Beste volgers,
Vandaag even aan boord geweest en e.e.a. bekeken .
Eerst maar eens de huidige situatie.
Het Westerbeke 8kw aggregaat heeft een eigen startaccu van 74Ah, (12V) ik neem aan dat dit geladen wordt door aggregaat zelf.
Beide Ford 2723E motoren hebben samen 2x 74 ah gekoppelde startaccu,s (24V). Deze drie accu,s staan in de motorruimte.
Er komen 4 nieuwe semi tractie accu's in van 130 ah. Serie paralle 24V. Deze accu,s staan onderin een bank van de dinette.
Voorin de boot, bij de boegschroef 2 x Vetus SMF battery van 165 ah per stuk, 24 Volt.
De dynamo van de SB motor laadt de boegschroef en de start accu,s. De dynamo van de BB motor laadt de huishoud accu's.
Boegschroef en start accu,s worden gescheiden door diodebrug. Zie foto's.
Deze dynamo zou dus de huishoud accu,s moeten laden, wel erg dun draadje of niet?
Verder nog de huidige victron multi 1300 verwijderd, ik vraag me af waar die vier draden voor dienen, rechtsboven op de foto 3x zwart 1x rood.
Ik plaats daar een Victron multiplus 24-2000-50 voor terug. Incl BMV accu monitor en multicontrol.
Er wordt nu handmatig geschakeld tussen walstroom en aggregaat( zie foto)
Als het aggregaat in bedrijf is, moet je kiezen tussen fornuis en boiler. Fornuis is 4 pits keramisch en boiler is boiler plus alle andere 220Volt gebruikers.
Nu hoop ik dat als het aggregaat loopt, en we kiezen boiler bedrijf, dat ook de Victron stroom krijgt en de huishoud accu's laadt. Of kan dat niet?
Verder nog een paar foto's van de electrische installatie. Hoeveel foto's tegelijk is eigenlijk toegestaan?
En ja, ik heb inmiddels contact met iemand die zich aangeboden heeft om te helpen. We zullen dus niet meteen uitfikken.
Tot zover,
Vriendelijke groet,
Jan-Jaap