laadstroom dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 21:00

Argonaut, welke regelaar is geschikt ?
Volgens mij is dit een wisselstroom dynamo, klopt dat?
Kan deze evt vervangen worden door elke andere dynamo van 50-6- A.? Ook gelijkstroomdynamo?

groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 29 Mrt 2016, 21:05

En waar gaat de bruine draad D+ op de regelaar heen?
Dit is namelijk je referentiespanning.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 29 Mrt 2016, 21:23

Aquanaut, morgen ga ik dat bekijken en posten.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mrt 2016, 21:31

Het hoeft de regelaar helemaal niet te zijn (zeker bij een oude Indenor motor is het vaak iets anders en vooral als het een losse regelaar betreft zoals hier).
(zie eerdere reactie)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 29 Mrt 2016, 21:57

Ik ken die Huco verder niet, maar gezien het gebrek aan enig koelmateriaal kan het zo maar eens een schakelende (laag frequent) type regelaar zijn.
Waar het vaak fout gaat is de aansluiting 15 D+, als deze ergens op een knooppunt achter een contactslot zit kan het zo maar zijn dat de referentiespanning een volt lager ligt als de accuspanning (zie ook een topic van Quichot over spanningsval over een contactslot)
Het resultaat van de lager gemeten referentie is dat de regelaar hoger af regelt, met een overshoot als gevolg.

Overigens als je accu's zoveel water gebruiken stinkt het dan niet als een bunzing onder de vloer?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor Bert10 » 30 Mrt 2016, 21:06

De D+draad gaat inderdaad (via een lange omweg) naar de startschakelaar en daar zitten ook enige andere draden mee verbonden.
Aquanaut: Is het dan verstandig om deze draad op een ander (referentie) punt aan te sluiten zodat deze draad wel het juiste voltage krijgt?
En zo ja waar kan ik die dan het beste bij aansluiten?

Ik heb nav Hans zijn post ook maar even alle draden bekeken en alle aansluitingen daarvan zo goed als mogelijk vastgezet. Na deze
aktie heb ik de zaak weer opgestart en zag de voltmeter nu (hevig) schommelen tussen de 14,35 en de 14,85 Volt. Dat lijkt toch ook al
een hele verbetering, maar nog niet goed denk ik.
Gelet op de erbarmelijke staat van sommige draden en verbindingen ga ik dit ook zsm vervangen.

groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor aquanaut » 30 Mrt 2016, 21:47

Bert,

Die aansluiting 15 heeft 2 functies, het aan en uit schakelen van de regelaar en de verbinding veldspanning op de dynamo D+
De enige juiste manier van aansluiten is met een zo kort mogelijke verbinding naar het laadcontrolelampje en dan aan de D+ zijde (niet aan de contactslot zijde)
Dus beredeneerd vanuit het contactslot (15) gaat er 1 draad naar het laadstroomcontrolelampje en vanaf dit punt 2 draden, 1 naar de D+ op de dynamo en 1 naar de D+ aansluiting op de regelaar.

Veel verbindingen leveren extra weerstand op zodat de meetspanning omlaag gaat, de dynamospanning gaat hierdoor omhoog omdat de regelaar de DF hoger stuurt (of langer aanhoudt in geval van een mechanische regelaar)

Dus waar je mee begonnen bent is al goed, controleren of er nergens losse verbindingen zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2016, 22:13

Regelaars vervangen lijkt een oplossing maar is bij een oude Indenor zeker niet altijd de oplossing.

Gewoon even de regelaar apart aansluiten met een directe plus, een betrouwbare min en de d+ (vanaf de dynamo).
Dan laadspanning meten.
Kost niks en het is vaak de bedrading + aansluitingen bij deze oude elektra.
(het is zeker niet de eerste Peugeot die accu's gaar kookt om deze reden)

Dan kan je de (zo te zien vrij recente) regelaar nog vervangen en pak dan meteen de bedrading mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor ErikH » 30 Mrt 2016, 23:18

vuuren1 schreef:Dan laadspanning meten.


En dan ook nog weten waar en wat je meet i.g.v. een diodebrug. Die zou ook nog een verklaring kunnen zijn voor een te hoog gemeten (maar in werkelijkheid juiste) laadspanning.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: laadstroom dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2016, 01:17

Erik,

Eerder in het verhaal is te lezen dat er 5 liter water uit de accuset is verdampt, dat is het gevolg van een te hoge laadspanning.

Weten wat en waar je meet is uiteraard belangrijk.
Nogal wat 'monteurs' zijn tegenwoordig gewend om zomaar onderdelen te vervangen omdat ze geen goede analyse kunnen stellen.
Met een flink uurloon en geen oplossing tot gevolg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten