Aansluiten Victron 24-2000-50/30

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor Beemer » 07 Mrt 2016, 20:42

AlfaR schrijft: "Daar ben ik het niet mee eens. En ook niet gebruikelijk in jachten."

Ok, maar dan svp wel aangeven waarom je het niet eens bent en met wat ben je precies niet eens.
Heel graag wil ik immers van dit forum leren en eigen gedachten kritisch bekijken.
Met een opmerking "niet mee eens" gaat dat leren niet lukken.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor aquanaut » 07 Mrt 2016, 20:51

Beemer schreef:1 startaccu voor alle drie startmotoren. Vraagje: in je auto heb je toch ook geen reserve accu voor nood? Mocht je voor echt safe willen gaan 1 extra startaccu voor de generator. Anderzijds kun je met een startkabel toch ook wel snel ergens 12v weghalen, mocht je startaccu zeer plots bezwijken.


Dat is te kort door de bocht, wel een spare accu voor een apparaat wat je nodig hebt om te koken, maar geen reserve accu voor iets essentieels als je voortstuwing.... :cry:
De vergelijking met een auto gaat niet op, een auto waait niet weg en heeft ook geen last van stroming.
Een auto krijg je in 99% van de gebeurtenissen veilig aan de kant.

Beter is het om beide motoren een separate accu te geven met een cross over er tussen.
Op één van deze accu's kan er dan ook nog een boegschroef bij, en op de ander het aggregaat.

Door de cross over heb je op deze manier voor elke gebruiker een primaire en secundaire voeding.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor AlfaR » 07 Mrt 2016, 21:01

Precies wat Aquanaut zegt.
Wat de boegschroef betreft kun je die beter een eigen accu geven en voorin erbij plaatsen. Dan hoeft er alleen een dunnere laadkabel naar toe en heb je minder verlies vwb. de stroom die er dan naar toe gaat. Een 40A ipv. een paar honderd.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor aquanaut » 07 Mrt 2016, 22:02

AlfaR schreef:Wat de boegschroef betreft kun je die beter een eigen accu geven en voorin erbij plaatsen


Mijn idee, maar het ging over het weghalen van separate accu's, dan is mijn mening dat de minimale setup is zoals de post hiervoor.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2016, 22:35

Mijn gedachten over deze vraag:

Er zijn 3 dieselmotoren aan boord die ieder een eigen alternator hebben.
= 3x relatief kleine startaccu (simpel, voorspelbaar en veilig).

Separate boegschroefaccu dichtbij de boegschroef: Eens.
(denk wel aan het afzekeren van de laadstroomkabels).

Boordnet accuset is krap gezien de gegeven verbruikers.
(de generator moet dan vaker draaien)

Laden via Victron (wal):
Servicenet.

Laden via alternatoren hoofdmotoren:
Startaccu's per motor (is standaard aanwezig en gebruikelijk).
1x (met scheider) naar servicenet (bv. sb motor)
1x (met scheider) naar boegschroefnet (bv. bb motor)

De extra laad aansluiting op de Victron blijft over en mag je kiezen waar voor te gebruiken..
(je auto hangt ook niet aan walstroom en heeft ook geen extra lader nodig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor Beemer » 07 Mrt 2016, 22:53

Ok, nu duidelijk. Dank voor de uitleg.
Toch een laatste opmerking.

Aquanaut schrijft: "Dat is te kort door de bocht, wel een spare accu voor een apparaat wat je nodig hebt om te koken, maar geen reserve accu voor iets essentieels als je voortstuwing.... :cry:
De vergelijking met een auto gaat niet op, een auto waait niet weg en heeft ook geen last van stroming.
Een auto krijg je in 99% van de gebeurtenissen veilig aan de kant."

Bij dit doemscenario zouden dus wel 2 hoofdmotoren (met uiteraard eigen separate dieseltanks) gelijkertijd moeten uitvallen en ook nog je startaccu het juist op dat moment hebben begeven!
Overigens vraag ik me af hoeveel schepen met 1 motor een reserve startaccu aan boord hebben. Ik denk zeer weinig!

Cross-over is uiteraard goede tip. Dit heb ik ook op mijn dubbelschroefsschip (via een zware schakelaar en DUIDELIJK gelabeld) naar mijn service-set, dit mocht mijn start-accu het onverwachts hebben begeven.

AlfaR: En ja, natuurlijk de set met boegschroefaccu's voor bij de boegschroef. Ik meen niet dat ik anders heb aangegeven.

Wat mij betreft, zet ik nu een punt achter mijn inbreng in dit topic.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor WoeWei » 08 Mrt 2016, 17:56

Beste volgers,

Vandaag even aan boord geweest en e.e.a. bekeken .
Eerst maar eens de huidige situatie.
Het Westerbeke 8kw aggregaat heeft een eigen startaccu van 74Ah, (12V) ik neem aan dat dit geladen wordt door aggregaat zelf.
Beide Ford 2723E motoren hebben samen 2x 74 ah gekoppelde startaccu,s (24V). Deze drie accu,s staan in de motorruimte.
Er komen 4 nieuwe semi tractie accu's in van 130 ah. Serie paralle 24V. Deze accu,s staan onderin een bank van de dinette.
Voorin de boot, bij de boegschroef 2 x Vetus SMF battery van 165 ah per stuk, 24 Volt.

De dynamo van de SB motor laadt de boegschroef en de start accu,s. De dynamo van de BB motor laadt de huishoud accu's.
Boegschroef en start accu,s worden gescheiden door diodebrug. Zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Deze dynamo zou dus de huishoud accu,s moeten laden, wel erg dun draadje of niet?
Afbeelding

Verder nog de huidige victron multi 1300 verwijderd, ik vraag me af waar die vier draden voor dienen, rechtsboven op de foto 3x zwart 1x rood.
Afbeelding
Ik plaats daar een Victron multiplus 24-2000-50 voor terug. Incl BMV accu monitor en multicontrol.

Er wordt nu handmatig geschakeld tussen walstroom en aggregaat( zie foto)
Afbeelding

Als het aggregaat in bedrijf is, moet je kiezen tussen fornuis en boiler. Fornuis is 4 pits keramisch en boiler is boiler plus alle andere 220Volt gebruikers.
Nu hoop ik dat als het aggregaat loopt, en we kiezen boiler bedrijf, dat ook de Victron stroom krijgt en de huishoud accu's laadt. Of kan dat niet?

Verder nog een paar foto's van de electrische installatie. Hoeveel foto's tegelijk is eigenlijk toegestaan?
En ja, ik heb inmiddels contact met iemand die zich aangeboden heeft om te helpen. We zullen dus niet meteen uitfikken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover,
Vriendelijke groet,

Jan-Jaap
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor quichot » 08 Mrt 2016, 18:47

Ik ben inmiddels duizelig! :mrgreen:

Een enkele startaccubank voor beide hoofdmotoren kan natuurlijk wel, maar zou toch niet mijn voorkeur hebben. Het zal 's nachts maar streng gevroren hebben en je moet twee ijskoude motoren flink lang doorstarten, dan vraag je wel het een en ander van die ene startaccubank. Maar misschien is het wel overdreven voorzorg van mij hoor!

Die BS-bank apart en voorin, daar waren we al uit. Al zijn die Vetussen van @woeiwoei wat aan de zware kant. Maar goed, ze staan er nu eenmaal, en kwaad kan het niet. Als ze aan vervanging toe zijn, zet er dan twee goedkope red- of yellowtopjes naast, meer dan zat. Voordat die ook maar voor een kwart leeg zijn, is jouw thermische beveiliging al ingeslagen.

De hulpset heeft dus een eigen startaccu. Terecht. Houd het starten daarvan totaal onafhankelijk van de rest!

En dan nog een aparte serviceset. Kom ik toch op totaal minstens drie, maar nog beter vier (al dan niet samengestelde) banken.

Iets heel anders: is 220 PK voor zo'n scheepje niet een beetje te veel?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor aquanaut » 08 Mrt 2016, 20:41

Mooi overzichtelijk met foto's zo J-J,

Die bedrading op de dynamo die de serviceset zou laden, geloof ik niet zo, er ligt van alles los en volgens mij zitten alleen de B+ en B- vast, dan ontbreekt er nog wat.
Die extra aansluitingen in de multi zijn (van links naar rechts) Voltage sense plus, Voltage sense minus, Starter battery plus, Starter battery minus, Temperature sensor plus, Temperature sensor minus.
Boegschroefaccu's......tja, wat Guido zegt, waar hij Redtop schrijft.....

Semi tractie batterijen in een dinette.... :roll: als je hiermee die bakken van de accuhandel bedoelt....niet doen !
Deze open accu's horen niet in een verblijfsruimte.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor WoeWei » 08 Mrt 2016, 21:06

Ja helaas zitten deze accu's gewoon onderin de dinettebank, in de accommodatieruimte.
Dit zit al vanaf 1985 zo, schat ik zo in.
De oude accu's zagen er ook heel slecht uit. Sterker nog 2x 105 ah en 2x 150 ah. Ook verschillende merken en leeftijd.
Helaas was bij de aankoop bedongen dat de vorige eigenaar alle accu's zou vernieuwen. En daar is natuurlijk zo min mogelijk geld in gaan zitten.

De aansluitingen die jij benoemd zijn dus gebruikt voor de oude multi 1300. Moet ik hier ook iets mee, of kan dit achterwege blijven.
Ja het laden van die andere dynamo geloof ik ook niet zo.

Eerst is de schilder aan de beurt, na vandaag mag ik er niet meer in. haha
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten