Alle gloei- en halogeenlampjes aan boord zijn nu vervangen door LEDs.
Als gewaarschuwd man -ik had gelezen dat LEDs zouden kunnen storen op navigatieapparatuur- heb ik bij het verwisselen zowel de lampen als de marifoon aangehouden, om te horen of, en zo ja, welke LED effect op de ontvangst zou hebben.
Dat bleek bij geen enkele LED het geval, op de twee LEDs in de stuurhut na, waar dus ook de marifoon hangt. Verwisseling van juist die twee bleek de ontvangst te onderdrukken.
Nu dacht ik: misschien zorgen die voor een raar golfpatroon in de leidingen. Maar de marifoon staat niet op de groep van de stuurhutverlichting, en bovendien hadden juist die LEDs ook dat effect op de hand held.
Of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar het zijn de enige LEDs die de beide marifoontoestellen kunnen 'zien'.
(De marifoonantenne staat op het aluminium stuurhutdak. De LEDs van de boordlichten, die de antenne rechtstreeks kunnen 'zien', hebben op de ontvangst geen invloed.)
Is hier een verklaring voor?
(Een groot probleem is het niet, want ik kan de stuurhutverlichting altijd weer de vertrouwde gloeilampjes teruggeven.)