Pagina 2 van 2

Re: laadregelaar stuk

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 06:50
door aquanaut
Gezien het verhaal dat de lader de netzekering eruit trekt, afkoelt, het weer doet en na enige tijd de zekering er weer uittrekt zal de HF trafo wel op zijn.
Door langdurig op zn tenen staan verslijt de HF trafo, die gaat vervolgens "lekken" wat een enorme toename van de netstroom tot gevolg heeft.

Dit zit aan het ingangs-circuit van de lader en heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met solar laders die aan de uitgang zitten.

Je hebt dus niet echt iets fout gedaan, alleen de verhouding van de capaciteit accu's/lader is wat scheef.
De genoemde 12/30(3) zit net aan de ondergrens.

Aquanaut

Re: laadregelaar stuk

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 08:42
door zoran
aquanaut bedankt voor je antwoord
hier heb ik wat aan,
victron heb ik al besteld,
bij aansluiten gebruik ik 10mm naar de accu,
vuuren1 schreef 14,8 v is te hoog, ik had ingesteld op 14,4v maar die ga ik terug zetten naar 13,8v
was een standaard instelling van uit fabriek,
gr

Re: laadregelaar stuk

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2016, 23:13
door vuuren1
Je moet de instelling kiezen die bedoeld zijn voor het type accu's die je aan boord hebt.
De fabrikant zet de boel kennelijk op een veilige 13,8V, dan blijft de boel heel maar je accu's komen niet vol.

Als je de lader voor loodaccu's op 14,8 heb ingesteld heb je wel iets fout gedaan.

Re: laadregelaar stuk

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2016, 18:52
door zoran
vurren1 ,
wat is dan de juiste instelling voor lood accu, 140Ah onderhoud vrij,
gr.

Re: laadregelaar stuk

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2016, 01:10
door vuuren1
14,4V maximaal