welke keus? verwarming voor in de boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Ronald & Elly » 22 Mrt 2016, 18:02

Hallo

Wij zouden graag een verwarming in de boot (Antaris 720) willen laten plaatsen,
Nu hebben we hier helemaal geen kijk op.
Wie heeft er ervaring mee en kan ons helpen kiezen.
Het gaat om een te verwarmde ruimte kajuit van 3 x 4 m.
en kan je de aanzuig lucht vanuit de kajuit aanzuigen of beter achter in de boot onder de kap.
we willen de verwarming gebruiken on het voor en na seizoen langer door te varen en in de ochtenden het condens in de
boot verwijderen door de verwarming even aan te zetten.
wie heeft tips?
welke verwarming en welk type voor deze ruimte hebben we nodig.

vast bedankt
Ronald en Elly
Ronald & Elly
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Nov 2015, 23:56
Woonplaats: Almere
ligplaats: WSV Almere
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mrt 2016, 18:17

Heb hele goede ervaring met een Webasto diesel - waterverwarming !
Kachel is minutieus klein en is daardoor bijna overal te plaatsen, maakt heel weinig geluid.
Dunne makkelijk te leggen aluminium leidingen.
Keuze uit plaat radiatoren maar waar dit problemen geeft, een inbouw warmte wisselaar met ventilator.
Met een extra elektrisch drieweg kraantje wordt ook de boiler nog op temperatuur gehouden.
Wat wil je nog meer ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Zwerver » 22 Mrt 2016, 22:40

Ik kan niets zeggen over kwaliteitsverschil met bijvoorbeeld Webasto maar zoek eens op Planar 44d , denk er zelf over om deze aan te schaffen, is in aanschaf minder dan de helft dan Webasto.
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2016, 23:02

Als je de kachel gebruikt in voor- en naseizoen zou je met een stand dieselkachel van Webasto ook al veel comfort hebben.
Het systeem van Wolf is mooier, maar misschien wat overdone voor een 7,5 meter scheepje.

Zelf had ik in een 8,50 Sollux een Webasto hete lucht en dat was prima.
Nu heb ik een Eberpacher (is hetzelfde als de Webasto) ook hetelucht diesel kachel in mijn stalen kotter van 11,50.
Het is de D5. Zware 5,5 kW uitvoering.
http://www.advitek.nl/klimaat/verwarmen ... psset.html
Deze is erg zwaar voor een 7,5 meter schip. Je kunt ook een kleinere nemen natuurlijk. Voordeel is dat hij regelbaar is.

Voldoet prima voor gebruik in voor en naseizoen bij mij. Daar heb ik hem voor.
Als ik in de winter langer aan boord zou zijn, zou ik warm water zoals Wolf aangeeft prefereren.
Meer comfort door radiatoren die warm blijven. Hete lucht moet eigenlijk continue draaien anders koelt het weer snel af.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2016, 00:50

Op een Antaris 720 zit je niet het hele jaar (denk ik).
Ofwel het is nodig als bijverwarming.

Dan ga ik terug naar de basis en dat is een Truma hetelucht verwarming op gas.
Is relatief goedkoop, stil, werkt uitstekend, is veilig en gemakkelijk zelf te installeren.
De kleinste is voldoende.

Als je geen / weinig condens / vocht binnen wilt hebben moet de luchtaanzuig van buiten komen, dat kost iets meer gas maar de boot blijft fris.
Als je minder gas wilt verbruiken kan je de unit ergens onder een kajuitbank plaatsen met een gat in de bank.
Maar dan pomp je natte en muffe lucht rond in je boot.

De andere genoemde mogelijkheden zijn misschien "mooier" maar 3x duurder en heb je dat nodig?
Als je tegen gas bent heb ik niks gezegd..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Mrt 2016, 01:23

Het systeem dat Wolf1 aanprijst,is op zich een prachtig mooi systeem,echter minder geschikt om 's morgens even het condens van de ramen af te halen.Je hebt dan nodig naast de ThermoTop,ook nog een verwarmings radiator of meerdere.Dat betekend een vele liters water dat eerst opgewarmd dient te worden,alvorens je daar het interieur mee kunt verwarmen.
Dit kost tijd,dus zul je daarvoor een tijdschakelaar moeten inbouwen,die het toestel eerder inschakeld.
Nadeel daarvan is,dat het dan op vol vermogen draaid,en enig lawaai produceerd.
Deze zogenaamde waterverwarmers vinden hun oorsprong als blokverwarmers bij auto's ,voornamelijk in de winter.
Het systeem wordt dan vaak aangezet,nadat de motor is uitgezet,of 's morgens pakweg 2 uren voor vertrek met een tijdschakelaar, voorgeprogrammeerd, ingeschakeld.
Indien men ook warm water wenst,is een Webasto Thermo Top systeem een must.
Gaat het enkel om verwarming,dan kan men toe met een Webasto AirTop 2000 systeem,dat stukken goedkoper is,en veel minder componenten heeft.
Indien men kiest voor een standverwarming op basis van lucht,zou ik wel een buitenaanzuiging nemen,want anders wordt de lucht binnen te schraal.
Denk er wel om,dat beide systemen met een fatsoenlijke ,daarvoor geschikte uitlaatdemper worden uitgerust.
Aangezien de Antaris 720 een polyester boot is,zul je de uitlaat voldoende moeten afschermen.Deze wordt behoorlijk warm bij het branden op vol vermogen.
Noordvaarder
 

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Wolf1 » 23 Mrt 2016, 08:43

Kodok schreef:Het systeem dat Wolf1 aanprijst,is op zich een prachtig mooi systeem,echter minder geschikt om 's morgens even het condens van de ramen af te halen.Je hebt dan nodig naast de ThermoTop,ook nog een verwarmings radiator of meerdere.Dat betekend een vele liters water dat eerst opgewarmd dient te worden,alvorens je daar het interieur mee kunt verwarmen.
Dit kost tijd,dus zul je daarvoor een tijdschakelaar moeten inbouwen,die het toestel eerder inschakeld.
Nadeel daarvan is,dat het dan op vol vermogen draaid,en enig lawaai produceerd.
Indien men ook warm water wenst,is een Webasto Thermo Top systeem een must.
Gaat het enkel om verwarming,dan kan men toe met een Webasto AirTop 2000 systeem,dat stukken goedkoper is,en veel minder componenten heeft.
Indien men kiest voor een standverwarming op basis van lucht,zou ik wel een buitenaanzuiging nemen,want anders wordt de lucht binnen te schraal.

Je verhaal gaat uit van allerlei aannames die nu juist niet waar zijn !
Ik denk ook dat je het hele systeem ook nog nooit gezien hebt en je een mening geeft over wat je denkt dat het is !
Door de dunne leidingen en het kleine formaat van de kachel is de water inhoud nihil, in combinatie met een warmtewisselaar heb je geheel regelbaar geforceerde warme lucht juist waar je het hebben wilt.
Ideaal voor ramen ont waseming. De elektromotor in de wisselaar leent zich over het algemeen goed voor een pwm. regeling waardoor heel veel lucht op het desbetreffende raam geblazen kan worden (veel meer en veel beter als met een airtop)
Zeker ook de inbouw, geen dikke luchtleidingen door allerlei ruimtes waar je deze eigenlijk niet wilt hebben.
De boiler verwarming mogelijkheid, moet je ook niet onderschatten, de boiler zelf kan veel kleiner worden en altijd warmwater hoe lang je ook ergens ligt.
Zomaar vrij in de natuur onder de warme douche en het maakt niet uit hoe groot de boot is en hoe lang je wilt douchen !
Gr. Wolf1

Ps. M’n vrouw klaagt wel eens over schrale plekken, ik heb haar noch nooit over schrale lucht in de hut gehoord !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor varg » 23 Mrt 2016, 09:49

Hier een tweedehands: http://link.marktplaats.nl/m1029238429
Is een mooi systeem en absoluut reukloos binnen!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor broekie » 23 Mrt 2016, 11:37

Het systeem dat Wolf beschrijft heeft absoluut voordelen.
Achteraf gezien zou ik hiervoor gekozen hebben in mijn huidige schip.
Ik zag alleen tegen de plaatsing van radiatoren op, geen goede plekken ervoor.
Ik denk echter dat dit ook wel op te lossen was geweest.
Leidingwerk is een stuk eenvoudiger aan te leggen dan de dikkere luchtslangen.

Maar zoals we het schip nu gebruiken voldoet de Eberpacher ook.
Ik blaas op drie plaatsen de lucht in het schip:
-van onder de trap naar voren naar kombuis en voorhut (1 x 90 mm. uitstroom)
-centraal in de salon, ook 1 x 90 mm.
-van onder de trap het achterschip in, WC - douche en achterkajuit, ook 1 x 90 mm.

Ik heb niet gekozen om een complex systeem van T-stukken en slangen die naar iedere ruimte te voeren.
De warmte trekt direct door naar de andere ruimtes als de deuren open staan.
De opbrengst bij meerdere uitstroom openingen neemt weer af, waardoor de effectiviteit uiteindelijk minder wordt.

Het is overigens wel een aanrader een kachel in te bouwen.
Je verlengt het toch al korte seizoen op een aangename wijze.

Firma AERBAS in Zundert is een goed adres voor aankoop van oa 2e hands verwarmingen en alle toebehoren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2016, 23:20

We hebben het over een Antaris van 7 meter...
Dat is geen woonboot ;)

Gaan we voor dat kajuitje een waterverwarmer adviseren (die zijn ook te groot in vermogen voor dit bootje)?
Errug duur voor zo een bootje.

Gewoon de kleinste Truma E-2400 hete lucht verwarming onder een dynettebank met 1 uitblaasroostertje (benodigde slang 65 mm, L: ca. 30 cm..)

In/uitlaatcombinatie door de huid (wordt niet heet want het afdekkapje is van plastic).
8mm gasleiding met beugeltjes in rubber met kraan.
12v voeding.
Bijgeleverde ruimte thermostaat simpel inpluggen en tegen de wand plakken.
Klaar.
E2400, 95% rendement en voor nog geen 1000 euro heb je alles.


Deze:
https://www.truma.com/nl/nl/heating/trumatic-e-2400.php
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten