door aquanaut » 14 Apr 2016, 20:47
Hoi Luukie,
Je maakt een beredeneringsfout of de Cyrix zit niet zo aangesloten als hij moet, al betwijfel ik dat laatste
Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt.
Op het moment dat je aan boord komt en je lader staat op dat moment aan, is de Cyrix waarschijnlijk gesloten, immers de laadspanning heeft de serviceset (ik ga er vanuit dat hierop de lader is aangesloten is (=multi)) op een dusdanig niveau gebracht dat er aan de koppelvoorwaarde is voldaan.
Je startaccu is ook meegeladen.
Je koppelt nu de walspanning af, de spanning begint te zakken, de spanning op beide accu's zakt tegelijk immers beide banken staan gekoppeld (=1 batterij!!)
Als je een tijdje wacht zakt de spanning vanzelf onder de 12,8V (ook een AGM accu doet dat) en dan gaat de teller in de Cyrix lopen.
Na ongeveer 3 minuten ontkoppeld de Cyrix.
Als er een belasting op één van de accu's wordt aangesloten zakt de spanning sneller en opent de Cyrix eerder.
De spanning zakt wederom in gelijke tred immers het is bij gesloten Cyrix maar 1 batterij.
Nu het scenario dat je direct na het uitzetten van de lader gaat gloeien en starten.
De spanning in rust is nog hoog genoeg om de Cyrix dicht te laten staan, als je stroom gaat trekken zal deze stroom zich verdelen over de startaccu en de serviceaccu.
Afhankelijk van het type accu, de grootte en de ladingsgraad verdeelt de stroom zich over beide accu's.
Wat jij waarneemt is dat een groter deel van de gloeistroom onttrokken wordt aan de serviceaccu.
Dat is logisch want deze accu is waarschijnlijk groter als de startaccu dus pakt vanwege de lagere weerstand een groter deel.
Het is niet zo dat de startaccu niet belast wordt, deze wordt precies zo zwaar belast dat de spanning over beide sets precies gelijk blijft.
Samen zakken ze totdat de Cyrix opent.
Bedenk dit maar, de Cyrix meet aan beide polen de spanning, als in de Cyrix deze twee polen zijn verbonden is de spanning op beide zijden gelijk.
Door de backup die de forse (AGM) serviceaccu aan de startaccu verleent zal de totaalspanning langzamer zakken als een kleine accu.
Het duurt dus gemiddeld langer alvorens de Cyrix opent.
Nu is er wel wat aan te "tweaken" maar dat is wel een beetje "gepiel in de marge" : door de Cyrix zo dicht mogelijk bij de kleinste accu te plaatsen forceer je in dergelijke gevallen een scheef belasting wat veroorzaakt wordt door de leidingweerstand naar de serviceaccu, hierdoor zakt de spanning sneller en opent de Cyrix eerder.
Nu krijg ik in dit geval wel eens de vraag, maar wat als de serviceaccu een tractieset of Gel accu is (een accu waarop per defenitie niet op gestart dient te worden)
In dat geval gaat de interne weerstand meespelen, een accu die een hogere weerstand heeft zal een kleiner aandeel gloei of startstroom pakken.
Bijgevolg stijgt de belasting op de startaccu (je schijnbare capaciteit wordt kleiner, de spanning zakt harder en de Cyrix opent veel vroeger.
Ik hoop dat je hiermee wat meer inzicht hebt gekregen in hoe de samenwerking van twee accu's met een Cyrix in elkaar steekt.
Maar los daarvan...waarom zou je niet een deel van je gloeistroom uit je accu willen laten komen, als er daarna toch energie wordt terug gepompt door de dynamo?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!