led 12v bajonet ba 22 d

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2016, 22:41

Al weer ruim 20 jaar geleden begonnen we te lezen dat we goedgekeurde navigatie verlichting moesten hebben.
Dat was toen in jachthavens het gesprek van de dag want er zou op gecontroleerd worden.

In de juiste lantaarns zat een gloeilamp met een lange draad zodat het hele venter licht uitstraalde zoals het bedoeld is.
Die lampen zijn niet goedkoop dus zette men er autolampjes in..

Nooit gehoord dat iemand gecontroleerd is.
We hebben die regels eens echt uitgezocht en toen bleek dat er op een 10 meter boot lantaarns mochten van nog geen 4 cm (als grootste afmeting) bij Allpa vandaan met een groenkleurig certificaatje.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 16 Apr 2016, 08:13

Die wildgroei aan verlichting staat volgens mij los van de vraag of leds daarvoor geschikt zijn. Qua handhaving zal de politie, net als bij de verloren strijd om losse fietslampjes, terecht denken: een nietgekeurd lichtje is altijd nog beter dan geen lichtje.
Wat ik me vooral van mijn nachten op zee herinner zijn zeeschepen die de straatverlichting van een middelgrote stad voeren. Geen idee wat je feitelijk ziet. olieplatform? ufo? raffinaderij? torenflat? En dan hebben ze vast ook nog wel ergens een rood of groen lichtje. Zonder twijfel een goedgekeurd lichtje. Maar voor je dat hebt gevonden in die berg van licht heb je je als klein scheepje al uit de voeten gemaakt.
Vissende visserschepen? Één berg van licht. Nou ja, daar blijf je dan maar uit de buurt.
En heel af en toe ontmoet je 's nachts op zee ook wel eens een medezeiler. Met een bescheiden sectortoplichtje. Goedgekeurd? Niet goedgekeurd? De juiste stralingshoek? Het zal me worst wezen. Je ziet 'm, en daar gaat het om.

Maar ik zal het volgende doen: ik maak in het donker een foto van m'n boordlichten met de oude gloeilampen, en met de nieuwe leds. Die zal ik posten. Dan mogen jullie zeggen wat je er van vindt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2016, 11:56

quichot schreef: Geen idee wat je feitelijk ziet. ufo? raffinaderij? torenflat?

Op zee? Drijvend? :lol: :lol:
Als je dit ziet,dan zijn je oogjes aan heel veel slaap toe. :lol: :lol:
Dat noemen ze hallucinaties,dat zijn beelden die niet met de werkelijkheid overeenkomen.
Sorry,heb ik niet zelf verzonnen,staat op Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hallucinatie
Maar ik zal het volgende doen: ik maak in het donker een foto van m'n boordlichten met de oude gloeilampen, en met de nieuwe leds. Die zal ik posten. Dan mogen jullie zeggen wat je er van vindt.

Dat lijkt me een strak plan.
Hoe ga je dat doen?
Boot midden in de nacht midden op het IJsselmeer,en dan zelf met een roeiboot op 200 meter afstand fotoos nemen?
Want in het pikdonkere moet zo'n lampje natuurlijk wel opvallen,led of geen led natuurlijk.
:mrgreen: :lol:
Noordvaarder
 

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 16 Apr 2016, 14:07

Kodok schreef: Op zee? Drijvend? :lol: :lol:
Als je dit ziet,dan zijn je oogjes aan heel veel slaap toe. :lol: :lol:
Dat noemen ze hallucinaties,dat zijn beelden die niet met de werkelijkheid overeenkomen.

Ah! Ik zie het al. Jij hebt nog nooit 's nachts voor de Europoort op de Noordzee gezeten. Maar dat geeft niet hoor, wie daar wél eens vaart 's nachts herkent dit beeld ongetwijfeld. ;)
Met mijn realiteitsbeleving is niks mis, maar hé, het is jouw feestje.

Eh...en voor die foto's gewoon een stukje de wal oplopen? Daar al aan gedacht?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2016, 15:36

quichot schreef:Ah! Ik zie het al. Jij hebt nog nooit 's nachts voor de Europoort op de Noordzee gezeten.

Nee,dat was mijn (werk)gebied niet.
Ben nooit met een ferry naar Engeland geweest.
Daar rijden ze aan de verkeerde kant van de weg,en daar zit ik dan weer aan de verkeerde kant in mijn truck.
Dus dat past niet.
Ik zat vaak op veerboten van Duitsland of Denemarken naar Zweden of Noorwegen. :arrow: :arrow:
Eh...en voor die foto's gewoon een stukje de wal oplopen?

Ja dat is ook een :idea: :idea:
Noordvaarder
 

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor vuuren1 » 16 Apr 2016, 22:36

Het gaat om zien en gezien worden.
Los van de regeltjes over certificaten bij navigatie lantaarns die destijds ineens hot over de kantinetafels heen gingen.

Ik heb op grotere en kleine loodsvaartuigen gevaren en ken het beeld van de grotere schepen met allerlei dekverlichting bij nacht heel goed.
Dan is het moeilijk ontdekken van de navigatie pitjes die je ergens zou moeten kunnen zien.
In dat geval is de radar erg handig om koers een vaart van die tegenstanders te kunnen bepalen..

Gelukkig heb ik 's nachts weinig of geen plezierbootjes waargenomen voor de rede van HvH. (of ze waren niet zichtbaar.. ;) )
Overdag wel en dan halen ze nogal eens gekke capriolen uit (dom en onervaren).
Vooral zeiljachtjes...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor henkvd » 16 Apr 2016, 22:55

Ja gezien en gezien worden, dat is net als op de weg, de een rijd met nep lampjes die een zeer irritante blauw zweem hebben,de volgende rijd met bijna zwartgemaakte achterlichtjes als kaarsen en en zijn enthousiastelingen die bij regen rond rijden met mistlicht, ik ervaar ze allemaal als zeer onprettig, in natte donkere omstandigheden zelfs irritant.

Mee eens dat op binnenwater het allemaal zo spannend niet is, op zee is het verrekte makkelijk, niet elk stukje tupperware geeft een lekkere echo op de radar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor quichot » 17 Apr 2016, 08:19

henkvd schreef:Mee eens dat op binnenwater het allemaal zo spannend niet is, op zee is het verrekte makkelijk, niet elk stukje tupperware geeft een lekkere echo op de radar.

Dat is ook maar weer betrekkelijk. Op de meeste doorgaande routes misschien wel, maar als je in het donker de Kreekrak nadert vanuit het noorden, dan is de hele horizon is één groot lichtorgel van de petrochemische industrie in de Antwerpse haven. Dan moet je echt verdomd goed op je tellen passen om daartussen nog navigatie- en sluislichten te herkennen. Hetzelfde geldt voor de grote zeehavens.
En natuurlijk kun je je afvragen: wat heeft een recreant daar dan te zoeken, maar dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Neem nou wat jij dan tupperware noemt. Het zou de beroepsgroep sieren als het nou 's erkende dat ook zij volwaardige deelnemers aan het nautische verkeer zijn. Met 'maar ik verdien er m'n brood mee' heb je nog niet het recht van de sterkste.
Recreanten die op zee varen zijn zich doorgaans goed bewust van hun kwetsbaarheid, en hebben hun kennis en techniek in het algemeen beter in orde dan recreanten op het binnenwater. Die hoef je echt niks uit te leggen over melden bij, en kruisen van de shipping lanes. En natuurlijk ontstaat daarbij ook wel eens verwarring, maar vlak de cowboys onder de (middel)kleine handelsvaart ook niet uit.
Het missen op de radar van 'tupperware' is een beetje als de dode hoek op binnenvaartschepen: begrijpelijk soms, maar het is a priori de verantwoordelijkheid van het grote schip om tupperware, mits dat zich aan de regels houdt, wél te zien. Dan zet je bij het aanlopen van de Europoort maar een wachtsmannetje op de bak.

Goddank dwalen we weer flink af! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor Arthur » 18 Apr 2016, 09:35

quichot schreef:Recreanten die op zee varen zijn zich doorgaans goed bewust van hun kwetsbaarheid, en hebben hun kennis en techniek in het algemeen beter in orde dan recreanten op het binnenwater. Die hoef je echt niks uit te leggen over melden bij, en kruisen van de shipping lanes.

Goddank dwalen we weer flink af! :lol:

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. 8-)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: led 12v bajonet ba 22 d

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2016, 00:15

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat plezierjachtjes op zee allemaal weten waar ze mee bezig zijn..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten