kWh per jaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: kWh per jaar

Berichtdoor varg » 06 Apr 2016, 20:36

Mijn (230V) kk staat onder mijn bed en slaat per nacht 1 a 2 maal aan. Na een tijdje ben je er aan gewoon geraakt, in het begin werd ik er soms wakker van.
Koop er één zonder fratsen, meestal slaat je omvormer nl. uit als er geen andere verbruikers zijn en de kk in rustperiode is. Een kk met veel regel-elektronica wordt daar soms zenuwachtig van. Een kk met een ouderwetse thermostaat (meestal voorzien van draaiknop) geeft eigenlijk nooit problemen. Verder zijn de koelers (zonder vriesvakje) ruimer en hebben ze een hoger rendement. Erg prettig is een kastje met het koelelement in de wand verwerkt. Kasten die (in de winter) niet of weinig worden gebruikt krijgen namelijk vaak oxideer-plekjes aan het koelelement. Een in de wand gebouwd element heeft daar geen last van.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: kWh per jaar

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2016, 01:46

Guido,

Heb je het over een 12 of 24 V koelkastje of 220V?
Ik lees ook dat je het over de zonnepanelen hebt die het aan moeten kunnen.

Enfin, als je van een gaskoelkastje overstapt op compressor dan is dat een zekere aanslag op je accucapaciteit als je niet aan de walstroom hangt.
Zonnepanelen maken dan weer een deel goed.

Als het over een laagspanningskastje gaat reken ik altijd met Ah verbruik:
Als men 30Ah/etmaal opgeeft dan mag je in de praktijk gerust rekenen met 50Ah.
En om de accu's lang mee te laten gaan reken je met de helft van wat je aan boord hebt (voor de koelkast) = 50% ontlading als max.
Ook de opgave van zonnepanelen is veel minder dan de fabrieksopgave.
Dat is 3x een ander verhaal dan uitgaan van fabrieksopgaves en accuverkopers die beweren dat je hun accu 100% mag ontladen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kWh per jaar

Berichtdoor quichot » 07 Apr 2016, 09:24

We gaan het zien, Hans.
Ik was vorig jaar meer dan verrast over de effectiviteit van mijn ene daglichtpaneeltje.
Het is een 'groen' (twee ++) 80W 230V kastje via een Victron zuivere-sinusomvormer met eco-stand. 139kWh/jaar. Omdat er een vriesvak inzit. Zonder vriesvak is het maar 89kWh/jaar. Dus als ik niks in te vriezen heb, gaat het vriesvak op de 'warmste' stand van -6c.

De 440 Ah bleven vorig jaar met dat ene paneeltje ook bij stilliggen aan een walletje met gemak vol in de lange zomeravonden. Nergens aan de walstroom gelegen (anders dan voor de wasmachine).
Nu komt het koelkastje er weliswaar bij, maar heb ik de paneelcapaciteit verdubbeld, alle verlichting vervangen door leds, én hoef ik er, zoals je weet, niet meer mee te starten.
Bovendien heb ik een betere regelaar én een bufferlader vanuit de 24V-bank geïnstalleerd. En als dat allemaal niet genoeg is gaat de hulpset aan. Met eigen startaccu.
Ik verwacht overigens niet dat dat nodig is, want veel Franse passantenwalletjes zijn voorzien van walstroompaaltjes.
En o ja, er draait geen flauwekul op als neppressodingen, magnetrons en inductieplaten. Alle keukenapparaten draaien op ellebogenstoom.
Dank voor je zorg, maar ik zie het met vertrouwen tegemoet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kWh per jaar

Berichtdoor quichot » 08 Apr 2016, 16:18

Nog even een vervolgje, en evt. een idee voor anderen die denken aan huishoudkoelen via een omvormer:
Ik heb na wat internetspeurwerk een nog veel zuiniger koel/vrieskast tafelmodel gevonden dan omschreven in mijn vorige posting. Eentje die maar 50W opneemt en 94kWh/jaar gebruikt. Zelfs als je de fabrieksspecificaties voor de zekerheid verdubbelt is dat nog prima.
Nee, geen reclame, geen aandelen, maar het gaat om een Exquisit KS15-1A+++ a 249 euro
Ga 'm maandag ophalen bij een coolbluewinkel.
Jippie!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kWh per jaar

Berichtdoor vuuren1 » 08 Apr 2016, 23:36

Je hebt in elk geval voor uitbreiding gezorgd en voor besparing, dan zal het wel lukken.
Een 12/24v compressorkastje verbruikt vermoedelijk minder dan de 220V variant maar die hebben mogelijk een kleinere inhoud (en zijn een stuk duurder).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kWh per jaar

Berichtdoor aquanaut » 09 Apr 2016, 08:53

Helaas Hans, een 12/24V koelkast gebruikt juist meer vernogens als een huishoud variant.
Dit door de mindere isolatie van de kast.
Dan ga ik wel van gelijke inhoud uit.
Zelfs de conversie die je moet maken zal een stukje verlies opleveren welke toch goed wordt gemaakt door de zuinigere koelkast.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: kWh per jaar

Berichtdoor quichot » 09 Apr 2016, 13:24

Tot die conclusie ben ik ook gekomen na wat internetspeurwerk.
Een beetje 12/24V koelkast met vriesvakje van vergelijkbare inhoud (rond de 125 L) kost al gauw 8 a 900 euro. Het verbruik van dergelijke kastjes schommelt rond de 240 kWh/jaar (fabrieksopgave), afhankelijk van buitentemperatuur.
Nu weet ik niet exact wat conversie 12>230V opslobbert, maar ik gok dat ik daar dik onder blijf met 94kWh/jaar + conversie. Uiteraard zal ook een 230V huishoudkastje bij zomerse temperaturen meer gebruiken, maar dat gaat logischerwijze hand in hand met meer zonlicht, dus hogere paneelopbrengst.
Dit wordt een testjaar. Ik zal in juli verslag doen van mijn bevindingen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kWh per jaar

Berichtdoor Beemer » 09 Apr 2016, 17:58

Even los van alle theorie, formules en fabrikant-productgegevens, hier mijn praktijkervaringen met
koelen via 230v tafelmodelkoelkast van een Witgoedboer en 2 stuks 200wat zonnepaneeltjes/MPPT-regelaar:

FANTASTISCH, JA ECHT FANTASTISCH!
, dit wil ik iedereen aanbevelen. :D :D

Dan toch wat details:
- tafelmodel koelkast, met vriesvakje (ijsblokjes voor de ......... :D ), ca 100 liter voor de belachelijke prijs van iets van 130 euro
- 2 zonnepanelen van elk 200watt (wp), tweedehands gekocht voor 105 euro per stuk (let wel op productiejaar, ik kocht ze van 2 jaar oud; nu inmiddels 8 jaar oud); de zonnepanelen kan ik eventueel naar de zon toe klappen (draaiend en klapbaar met gasveer), alleen zinnig bij minder weer/zon
- een echte MPPT regelaar (hier 20 Amp)
- 2 Zenith AGM 260AH (ok, niet goedkoop )
- oude Mastervolt Combi 50/1500 (inmiddels 20 jaar oud!)
- Accu-monitor (Nasa BM100)
- op de 2 hoofdmotoren elk een 12v/80A dynamo voor deze huishoudset (1x dynamo is meer dan genoeg).

Naast de koelkast uiteraard nog veel andere stroomverbruikers (hydrofoor, CV-pomp, TV, computers, etc, etc). Desondanks liggen we vrijwel nooit aan de walstroom.
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: kWh per jaar

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2016, 22:38

Duidelijk!

Ik heb nooit onderzocht wat de verschillen zijn tussen boot en huis koelkasten van gelijke inhoud.

Wel is mijn ervaring dat de fabrikanten van bootkoelkastjes een erg optimistich (te zuinig) gebruik voorspiegelen.

Dit in tegenstelling tot opgaven van mijn Liebherr combi thuis, die verbruikt minder dan opgegeven.

Die heb ik uitputtend gemeten omdat ik eerst een foute had die te lang en te vaak bleef draaien.
Daarna (na enige overredingskracht bij de importeur) met mijn rapporten een nieuwe gekregen en die verbruikt (ruim) minder dan de opgave.

In boten tot ca. 10 meter is een huiskoelkast geen optie (voor ons), zijn te vooral groot en geen gezicht in een interieur (of je moet het wegwerken achter een stuk betimmering).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten