LED-raadsel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: LED-raadsel

Berichtdoor aquanaut » 22 Apr 2016, 22:43

Dat zou kunnen werken bij ledjes met een paar miliwatt vermogen.
Is immers een gebruikelijke manier bij indicatie ledjes.
Echter zijn de vermogens van ledlampen in de orde van watts dat betekend dat er veel vermogen weggewerkt moet worden.
Dat gaat qua warmte management niet lukken.
Leds hebben al last van hun eigen warmteontwikkeling.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: LED-raadsel

Berichtdoor vuuren1 » 22 Apr 2016, 23:03

Ik fantaseer even verder (uitsluitend op basis van geen ervaring met dit fenomeen op zich):

Ik denk erg weinig Wattjes (daarom zijn LEDS efficiënt) en dan moet een 1A 78xx dat erg makkelijk aankunnen.
Het voorschakelen van een weerstand bij LED verlichting is verder een gebruikelijke toepassing.

Je moet bij LED's alleen zorgen voor een strak aangeboden spanning anders doen ze het niet of gaan stuk.

Om warmteontwikkeling door dissipatie te beperken kan je LED's in serie schakelen na de spanningsregelaar en voorschakelweerstand.
Dan kom je aan een hogere aangelegde spanning en hoef je niet veel meer weg te werken en in warmte om te zetten.

Niet dat dat niet kan maar we installeren geen LED's om in het voortraject warmte energie op te gaan wekken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor quichot » 23 Apr 2016, 08:02

vuuren1 schreef:Je moet bij LED's alleen zorgen voor een strak aangeboden spanning anders doen ze het niet of gaan stuk.

Mijn LEDs zijn multivoltage. Werken op alle voltages tussen 10 en 30V.

Ik begrijp nu wat de oorzaak is. Dank voor de uitleg. Dat het niets met de voeding te maken heeft dacht ik ook al, want de hand held hangt niet aan voeding.
Het uitnemen van de spreekhoornstekker is zo'n simpele test, die ga ik nog wel even doen. Externe speaker hoeft niet met een RT144. Als de interne speaker wat te luid staat hoor je 'm in de hele haven.

En ik begrijp na het lezen van jullie opties ook wat voor mij de allereenvoudigste optie is: 2 van de 24 lampjes aan boord blijven gloei. Mijn doel, reduceren stroomgebruik verlichting van ongeveer 600W naar 60W haal ik dan niet helemaal, maar met 100W, als alles tegelijk aan is, heb ik om met tomtom te spreken, ook mijn bestemming bereikt.

Als beloofd krijgen jullie nog foto's van de boordlichten met gloei- en LEDlampen. Maar ik ben nog niet na zonsondergang aan boord geweest. Bij daglicht heb ik geen enkel verschil kunnen waarnemen, of het moet zijn dat ze iets meer lumen hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: LED-raadsel

Berichtdoor laserdevil » 23 Apr 2016, 18:49

Dat probleem ben ik voor gebleven , en heb ik getackeld door een stabilisator er tussen te zetten.
Ik koop alleen ledverlichting die precies 12volt nodig heeft en zet ze op de omvormer.
Afbeelding
Deze zijn hier in nederland online te bestellen , en kosten niet zo veel.
Heb er 2 in gebruik voor 2 groepen en ze kunnen max. 5amp. trekken.
De kosten van deze stabilisator haal je eruit als je ziet wat 12 volt led licht kost ten opzichte van 10-30volt led licht.

edit:
Heb hem zelfs ingebouwd bij iemand die een goedkope flatscreen met ingebouwde dvd speler had gekocht en ook precies 12 volt nodig had.
Werkt als een trein.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Marie Christina » 23 Apr 2016, 21:22

Goeie tip
Zo'n ding ga ik ook even scoren.
H
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor laserdevil » 23 Apr 2016, 22:58

chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor vuuren1 » 23 Apr 2016, 23:16

Guido,

Een LED is in de basis geen ding wat op 10-30 volt werkt, integendeel.
Dan moet er bij jouw LED verlichting een (slechte) spanningsregelaar in of aan zitten.
Wellicht is dat de storingsbron.

En dat doosje van Laserdevil is wss gewoon een spanningsregelaar van 3 euro met een koellichaam + een mooie verpakking.

Nogmaals, ik hou mij niet met LED verlichting bezig maar alles wat tussen de 10 en 30 volt mag hebben heeft een regeling (nodig) die spanning weg moet werken wat omgezet wordt in warmte.
Die LED zelf werkt immers slechts op 1 spanning..
Waar is dan de besparing nog gebleven van de LED verlichting?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor aquanaut » 23 Apr 2016, 23:42

Het is niet juist wat je zegt Hans,

Leds werken op stroom, en niet op spanning.
En de regeling die in de ledlamp zit zet het teveel aan spanning niet om in warmte, dat is juist de truck van de hoogfrequente regeling.
Jouw idee met de 78xx en een weerstand doet dat (deels) wel, vandaar dat ik aangaf dat dit bij zwaardere leds niet gaat werken.
(Te grote weerstanden qua vermogen en te veel warmte ontwikkeling, wat uiteraard wel verloren energie is.

De externe spannings stabilisator werkt op exact hetzelfde principe als de driver in de ledlamp zelf alleen met een groter vermogen, en geen stroombegrenzing.
Het kiezen voor leds die exact op 12V branden via zo'n externe driver is dus nutteloos, in de lamp zit immers weer een driver die de spanning en stroom aanpast naar wat de led nodig heeft. (nutteloos als het ter voorkoming van storing gaat natuurlijk)
De spannings stabilisator is wel nuttig voor apparaten als tv's en ander zaken die kapot gaan van dips en spikes die in een boordnet voorkomen.
Ook zo'n externe driver heeft potentie om HF ruis te veroorzaken, dus wordt bij voorkeur niet in de buurt van navigatieapparatuur gemonteerd.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: LED-raadsel

Berichtdoor vuuren1 » 24 Apr 2016, 00:05

Ik weet dat het om stroom draait (anders doet ie het niet of gaat stuk) maar dacht aan een 78XX maar met de kanttekening dat je dan warmte genereert.
Als het een HF regeling is dan kan dat ongewenste veldsterkte genereren (vooral als het zo goedkoop mogelijk moet zijn).

Om verliezen te voorkomen dacht ik aan het in serie schakelen van LED's en het laatste beetje spanning (zo weinig mogelijk) weg te werken met een 78XX en een voorschakelweerstand.

Zoals gemeld ben ik niet bekend met LED verlichting en HF regelingen en dacht dus aan een conventionele regeling (zonder strooivelden) met als aanvulling om de weg te werken spanning zo klein mogelijk te houden door LED's in serie te schakelen (als dat zo uitkomt en je er genoeg tegelijk wil toepassen).

En eens dat een externe regelaar leuk is voor toestellen die op een strakke 12V moeten draaien.
Dat komt voor: Er zijn o.a. tv's die op 12V kunnen maar in korte tijd stuk gaan (mijn broer had een dergelijk gevalletje en dus pech).
Dat zou niet moeten kunnen maar ook in die tv zit kennelijk geen fatsoenlijke spanningsstabilisator.

Links of rechtsom blijft het kennelijk een probleem dat LED verlichting a.g.v. de HF regeling problemen geeft.
Als dat bij een type goedgekeurd apparaat gebeurd zoals een marifoon dan ligt het niet aan de marifoon maar aan LED verlichting van goedkope makelij.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor laserdevil » 24 Apr 2016, 00:33

Dat kastje heb ik pal naast de marifoon en de autoradio hangen , en ondervind geen storing.
Kan ook een uitzondering zijn , maar dat kan ik nog bevestigen , noch ontkennen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten