppervlak.
De bakken op steunen zijn nog net acceptabel op mijn huis, niet op het zonnedek van de boot.
Dan maar een walstroompje uitgooien.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe accu's

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 20:47

broekie schreef:Dat zouden een soort plakpanelen kunnen zijn die vlak liggen op het stalen oppervlak.

Volgens mij is dit wat je bedoelt, flexibel zonnepanelen:Afbeelding
Men zegt dat je er met zachte schoenen (dus geen naaldhakken :) ) zelfs op kan lopen.
Naar het schijnt is de opbrengst wel wat minder.
En ze zijn een stuk prijziger.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten