Beste leden,
Sinds januari in bezit van een Gillissen spiegelkotter. Hierin staan twee Ford Lehman motoren van elk 110pk.
De stroomvoorziening komt o.a van en Westerbeke 8kw aggregaat en een Victron Multi.
Het aggregaat wordt voornl. gebruikt voor het elektrisch koken, maar kan ook omgeschakeld worden voor gebruik boordnet.
Verder staat er een Victron Multi 24 v 1300 Watt in.
Alle accu,s worden vervangen. Elke motor heeft eigen startaccu van 74Ah, ook aggregaat heeft startaccu van 74Ah.
Verder 4 x huishoudaccu van 130Ah en sinds kort ook 2 x Boegschroefaccu. Alle accu,s Semi tractie.
De multi heb ik verkocht en ik wil nu een Victron Multiplus 24/2000/50-30 aanschaffen. Ik vind het een beetje onzin om voor elk kopje senseo het aggregaat te starten.
Voor mij is het nu even onbekend hoe eea op dit moment zit aangesloten, ik ben erg vroeg met vragen.
Maar ik wil wel graag weten hoe het zou moeten.
Kan deze Multiplus al deze accu,s laden?
Hoe sluit ik het aggregaat het beste aan, zodat hij via de multiplus de accu's laadt als hij draait?
Hoe gaat dit als ik daarnaast ook nog walstroom aansluit en het aggregaat moet starten om te koken omdat de walstroom te weinig is.
Er is een schakelaar op het dashboard waarmee geschakeld wordt tussen alleen fornuis of boordnet (Alle overige 220 verbruikers)
Hoe werkt het trouwens met twee motoren en twee dynamo's. We kunnen zowel met alleen stuurboord-of bakboord motor varen of uiteraard allebei.
En als laatste ik lees veel verhalen hoe 4 accu,s aan te sluiten serie/parallel met en zonder compensatie kabel?
Nu echt de laatste, ook nog een nieuwe Waeco 110 compressorkoelkast aangeschaft. Volgens de leverancier kan ik deze het beste rechtstreeks op de accu,s aansluiten.
Zonder schakelaar etc. En aan-en uit schakelen met de knop in de koelkast zelf. Maar op welke accu of polen van de vier.
Veel vragen, maar dan kan ik vast gaan nadenken.
Groet,
Jan-Jaap