LED-raadsel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Basher » 24 Apr 2016, 02:00

Ik heb al een aantal jaren alle verlichting op de boot in LED uitgevoerd. Zitten er ook vlakbij de marifoon en bij gebruik handheld kom ik ook vaak zat in de buurt van de LED's. Ik heb met beide toestellen nog nimmer last gehad als ik het licht aan had. Vanmiddag nog even geprobeerd met de handheld. Door de hele boot licht baan.......en geen storingen. Rarara how can :geek:

Overigens zijn er ook ledlampen in de handel die niet precies 12 V nodig hebben, maar hebben een range van 11-18 V. Ik heb ze in G(U)4 en LRD-TL. Even Googlen...

Ik ben benieuwd naar de exacte oorzaak overigens.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor quichot » 24 Apr 2016, 09:38

vuuren1 schreef: Nogmaals, ik hou mij niet met LED verlichting bezig maar alles wat tussen de 10 en 30 volt mag hebben heeft een regeling (nodig) die spanning weg moet werken wat omgezet wordt in warmte.
Die LED zelf werkt immers slechts op 1 spanning..
Waar is dan de besparing nog gebleven van de LED verlichting?

Hans, het op de verpakking opgegeven wattage geldt uiteraard voor de hele lamp inclusief de geïntegreerde schakeling. Hoe dat lampje dat verdeelt over schakeling en gele vierkantjes boeit me niet. Het is natuurlijk niet als het opgegeven wattage van een Tl-buis, die los van de voorschakeling wordt verkocht.
En daarbij, waar blijft dan al die gegenereerde warmte? Na een uur is m'n leeslampje nog koud.

@basher, dat snap ik ook niet. De RT144 is natuurlijk achterhaalde electronica uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Wellicht dat die gevoeliger is voor invloed van buitenaf. Ik heb trouwens nog niet gecontroleerd of de marifoon het niet doet in de nabijheid van de LEDs. Het enige wat ik nu constateer is dat de sqelsch-ruis wegvalt zodra ik de LED aandoe, en weer terugkomt als ik hem uitdoe. De squelsch-ruis van de handheld neemt juist toe als ik hem in de onmiddellijke nabijheid van een LED breng.
Maargoed, ik heb bij de marifoon de gloeilampjes teruggeplaatst, en als ik Hans mag geloven is dat nog zuiniger ook! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Basher » 25 Apr 2016, 01:09

Gloeilampjes zuiniger dan LEDlampjes :?: :?:
Hans staat dan op 6 december ook nog bij de schoorsteen zeker :lol:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2016, 18:06

RT144 mag dan achterhaald zijn, nieuwere modellen leggen nog duidelijk af tegen dit oudje, met de ontvanger is in ieder geval helemaal niets mis, modernere apparaten zijn alleen moderner als het om kostprijs besparing gaat, ja en een stuk compacter, maar dat is bij jouw geen probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor quichot » 25 Apr 2016, 19:45

Zo is het, Henk! En het oog wil ook wat. Toch? ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Onze tobbe » 12 Aug 2016, 23:59

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Marcel62 » 13 Aug 2016, 00:18

Heren,

Zomaar een gedachte:
Zou het ook kunnen storen als de voedingsdraden van de LED-verlichting in de buurt liggen van de semafoon (antenne of apparatuur)?

Groet,
Marcel
Marcel62
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 14 Okt 2014, 22:30
ligplaats: Krimpen aan den IJssel
info:

Re: LED-raadsel

Berichtdoor quichot » 13 Aug 2016, 09:35

Bedankt voor ieders meedenken.

Ik heb er door opgestoken dat, en waarom een LED van invloed kan zijn op zendapparatuur in de nabije omgeving. In mijn geval gaat dat alleen om twee LED's in de stuurhut. De LED's buiten de stuurhut hebben geen enkel effect op de werking van de marifoon, ook niet als ze allemaal tegelijk aan zijn.

Inmiddels heb ik een flinke reis gemaakt, en blijkt er in de praktijk geen probleem te bestaan.
Overdag heb je namelijk geen verlichting nodig, en bij nachtvaart moet het in de stuurhut donker blijven, anders zie je buiten niks. Met andere woorden: in de praktijk wordt de stuurhutverlichting nooit tegelijk met de marifoon gebruikt. (Verlichting van metertjes en kaartentafel is geen LED.)

Probleem dus niet zozeer opgelost, maar nooit ontstaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: LED-raadsel

Berichtdoor Onze tobbe » 13 Aug 2016, 10:07

.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten