laadstroom dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor kajoe » 31 Mrt 2016, 08:56

gelijk heb je ik heb als eerste toen mijn dynamo op de indenor (30 amp )volgekoekt met olie en draden eraan die wel op staaldraad leken en de bij behorende regelaar die achter op de motor zat er af ge gooit en een nieuwe 70 amp gehaald met een agrofet 3 banken voor weinig werk een hoop plezier
de verkoper leverde mij op een papiertje getekend schema er bij ,zelf een extra draadje gelegd voor een velt schakelaar aan uit ,
maar ja hoe het nu gaat worden weet ik nog niet ,het wachten is nu op de spanjool die straks aan het wek moet gaan.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 31 Mrt 2016, 11:23

Aquanaut schrijft:
"Dus beredeneerd vanuit het contactslot (15) gaat er 1 draad naar het laadstroomcontrolelampje en vanaf dit punt 2 draden, 1 naar de D+ op de dynamo en 1 naar de D+ aansluiting op de regelaar."

Vanaf mijn dynamo lopen er 2 draden: 1 gaat rechtstreeks naar de accu +, de andere gaat naar laadregelaar op de DF aansluiting.
Als ik de uitleg goed begrijp dan ontbreekt bij mij een draad vanaf de dynamo D+ naar laadcontrole lampje ?

Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 31 Mrt 2016, 11:29

Zit er een D+ op de dynamo?
Heb je een laadstroomcontrole lampje?
En indien : ja, hoe zit dit lampje dan nu aangesloten?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 31 Mrt 2016, 12:32

Zit er een D+ op de dynamo? <<<<<Dat weet ik niet>>>>>

Heb je een laadstroomcontrole lampje? <<<<Ja >>>>

En indien : ja, hoe zit dit lampje dan nu aangesloten? <<< Die zit op dezelfde pool op het contactslot als de D+ die van de spanningsregelaar komt.>>

Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 31 Mrt 2016, 13:06

Bert10 schreef: Die zit op dezelfde pool op het contactslot als de D+ die van de spanningsregelaar komt.


En de andere kant van het lampje?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 31 Mrt 2016, 19:26

Sorry, foutje van mij. Er zit geen laadcontrolelampje in het systeem.
D+ zit op nummer 15 van contactslot.
Wat ik heb uitgeprobeerd: D+ van laadregelaar rechtstreeks op de + gezet. En vanaf dat moment
gaf de laadregelaar keurig 14,3 tot 14,4 volt aan. :D

groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 31 Mrt 2016, 20:20

Meet nu eens in de oude situatie wat de spanning op de D+/15 aansluiting op de regelaar is......
Ik gok zomaar een paar tiende volt lager... ;)

Het permanent verbinden van de D+/15 met de accu gaat niet werken, je regelaar en veld zullen permanent aanstaan en je batterij leegtrekken.
Wat je zou kunnen overwegen is de verbinding die je nu gemaakt hebt definitief te maken en in deze draad een Bosch relaistje opnemen.
Dit relais schakel je vervolgens met de D+ van het contactslot.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2016, 22:58

Wat is goed lezen toch moeilijk...

In reactie 2 op blz. 1 vertelde ik je al dat je probleem wellicht niet in de regelaar zou zitten.
Dat heb ik plm. 3x proberen te herhalen (weinig of geen reactie..) en wat komt er na 3 pagina's uit: De regelaar werkt prima maar de bedradingen en/of aansluitingen zijn de boosdoener.

Waarom deze gedachten?
- De regelaar is zeker niet oud en dus al eens (of zelfs vaker door onwetenden) vervangen.
- Regelaars gaan niet zomaar en aan de lopende band stuk.
- De elektra aan een oude Indenor is of wordt onbetrouwbaar.
- Ik enige ervaring heb..

Een hulprelais is een doekje voor het bloeden en gevolgen bestrijden: Moet je niet willen.
De elektra is gewoon in (toenemende) slechte staat na minimaal 35 jaar.
Glazen bol zegt: Er komen nog meer problemen op uw pad.

Weet je nu wat je te doen staat om elektrisch een stuk beter de toekomst in te kunnen gaan?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 01 Apr 2016, 13:07

Hans, goed lezen is moeilijk maar ik jou berichten wel goed gelezen en daarom ook alle draden en aansluitingen gecontroleerd en later een rechtstreekse verbinding met de + gemaakt.
Ik wil ook de stroomdraden vervangen en daarmee toekomstige problemen verhelpen.
Iedereen bedankt voor de inbreng in dit topic...ik heb er in ieder geval weer van geleerd. Bedankt!

vr groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 01 Apr 2016, 23:24

Bert,

Alles is oud en lang onderhevig (geweest) aan o.a. vochtinvloeden in een motorkamer van een pleziervaartuig.
Ook de meest strak uitziende verbindingen en aansluitingen kunnen overgangsweerstanden veroorzaken waardoor de boel in de war gaat.

De bedrading van jouw Peugeot E-installatie voelt ook vast hard en stug aan a.g.v. ouderdom (pvc isolatie word hard, er trekt vocht in de kabels etc.).

Jouw spanningsregelaar is van recente datum en wellicht eerder vervangen omdat dezelfde problemen aan de orde waren.
(soms lijkt dat te helpen omdat de aansluitingen opnieuw worden gemaakt maar dat is tijdelijk en misleidend)

Ik kan het wel een 'kwaal' gaan noemen (net zoals de andere bekende kwalen bij deze motoren) maar inmiddels gaat de 'kwaal' over in normale ouderdomsverschijnselen.

Er draaien nog vele Indenor motoren en als je ze de nodige aandacht geeft kan het nog een poos mee.
Mechanisch gezien zijn ze taai.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten