led 12v bajonet ba 22 d

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 14 Apr 2016, 21:39

HermanT schreef:Ook jouw lampje Quichot!
http://ledbootverlichting.nl/12volt/12v ... erlichting

Inderdaad wel een B22, maar niet die met een dubbel voetje.

Maar ik heb ze inmiddels gevonden, dus dank voor ieders hulp!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2016, 00:50

Als je de boordverlichting voert draait de motor toch ongeveer altijd en laadt de dynamo de boel bij.

Wat is dan je winst om LED toe te passen?
Kennelijk heb je een prima schip met weinig werk, anders kom je niet aan dergelijk fine-tuning onderwerpen toe ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2016, 08:48

Hans, de 4 boordlichten hebben elk een eigen groep in mijn 12v groepenkast, en de 12v-bank wordt zoals je weet niet meer geladen door de hoofdmotor. Die wil ik in dit testjaar in principe geheel op zonne-energie laten werken. Wel kan ik als nodig bufferlading vanuit DC/DC-converter bijzetten.
Ik zou voor de boordlichten, of eigenlijk voor alle vaargerelateerde gebruikers, natuurlijk een 24v groepenkastje kunnen installeren gevoed door de hoofdmotor. Maar dat vergt nogal wat kabelomleidingswerk. Bovendien heb ik daar in m'n stuurhutje eigenlijk geen plek meer voor. En dan moet ik toch ook nieuwe 24v-lampen kopen. 4 ledjes kopen voor het bestaande systeem is dan goedkoper, én veel minder werk. Meer dan welkom, want ik heb naast al het onderhoudswerk geen tijd voor dergelijke bewerkelijke fine tuning! ;) ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor swblom » 15 Apr 2016, 10:10

Er loopt al langer op dit forum zeilersforum.nl een aantal draadjes over LED lampjes in navigatieverlichting.
Mijn korte conclusie is dat nagenoeg alle vervangers niet voldoen. Problemen met kleur (groen wordt blauw), openingshoek, intensiteit en storing op navigatieapparatuur. Misschien de moeite waard om eens op het zeilersforum (zeilers kunnen ook aardige mensen zijn) te kijken voor je iets aanschaft.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2016, 11:39

Openingshoek is niet zo relevant. Ik heb nog de klassieke boordlichten in bakken met hoekafscherming.
Die kleur pas ik zonodig wel aan met heldergele folie aan de binnenzijde van het SB-lensglas.
Verder zie ik niet in hoe navigatieverlichting wél, en interieurverlichting niét tot storing van navigatieapparatuur kan leiden. Zelfde lampen, zelfde accu's, zelfde groepenkast.
O ja, ik heb zelf heel veel gezeild, en gelukkig kan ik als bemanningslid nog geregeld opstappen voor zeiltochtjes naar Engeland en Schotland. Heel aardige kerels! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor aquanaut » 15 Apr 2016, 12:03

Ik denk dat er weinig zeilboten zullen zijn die lantaarns hebben met B22d fitting, maar dit terzijde.
Het toepassen van led lampjes in navigatie lantaarns is officieel niet toegestaan.
Formeel horen de lampjes gekeurd te zijn, dit is te herkennen aan het anker symbooltje wat in de fitting is gedrukt.
Het brandpunt , de lichtopbengst en CRI van de ledlampjes wijkt af van de gekeurde gloeilamp, hierdoor krijg je vertekening in hoek, en kleur van de lantaarn.
Zoals swblom ook aangeeft stoort het overgrote deel van de ledlampen op zend en ontvangst apparatuur.

Na vele veld testen is er maar één merk over gebleven wat wij vast in het assortiment hebben met Bay15d fitting
Deze leds zijn kleur gecompenseerd,, je besteld dus specifiek voor een witte, rode of groene lantaarn.
Kost het tienvoudige van een gekeurd lampje en blijft ongekeurd.
Maar wel bedrijfszeker en zonder jank op de marifoon.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2016, 12:17

Storing van de marifoon heb ik tot dusverre nog niet geconstateerd, maar ik kan die vrij eenvoudig als enige gebruiker overzetten naar de 24V-bank. Ik moet dan alleen Atis Brand even vragen welke van die drie soldeerpuntjes ik moet verbinden om de rt144, die toen ik hem kocht op 24V voeding stond, daar weer op terug te krijgen.
Hetzelfde geldt voor mijn AIS-transponder. Die werkt op zowel 12 als 24V, dus daar hoef ik niks aan te veranderen.

@swblom, ik heb dat lijntje op zeilersforum (nou ja, tje...8 pagina's :mrgreen: ) toch maar even gecheckt, maar het gaat hoofdzakelijk over sectorscheiding in een gecombineerd toplicht en overstraling. Dat is, als uitgelegd, bij mij niet aan de orde. Overigens hebben die zeilers goed begrepen dat leds een uitkomst zijn voor wie meer zeilt dan motort. Mijn overwegingen lopen daar deels parallel aan, daar mijn servicebank niet wordt gevoed via de hoofdmotor.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2016, 18:56

De opbrengst is ook anders, de fresnel lens van je boordlicht ( het glas) is gemaakt voor je navigatielampje, met als het goed is een verticale gloeidraad, dit met behulp van de fresnel lens, zorgt voor de juiste lichtopbrengst en de zichtbaarheid.
Er vaart genoeg ellende rond met allerlei wanhopig slechte navigatieverlichting, zeker als het gaat om kleuren, geen goede ontwikkeling al dat geëxperimenteer met LED's in navigatie verlichting.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2016, 19:41

Klinkt mij een beetje teveel als koudwatervrees. Ik zie het rustig aan. Het kan, of het kan niet. Maar ik ga het zeker uitproberen. En van die 'ellende' heb ik in de praktijk nog nooit iets bespeurd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2016, 20:20

Moet je nachtje op zee gaan varen, zeilbootjes met allerlei varianten navigatie verlichting, dan is het wel een bloed irritant geheel, zoet water sloot is al weer heel anders en niet zo relevant, dat ben ik met je eens.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten