Cyrix ontkoppeld niet optijd

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor luukie25 » 14 Apr 2016, 13:18

Hallo! Afgelopen winter veel elektra aan boord vervangen en sinds vorige week de nieuwe accu's aan boord staan. Ik heb een Multiplus 12/2000/80 met een verbruikers set van 420Ah AGM en ook een AGM startaccu. Deze zijn gekoppeld met een Cyrix 230. Van de week bij het starten van de motor viel mij op dat de BMV -60A aangaf tijdens het voorgloeien. Vandaag ben ik daar even op door gaan zoeken. Ik kwam erachter dat het probleem is dat de Cyrix niet direct ontkoppeld wanneer de acculader uitstaat. De accu's geven vol 13V en dus boven de ontkoppelspanning. Uiteraard wil ik dat alleen gestart wordt vanaf de startaccu, ook als ik de hele nacht in de haven heb gelegen aan de stroom (anders zal er geen probleem zijn). Heb ik pech en is de combinatie cyrix agm niet ideaal of is er een andere oplossing te bedenken? Bedankt!

Edit: na 15 minuten lader uit ontkoppelt de cyrix vanzelf. Dus gewoon bij aan boord komen de stroom afsluiten lost het probleem al op. Als er nog wel iets anders te bedenken is hoor ik het graag natuurlijk!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor aquanaut » 14 Apr 2016, 13:41

Hallo Luukie,

Er zit een vertraging op het schakelen van de Cyrix, dit om zenuwachtig schakelen te voorkomen.

Zie:

https://www.bluepowershop.nl/media/wysiwyg/Datasheet-Victron/Cyrix-ct/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-NL.pdf

Hier kun je de relatie in- en uit-schakel tijden vs accuspanning zien.
Als je gaat gloeien zal de accuspanning van de startaccu zakken, na x tijd zal de Cyrix dus openen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor luukie25 » 14 Apr 2016, 18:29

Bedankt Aquanaut voor je reactie. Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd. Immers, het voorgloeien gebeurt aan de lopende stroom te zien voornamelijk vanuit de gebruikersset > 60A (de interne weerstand zal ook wat lager zijn denk ik, dus dat is begrijpelijk). Dat betekent dat de spanning over de gebruikersset zal dalen, echter de spanning over de startaccu blijft nog wel even hoog (aannemende dat daar nu geen stroom loopt). Boven de 13v over de startaccu zal de cyrix niet ontkoppelen toch? Of ontkoppelt deze ook als de spanning op de gebruikersset onder de 12.8V komt? Wat ik weer niet zou begrijpen, want in geval van dynamobedrijf en een niet volle gebruikersset moet de cyrix natuurlijk gesloten zijn. Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor aquanaut » 14 Apr 2016, 20:47

Hoi Luukie,

Je maakt een beredeneringsfout of de Cyrix zit niet zo aangesloten als hij moet, al betwijfel ik dat laatste
Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt.

Op het moment dat je aan boord komt en je lader staat op dat moment aan, is de Cyrix waarschijnlijk gesloten, immers de laadspanning heeft de serviceset (ik ga er vanuit dat hierop de lader is aangesloten is (=multi)) op een dusdanig niveau gebracht dat er aan de koppelvoorwaarde is voldaan.
Je startaccu is ook meegeladen.
Je koppelt nu de walspanning af, de spanning begint te zakken, de spanning op beide accu's zakt tegelijk immers beide banken staan gekoppeld (=1 batterij!!)
Als je een tijdje wacht zakt de spanning vanzelf onder de 12,8V (ook een AGM accu doet dat) en dan gaat de teller in de Cyrix lopen.
Na ongeveer 3 minuten ontkoppeld de Cyrix.
Als er een belasting op één van de accu's wordt aangesloten zakt de spanning sneller en opent de Cyrix eerder.
De spanning zakt wederom in gelijke tred immers het is bij gesloten Cyrix maar 1 batterij.

Nu het scenario dat je direct na het uitzetten van de lader gaat gloeien en starten.
De spanning in rust is nog hoog genoeg om de Cyrix dicht te laten staan, als je stroom gaat trekken zal deze stroom zich verdelen over de startaccu en de serviceaccu.
Afhankelijk van het type accu, de grootte en de ladingsgraad verdeelt de stroom zich over beide accu's.
Wat jij waarneemt is dat een groter deel van de gloeistroom onttrokken wordt aan de serviceaccu.
Dat is logisch want deze accu is waarschijnlijk groter als de startaccu dus pakt vanwege de lagere weerstand een groter deel.
Het is niet zo dat de startaccu niet belast wordt, deze wordt precies zo zwaar belast dat de spanning over beide sets precies gelijk blijft.
Samen zakken ze totdat de Cyrix opent.
Bedenk dit maar, de Cyrix meet aan beide polen de spanning, als in de Cyrix deze twee polen zijn verbonden is de spanning op beide zijden gelijk.
Door de backup die de forse (AGM) serviceaccu aan de startaccu verleent zal de totaalspanning langzamer zakken als een kleine accu.
Het duurt dus gemiddeld langer alvorens de Cyrix opent.
Nu is er wel wat aan te "tweaken" maar dat is wel een beetje "gepiel in de marge" : door de Cyrix zo dicht mogelijk bij de kleinste accu te plaatsen forceer je in dergelijke gevallen een scheef belasting wat veroorzaakt wordt door de leidingweerstand naar de serviceaccu, hierdoor zakt de spanning sneller en opent de Cyrix eerder.

Nu krijg ik in dit geval wel eens de vraag, maar wat als de serviceaccu een tractieset of Gel accu is (een accu waarop per defenitie niet op gestart dient te worden)
In dat geval gaat de interne weerstand meespelen, een accu die een hogere weerstand heeft zal een kleiner aandeel gloei of startstroom pakken.
Bijgevolg stijgt de belasting op de startaccu (je schijnbare capaciteit wordt kleiner, de spanning zakt harder en de Cyrix opent veel vroeger.

Ik hoop dat je hiermee wat meer inzicht hebt gekregen in hoe de samenwerking van twee accu's met een Cyrix in elkaar steekt.
Maar los daarvan...waarom zou je niet een deel van je gloeistroom uit je accu willen laten komen, als er daarna toch energie wordt terug gepompt door de dynamo?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor luukie25 » 14 Apr 2016, 21:09

Top, dankjewel! In mijn beredenering vergat ik inderdaad even dat de spanning gelijkmatig zal dalen zolang ze gekoppeld zitten. Stom. En dan gaat het natuurlijk ook vanzelf goed tijdens het voorgloeien. Ook vergat ik inderdaad even dat parallel de stroom ook uit beide accu's wordt getrokken (en dat studeert Natuurkunde :-) ). Ik zal de komende paar keer even kijken, hoelang het duurt tot de Cyrix open gaat. De laatste keer keek ik ook alleen de eerste seconden naar de BMV dus misschien sloeg de Cyrix na 30 seconden ook al wel af. Het 'tweaken' komt vanzelf, aangezien de Cyrix direct boven de startaccu hangt (maar ik de kabel nog niet op maat heb geknipt en nu dus nog even lang is), al zal de gebruikte kabeldoorsnede niet veel weerstand geven.. Om op je vraag terug te komen, de gloeistroom uit de gebruikersset halen maakt mij inderdaad niet uit, maar ik wil niet starten op de gebruikersset. Wanneer ik zeker weet dat ik niet aan het gloeien ben op de gebruikersset, dan weet ik ook zeker dat start op de startaccu. Anders niet. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor aquanaut » 14 Apr 2016, 21:22

Je kan eens proefondervindelijk meten wat de spanning op de Cyrix is zodra je de startmotor in werking zet.
Ik denk niet dat je accu in staat is boven de 12V te blijven ...onder 12V gaat de Cyrix direct open.

Maar ook hier de vraag, wat is er op tegen om de service accu (deels) te gebruiken tijdens een start als hij nokkie vol zit?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Cyrix ontkoppeld niet optijd

Berichtdoor luukie25 » 16 Apr 2016, 15:25

Bij het gloeien bleef ie 'netjes' op 12.55 volt haha, ondanks de 50-60A stroom die ging lopen. Maar dan schakelt ie met 30 seconden ook wel natuurlijk. Na afschakelen van de lader duurt het wel een tijdje voor ze onder de 13V zitten, maar ik houd er nu gewoon rekening mee. Bedankt
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten