laadstroom dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 28 Mrt 2016, 19:39

Hallo,
Vandaag weer verder geklust aan de boot en zo kwam ik bij de huishoudaccus terecht. Er staan 2 accus van elk 180 Ah parallel geschakeld. Ongeveer 2 jaar geleden moest ik nogal wat water bijvullen in deze accus. Daarom ook nu maar even gekeken naar de inhoud van de accus. Uiteindelijk heb ik weer bijna 5 liter water bij moeten vullen! :? Het lijkt wel of ze droogkoken. Daarom ook maar even gemeten hoeveel laadstroom de dynamo geeft. De laadstroom varieerde nogal, de meter gaf waarden aan tussen 14,5 en 15,6 Volt, en dit wisselde erg snel. Mijn vragen: Hoeveel laadstroom moet een dynamo geven? Als dit teveel is kan dat ook aan de spanningsregelaar liggen? Of is dan altijd de dynamo stuk?
Voordat ik begon met meten heb ik eerst de accus gemeten: tussen 12,8 en 12,9 Volt.
Wie kan mij vertellen wat er mogelijk niet goed is?
Groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor eagle » 28 Mrt 2016, 20:56

De laadspanning op een accu komt normaal niet hoger dan 14,2 Volt.

Het lijkt er sterk op dat je regelaar stuk is.

Bij niet al te oude dynamo,s zit die in/achterop de dynamo gemonteerd. Bij oudere kan er een losse regelaar zijn die ergens in de buurt is gemonteerd.
Regelaars zijn los te vervangen

Stuur een foto, of type van de dynamo..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mrt 2016, 22:35

Bert,
Ja haalt een aantal dingen door elkaar.

De spanningsregelaar van de dynamo bepaalt de laadstroom door de laadspanning te regelen.
Een hogere aangelegde laadspanning resulteert in een hogere laadstroom.

Een TE hoge spanning, wat bij jou het geval is betekent dat de laadstroom ook te lang te hoog blijft en de accu's water gaan verbruiken en zeer vroegtijdig stuk gaan.
Dat is tevens gevaarlijk omdat er 'knalgas' vrijkomt waardoor de accuset + boot geheel of gedeeltelijk kan ontploffen.

De door jou aangegeven laadspanningen i.c.m. 5 liter water (!!!) bijvullen vertelt ons dat er iets echt fout zit.
(je accuset zal daardoor wellicht ook schade hebben en/of aan het einde zijn)

In eerste instantie denkt men dan aan het vervangen van de spanningsregelaar maar het kan (bij oudere of minder goede installaties) evengoed liggen aan de gehele bedradings-winkel aan boord.
Bv: Overgangsweerstanden, massaproblemen, slechte contacten, corrosie en veroudering.

Is dan vaak een uitdaging om de oorzaak op te sporen (lees: het vergt inzicht en vakkennis).

Het gemakkelijkst is om eerst de regelaar te vernieuwen en dan het gedrag in de gaten te houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 18:54

Op verzoek van Eagle wilde ik een paar fotos toevoegen maar ik zie nergens staan hoe dat moet.
Dus maar zonder de fotos: dynamo is een Paris Rhone, A13R (95), 40A,12V, J3. Dit is volgens mij niet meer de
originele dynamo. Bij plaatsing van deze dynamo is vanwege ruimtegebrek zelfs een stukje van een motorsteun
afgeslepen. :o
Er zit in de stuurkolom een apart zwart kastje, de laadregelaar: merk HÜCO nummer 130427, 12 Volt.
Binnenkort laat ik de accus nog testen en ook de laadstroom nameten door een monteur.
Hopenlijk komt er een duidelijke oorzaak uit voor dit probleem.
Als iemand een tip kan geven voor het plaatsen van fotos doe ik dat alsnog.
groet,
Bert
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor henkvd » 29 Mrt 2016, 19:02

Een beschrijving staat hier of druk links onder op het portal op hoe Foto's plaatsen.
viewtopic.php?f=35&t=1112
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Marcel010 » 29 Mrt 2016, 19:19

Ik had ook een Pharis Rhone dynamo (Peugeot indenor motor), dit is een wisselstroomdynamo.
Die laadde niet meer optimaal, tevens was de spanningsregelaar niet helemaal lekker en had ik ook soms 16 volt laadstroom, dat vinden je accus inderdaad niet leuk.

Ik heb toen de dynamo meegenomen naar een dynamo/revisie bedrijf en daar heb ik deze ingeruild en een zwaardere Bosch wisselstroom dynamo voor gekocht.
Daar gelijk een W aansluiting aan laten maken zodat ik hier mijn toerenteller op kon aansluiten.

Is niet de oplossing van je probleem, maar als je dynamo stuk is dan kan je dit zeker overwegen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 29 Mrt 2016, 20:04

Je regelaar is het probleem
Waarschijnlijk een schakelaar in plaats van een regelaar.
Deze "regelaar" doet niks anders als de dynamo in en uit schakelen.
Dat is de reden van de overshoot en het waterverbruik van je accu.
Koop een electronische regelaar en waarschijnlijk is je probleem verholpen.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 20:52

1e foto Afbeelding
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 20:54

2e foto Afbeelding
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 20:57

De dikke rode draad gaat rechtstreeks naar de plus van de accu. Zwarte dunnere draadje gaat neer de spanningsregelaar.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten