laadregelaar stuk

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

laadregelaar stuk

Berichtdoor zoran » 17 Apr 2016, 16:29

Dag,
wie kan me advice geven en wat heb ik fout gedaan,
oude situatie,
drie accus,
een start 120 ah
een groep 1 120 ah
een groep 2 120 ah
alles word geladen via diode brug en wal stroom aansluiting 20a regelaar type sterling 3 x plus uitgang,
en een 120 ah boegschroef accu word geladen gelijk met start accu,
nu,
ik heb twee nieuwe accu gekocht voor groep 1 en 2, oude waren slecht,
nieuwe situatie,
drie accus,
start 120 ah, oude accu die was nog goed
een groep 1 140 ah nieuw,
een groep 2 140 ah nieuw
220v laadregelaar sterling 20a zelfde aansluiting niets verandert,direkt op de accu
twee nieuwe zonnepanelen van 200w ieder
een zonnepaneel voor groep 1 regelaar 20a aangesloten direct op accu 1
een zonnepaneel voor groep 2 regelaar 20a aangesloten direct op accu 2
alles heeft gewerkt maar nu is mijn 220v sterling 20 a regelaar stuk gegaan,
laad spanning zonnepaneel regelaar is 13,8 v beide,
laad spanning sterling regelaar was 14,2v,
vraag wat is hier nu fout,
kan ik 220v laadregelaar en zonnepaneel regelaar parallel op accu aansluiten,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor aquanaut » 17 Apr 2016, 19:47

Zoran,

Ik neem aan dat je met de regelaar type sterling een acculader bedoelt.
En de regelaar 20A zonnepaneel een solar laadregelaar is.

Begin eens met wat specificaties neer te zetten, wat voor solar laders heb je gebruikt?
Wat is het exacte type Sterling?

In de meeste gevallen kunnen laders gewoon parallel naast elkaar aangesloten worden.
Of ze beide gelijktijdig kunnen werken is de vraag, hiervoor is wat meer info nodig over wat voor apparaten het gaat.

Waar eigenlijk de "schoen al een beetje wringt" is de verhouding (Sterling) lader en accucapaciteit.
Als we de startaccu even buiten beschouwing laten (er van uitgaande dat hij alleen vor het starten wordt gebruikt) hebben we 2 x 140Ah aan accucapaciteit.
Voor een 280Ah accu is een laadstroom van 28-56A aangeraden, de 20A Sterling is dus te klein, en zal bij belasting continue "op zijn tenen moeten staan"
De aanbevolen laadstroom is een netto laadstroom, oftewel je regulier boordnet verbruik moet hiervan worden afgetrokken.
Voorbeeld: stel dat je boordnet verbruik gemiddeld 5A is, trek je deze eerst van je laadstroom af.
Van de beschikbare 20A blijft 15A over, goed voor een accucapaciteit van 75-150Ah

Een solarlader die 13,8V geeft zal niet erg effectief laden, en al helemaal niet als de acculader hoger in spanning zit.
Maar eerst maar eens de specificaties vermelden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor eagle » 17 Apr 2016, 21:25

Los van dit specifieke geval kan ik melden dat wij minder goede ervaringen hebben met Sterling 20A: Van 5 stuks geleverd vielen er 3 binnen een jaar uit..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor zoran » 17 Apr 2016, 21:47

Dag,
ik heb uit china zonnepaneel regelaars gekocht,
model kld1220 met display en een 1230 die is voor 30A laadstroom.
laadregelaar sterling is een oude type Sterling 1220 en ik denk jaar of 20 als niet ouder, ik heb de boot in england gekocht,
accus worden geladen met panelen en dat werkt goed, via dynamo laden werkt ook goed, maar toen ik de sterling aangesloten had na 10 min was mijn zekering uit,
zekering van mijn 220v aansluiting,
als ik de zekering herstel en sterling weer aanzet dan laadt het 14,4v paar minuten dan springt de zekering weer uit,
zo is het ongeveer,
Gr,
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor vuuren1 » 17 Apr 2016, 23:27

Eerst gaat de Sterling stuk, daarna doet hij het weer maar gaat de 220v zekering er na korte tijd uit.
Dat kan niet..

Met oude en slechtere accu's zou de lader harder moeten werken dan met nieuw accu's.
Als alles goed is aangesloten hebben zonnepanelen en bijbehorende regelaars er niks mee te maken, ze ontlasten de Sterling zelfs.

Of het is toeval dat een oude lader juist na enig gesleutel stukgaat of er is iets verkeerd gegaan met het hele verhaal over de nieuwe accu's en de regelaars van de zonnepanelen.
Zoran geeft vooralsnog zeer gebrekkige informatie.

Goede laders van een goed merk en kwaliteit mogen helemaal geen last hebben van het 'op de tenen lopen', dan deugen ze niet.
Hard werken = meer slijtage, dat kan na 20 jaar maar met de vernieuwde configuratie zou het harde werken minder moeten zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor aquanaut » 18 Apr 2016, 12:53

vuuren1 schreef:Met oude en slechtere accu's zou de lader harder moeten werken dan met nieuw accu's.


Nee hoor, dat ligt er maar net aan.
Als het boordnet verbruik in de buurt komt van de maximale laadstroom of deze overschrijd dan zou het wel waar kunnen zijn.
In de meeste gevallen is de lader zwaarder als het gemiddeld verbruik, tenminste dat zou zo moeten zijn.
Bij oude slechte accu's resulteert dit in het heel snel bereiken van de absorptiespanning, de lader regelt hierna terug en staat voor de rest een beetje te violen.
Juiste een nieuwe accu waar wel vermogen in kan belast de lader zwaarder, het is daarom niet ongebruikelijk dat de lader de geest geeft net nadat er nieuwe accu's geplaatst zijn.
Een defecte accu kenmerkt zich juist dat bij het aansluiten van de lader, de accu "zo vol" is.
Als je hem dan gaat belasten is ie ook zo weer leeg.

Electronica verslijt ook.
Een lader die harder moet werken gaat minder lang mee als één die nooit hoeft te werken.
Temperatuur speelt hierbij een grote rol.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor zoran » 18 Apr 2016, 17:07

wat ik me afvraag heb ik wat fout gedaan,
ik ga nu een victron blue power 12/30 (3) kopen,
heb nu een nieuwe wal aansluiting gemaakt met beveiliging stots 16A 2x
ik heb laad spanning van zonneregelaar op14,4 V gezet, kijken of het nu beter gaat met laden,
victron sluit ik weer parallel op de accu aan, en dan hoop ik dat het goed gaat,
gr,
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2016, 00:00

Aquanaut,

Als...(we krijgen vaak te weinig info van vraagstellers)
Er zijn zonnepanelen, we gaan uit van gelijkblijvend gebruik (daar hebben we geen gegevens van) op die boot en nieuwe accu's.
Dan worden de (nieuwe) accu's geladen door zonnepanelen en hebben meer capaciteit dan de oude accuset.
Ofwel de lader hoeft (bij goed werkende zonnepanelen en gelijkblijvend gebruik) minder te doen omdat er meer accucapaciteit is.

En ineens is de lader stuk.
Dat kan omdat de inwendige weerstand van nieuwe accu's lager is en de lader (ook al zijn er zonnepanelen aangesloten..) misschien harder moest werken.
In dat geval was de lader al op sterven na dood (maar ik geloof niet zo in toeval).

Er wordt vaak geprutst en dan kan het fout gaan..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor Zwerver » 19 Apr 2016, 11:33

Ik weet dat de sterling instellingen heeft voor loodaccu's en calciumaccu's 14,8v voor de loodaccu's en 14,4 voor de calcium. Misschien dat het uitvallen van de lader met een foute instelling te maken heeft.
Ook zijn er meer instellingen voor bijvoorbeeld het laadverloop, misschien alles eens op standaard zetten ?
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: laadregelaar stuk

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2016, 22:18

14,8 voor een gewone loodaccu is te hoog, zwaar boven de gasgrens en dus fout, de lader zal niet terugschakelen (je maakt tevens een bom van je boot ivm knalgasvorming..).

Er bestaan 3 soorten instellingen voor laders:
- te laag= niet goed = accu's komen nooit vol.
- te hoog = erg fout = accu's gaan stuk, lader blijft doorlopend werken en haalt het ingestelde resultaat nooit, de boot kan ontploffen en de lader raakt overspannen.
- goed = de lader is ingesteld met de juiste instellingen en je hebt deze problemen niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten