welke keus? verwarming voor in de boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Mrt 2016, 23:55

vuuren1 schreef:Vandaar de Truma van max 2,6 Kw maar daar reageert niemand op.

Ik heb het merk nooit gehad in mijn trucks,maar de camper- en caravansector zweren erbij.
Zo'n Trumatic E2400 blaast nominaal al 49kub warme lucht per uur door je ruimte heen(technische opgaaf)
Als dat niet genoeg is voor een Antaris Family 720,dan weet ik het ook niet meer.
Wat aanzuig betreft,prefereer ik persoonlijk een buitenlucht aanzuig, i.v.m. droge verwarmde lucht als je de binnen lucht verwarmd.
Dit kan irritaties veroorzaken op de luchtwegen.
Het voordeel van een luchtverwarmer t.o.v. een waterverwarmer is het feit,dat je direct warme lucht hebt,en geen extra ventilator nodig bent.
https://www.truma.com/nl/nl/heating/trumatic-e-2400.php
Noordvaarder
 

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2016, 01:13

Klopt, die Truma verwarmingen zijn uitstekend geschikt voor -niet- woonboten (en campers).

Het stroomverbruik is laag (geen voorgloeien etc.) , ze zijn stiller en gemakkelijk zelf in te bouwen.
Wij hebben er vrij veel ervaring mee voor boten waarbij de gebruikers het seizoen willen verlengen.
De kwaliteit is ook prima, ik zie er nooit een terug.

Eens: Het beste is om de lucht van buiten te halen, kost iets meer brandstof maar de boot wordt en blijft relatief droog.
Als je het goedkoop en eenvoudig wilt houden is aanzuigen uit het interieur ook goed mits je iets open kan zetten voor verversing van de lucht.

nb.
Ik heb het over maatwerk en in dit geval gaat het om een kleine plezierboot met als doel het seizoen wat te verlengen.
Het gaat dus niet over een varende woonboot, dat zal het een heel ander verhaal worden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Omerta » 24 Okt 2016, 22:40

Hallo,
Ik heb een polyester schip met een Eberspacher D5.
Van dit toestel ben ik niet tevreden, het is immers sinds 2012 (nieuw) reeds 6x uitgebouwd en hersteld.
De laatste 2x telkens voor 350€ aan kosten, zelf uit en ingebouwd.
Blijkbaar loopt de D5 tegen zijn max capaciteit.
Vervangen door een warmwaterinstallatie is de enige oplossing.
Voor een Kabola is er geen plaats. Nu de vraag:
Kan een Webasto DBW 2010-16 gebruikt worden asl permanente verwarming of is dit ook enkel bruikbaar om het vaarseizoen te verlengen.
Idealiter wil ik mijn verwarming laten werken om de boot ook in de winter op 5-10° te houden.
Help
Omerta
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Okt 2016, 22:34
ligplaats: Tholen
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Rene » 24 Okt 2016, 22:50

Als er geen afmetingen en isolatiefactor van het schip worden genoemd, is hier niets zinnigs over te zeggen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor vuuren1 » 25 Okt 2016, 01:10

Voor permanent gebruik (de hele winter aan boord) vallen alle compacte systemen gewoon af.
Die zijn niet gemaakt voor dit gebruik.
Dan kom je bij Ketelbinkie of Kabola uit.

Een D5 is overigens een prima systeem en zal ook jaren meegaan als het ook slechts moet verwarmen om een (bij de kachel passende) boot vorstvrij te houden.
Als deze er 6x uit is geweest is er iets anders aan de hand.

Verder zet je ook geen enkel gegeven neer en kunnen we dus ook niet gericht antwoorden.
Als je schip 25 meter is dan klopt het dat deze kachel te hard moet werken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor broekie » 25 Okt 2016, 07:39

Hoi, ik heb ook een D5 zelf ingebouwd. Gekocht bij Aerbas in Zundert. Eenmansbedrijf met veel kennis van deze dingen.
Deze was 2e hands met iets van 50 uur gebruikt. Dit kan een dealer via een aangesloten laptop uitlezen.
De kachel functioneert prima.

Waarom jij zo'n problemen hebt met de D5, zou ik eerst eens goed analyseren, misschien iets fout met de plaatsing of inbouw.
Wat is telkens het probleem? Of zijn er meerdere soorten storingen?

Dit systeem van dieselkachel met warme lucht voldoet voor ons prima als seizoen verlenging.
Als ik buiten het seizoen langere tijd op het schip zou verblijven, is een warmwater/combi veel beter.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: welke keus? verwarming voor in de boot

Berichtdoor Omerta » 25 Okt 2016, 08:34

Omerta terug,
Mijn schip is een 13 m Trader 42HT.
Het schip zelf is van 2008 maar ik heb het in 2012 gekocht en de verwarming in UK laten inbouwen alvorens het schip over te varen (Maart 2012)
Daar begint al het probleem, om waarborg te krijgen op de volledige installatie moest ik terug naar UK, om waarborg te krijgen op het toestel moest ik het zelf uitbouwen.
De fout die het toestel geeft is telkens dezelfde, het begint met hoestend starten, soms komt hij er door, soms niet.
Er zit geen demper of obstructie in de uitlaat, deze is vervangen bij de laatste herstelling in mei 2016.
Telkens is het gaas rond de gloeispiraal helemaal zwart en verroet.
Ondertussen is er al wel een BE installateur naar de installatie komen kijken en blijkt deze wel OK.
Wat betreft de Kabola, de enige plek die mogelijks in aanmerking zou komen heeft als nadeel dat de uitlaat dan slechts 40 cm boven de waterlijn zit.
Omerta
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Okt 2016, 22:34
ligplaats: Tholen
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten