Storing van de marifoon heb ik tot dusverre nog niet geconstateerd, maar ik kan die vrij eenvoudig als enige gebruiker overzetten naar de 24V-bank. Ik moet dan alleen Atis Brand even vragen welke van die drie soldeerpuntjes ik moet verbinden om de rt144, die toen ik hem kocht op 24V voeding stond, daar weer op terug te krijgen.
Hetzelfde geldt voor mijn AIS-transponder. Die werkt op zowel 12 als 24V, dus daar hoef ik niks aan te veranderen.
@swblom, ik heb dat lijntje op zeilersforum (nou ja, tje...8 pagina's
) toch maar even gecheckt, maar het gaat hoofdzakelijk over sectorscheiding in een gecombineerd toplicht en overstraling. Dat is, als uitgelegd, bij mij niet aan de orde. Overigens hebben die zeilers goed begrepen dat leds een uitkomst zijn voor wie meer zeilt dan motort. Mijn overwegingen lopen daar deels parallel aan, daar mijn servicebank niet wordt gevoed via de hoofdmotor.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido