Aansluiten Victron 24-2000-50/30

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor WoeWei » 06 Mrt 2016, 15:17

Beste leden,

Sinds januari in bezit van een Gillissen spiegelkotter. Hierin staan twee Ford Lehman motoren van elk 110pk.
De stroomvoorziening komt o.a van en Westerbeke 8kw aggregaat en een Victron Multi.
Het aggregaat wordt voornl. gebruikt voor het elektrisch koken, maar kan ook omgeschakeld worden voor gebruik boordnet.
Verder staat er een Victron Multi 24 v 1300 Watt in.
Alle accu,s worden vervangen. Elke motor heeft eigen startaccu van 74Ah, ook aggregaat heeft startaccu van 74Ah.
Verder 4 x huishoudaccu van 130Ah en sinds kort ook 2 x Boegschroefaccu. Alle accu,s Semi tractie.

De multi heb ik verkocht en ik wil nu een Victron Multiplus 24/2000/50-30 aanschaffen. Ik vind het een beetje onzin om voor elk kopje senseo het aggregaat te starten.
Voor mij is het nu even onbekend hoe eea op dit moment zit aangesloten, ik ben erg vroeg met vragen.
Maar ik wil wel graag weten hoe het zou moeten.

Kan deze Multiplus al deze accu,s laden?
Hoe sluit ik het aggregaat het beste aan, zodat hij via de multiplus de accu's laadt als hij draait?
Hoe gaat dit als ik daarnaast ook nog walstroom aansluit en het aggregaat moet starten om te koken omdat de walstroom te weinig is.
Er is een schakelaar op het dashboard waarmee geschakeld wordt tussen alleen fornuis of boordnet (Alle overige 220 verbruikers)

Hoe werkt het trouwens met twee motoren en twee dynamo's. We kunnen zowel met alleen stuurboord-of bakboord motor varen of uiteraard allebei.
En als laatste ik lees veel verhalen hoe 4 accu,s aan te sluiten serie/parallel met en zonder compensatie kabel?
Nu echt de laatste, ook nog een nieuwe Waeco 110 compressorkoelkast aangeschaft. Volgens de leverancier kan ik deze het beste rechtstreeks op de accu,s aansluiten.
Zonder schakelaar etc. En aan-en uit schakelen met de knop in de koelkast zelf. Maar op welke accu of polen van de vier.

Veel vragen, maar dan kan ik vast gaan nadenken.

Groet,

Jan-Jaap
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor AlfaR » 06 Mrt 2016, 16:34

Dit is een behoorlijk complexe installatie hoor. Weet je zeker dat je er zelf aan begint?
Ik denk dat je 12 en 24 Volt in het schip hebt? Dan kun je sowieso niet alles laden met de multi. Ik denk ook dat de boegscroef geladen wordt door de motor. Het boordnet draait op 24 Volt en de rest op 12Volt.

Maar er zijn inderdaad te veel dingen die niet duidelijk zijn om alle vragen te beantwoorden. De koelkast moet op het boordnet via een zekering of schakelpaneel, dus op 24Volt.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor RonaldL » 06 Mrt 2016, 17:18

keep it simple:
Waarom zou je die start-accu's willen laden? Die zijn altijd vol. Nergens voor nodig om die te koppelen aan welke andere accu dan ook. En als je echt bang bent dat een accu een keer leeg komt te staan (dan is er in de eerste plaats iets goed mis met de motor cq generator installatie) dan kan je een gewoon simpel 220V druppelladertje van een paar tientjes achter de hand houden.
Die boegschroefaccu's is een apart probleem, daar moet je goed over nadenken. Laden vanaf de dynamo's van de hoofdmotoren is normaal, maar vergis je niet in de stroomsterktes e.d. Dat moeten de dynamo's wel aan kunnen. Als je ze ook aan de Multi wil hangen, krijg je weer koppelingen met Mosfets en zo. Maakt het weer ingewikkeld. Ik zou zeggen, laadt deze gewoon via de hoofdmotoren met een back-up een druppelladertje op 220V. Je bent toch vaak aan het draaien met die Westerbeke begrijp ik.
Die Westerbeke is wel een lastige. Deze is 8000W. Alleen tijdens koken gebruik je een vermogen dat daar bij in de buurt komt. Alle andere vermogens zijn een stuk lager. Die Multi is 2000 W. Daar kan je de Westerbeke niet echt voor laten lopen voor meerdere uren om accu's te laden. Daarom heb ik destijds gekozen voor een 24V generator direct op de accu's.
Volgens de ISO norm mag je niet de Westerbeke en de walstroom beide tegelijkertijd aansluiten. waarom niet weet ik niet, maar het staat er.
Het centrale hart van je installatie is de accuset. je schrijft 4x130Ah. Da's voor de gevraagde vermogens wat klein. Je zou kunnen overwegen om een grotere accubank te installeren met 2 of 3 Multis om zo via de Multi's te koken vanuit de accu's en de walstroom of Westerbeke voor laden accu's te gebruiken.
Met 3 Multis ben je ook aan 6000W en dan komt dat wat meer bij de 8000W. Een grotere accubank kan die 6000W ook wel aan (bij de goede accus).
De accubank verbind je eerst met een 24V plus rail en een massa-rail. Vandaar uit voedt je de gebruikers zoals schakelpanelen en koelkasten desnoods via een combinatie van zekeringen en hoofdschakelaars.
Interessant project, leef je uit.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor Beemer » 06 Mrt 2016, 17:32

Inderdaad een uitgebreider systeem.
Maar maak het niet uitgebreider dan noodzakelijk!
Daarom direct mijn eerste vraag: waarom drie aparte startaccu's? Normaal gesproken start elk motor separaat op, dus volstaat een startaccu (dus ook maar een dynamo voor bijladen)! (uit de tekst begrijp ik dat alle startmotoren 12v zijn)

En inderdaad, wat AlfaR al stelt: "te veel dingen die niet duidelijk zijn om alle vragen te beantwoorden".
Wat trek bijvoorbeeld je boegschroef aan stroom, en waarschijnlijk is die 24V? Wat heb je nog meer aan 24v?
Begin met per apparaat aan te geven of dit 12v of 24v is.

En indien je niet echt ervaren bent in deze materie, is mijn besliste advies je ter plekke te laten adviseren en/of te laten assisteren.
De onderwerptitel is "Aansluiten Victron 24-2000-50/30". Maar hier speelt veeeeel meer. Ik weet niet of advisering op afstand ia dit forum dan voldoende is!
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2016, 17:36

Jan-Jaap,

Leuk project.
Even voor de goede orde,
Startaccus van motoren en aggregaat zijn deze 12 of 24V?
Een Multi 2000 is geen 2000W maar 2000VA
Voor gebruik met een Senseo is dit aan de kleine kant!
Mijn advies: kijk eens naar de Quattro 24/3000/70.
Hierop kun je walspanning en generator allebei aansluiten.
En gelijktijdig laten werken.
Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 06 Mrt 2016, 19:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor WoeWei » 06 Mrt 2016, 18:34

Ik zal morgen eens het motorruim induiken om te kijken hoe eea nu zit aangesloten.
Vlak na de aankoop is de boot naar diverse jachtwerven verplaats voor aanpassingen.
Oa inbouw boegschroef en vervanging van de bestaande mast, en een schilderbeurt.
Daardoor heb ik eigenlijk geen idee hoe het met de elektronica zit.

De senseo is gelukkig van een lager wattage dan een gewone. www.campeo.nl
Je moet iets langer wachten. Tja de quattro 3000 is ideaal, maar weer zoveel duurder.

Jan-Jaap
Gebruikers-avatar
WoeWei
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 Mrt 2016, 14:37
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2016, 19:34

Duidelijk,

Een Campeo gaat wel werken met de 2000.
De 260 Ah is zoals ook daar andere opgemerkt aan de kleine kant, verwacht hier niet te veel van.
Voor een beetje comfort moet je aan een Ah of 400 denken.

Voor het mee laden van andere accu's moeten ze uiteraard van dezelfde spanning zijn.
Let op er werd ergens gesproken over de koppeling van accu's met Mosfets oid, dit gaat met een multi niet werken!!
Laadstoomverdeling van een Multi kan alleen met Cyrix relais.

Als je toch onder de vloer gaat noteer dan:
Grootte en spanning van de dynamo's , startaccu en boegschroefaccu.
Geef ook gelijk aan waar in het schip de accu's precies staan.

Ik stuur je ook nog een PB

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor quichot » 07 Mrt 2016, 09:21

Beemer schreef: waarom drie aparte startaccu's? Normaal gesproken start elk motor separaat op, dus volstaat een startaccu.

Ik zal me verre houden van adviezen over aan te sluiten apparatuur, ik ken mijn beperkingen, maar het nut van drie startaccu's snap ik heel goed.
Ten eerste moeten de accu's voor de BS daar zo dicht mogelijk bij staan. Laaddraden vanaf de dynamo naar voren is nog wel te doen, kabels stroomvoorziening BS vanuit de accu hoofdmotor moeten dan wel heel dik zijn.
Ten tweede moet je te allen tijde op een startende hulpset kunnen rekenen, juist als er problemen zijn met de andere systemen. Niet ten onrechte wordt die ook wel noodaggregaat genoemd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor Beemer » 07 Mrt 2016, 17:45

Hi Guido,

Je schrijft "het nut van drie startaccu's snap ik heel goed."
Maar je argument de "accu's voor de BS daar zo dicht mogelijk bij moeten staan", kan ik niet volgen. Immers de accu's voor BS staan geheel los van de startaccu voor de twee hoofdmotoren en de generator.

Als je bedoelt 'het nut van drie accusets (ipv startaccu's) dan ben ik het geheel met je eens.
Ik zie in gedachten namelijk de volgende drie accusets:

Accuset 1. 1x startaccu voor alle drie startmotoren. Vraagje: in je auto heb je toch ook geen reserve accu voor nood? Mocht je voor echt safe willen gaan 1 extra startaccu voor de generator. Anderzijds kun je met een startkabel toch ook wel snel ergens 12v weghalen, mocht je startaccu zeer plots bezwijken.

Accuset 2. boegschroefaccu(s); aantal en grootte afhankelijk van de boegschroef

Accuset 3. accu's voor de huishoudset; aantal en grootte afhankelijk van diverse factoren; maar gezien de omvormer die in gedachten is, denk ik snel inderdaad snel aan 400 - 500 Ah (en dan van het juiste type; met goedkope natte accu's is het maar korte tijd pret!)
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten Victron 24-2000-50/30

Berichtdoor AlfaR » 07 Mrt 2016, 19:09

Daar ben ik het niet mee eens. En ook niet gebruikelijk in jachten.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten