Victron energie omvormer 1600 watt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor bull » 06 Mrt 2016, 09:46

Hoi allemaal, ik heb een vraag ik heb een Victron omvormer 1600 watt gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik wal stroom en naar mijn idee werkt dat als een verleng kabel waar alle stop contacten zijn op aan gesloten. Nu wil ik de omvormer er tussen zetten nu zit er een plus en een min op en een stekker dus op zich spreek het voor zich maar ik wil niet iedere keer een stekker verwisselen kan iemand mijn op een simpel manier uit legen hoe ik het moet aansluiten. Ik heb al veel gelezen over een aardlek er tussen en een groepenkast maar ik ben er niet echt in thuis. wie oh wie wil mijn helpen :roll:
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor eagle » 06 Mrt 2016, 10:45

Goed bedoeld advies: Haal er een (scheeps) electro kenner bij!
230 volt aan boord is een behoorlijk veiligheidsrisico; weliswaar goed beheersbaar door een vakman die de materie en de voorschriften (wetgeving!) kent, en de specifieke scheeps-electra ervaring heeft..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2016, 12:00

bull schreef:Nu heb ik wal stroom en naar mijn idee werkt dat als een verleng kabel waar alle stop contacten zijn op aan gesloten. Nu wil ik de omvormer er tussen zetten nu zit er een plus en een min op en een stekker dus op zich spreek het voor zich maar ik wil niet iedere keer een stekker verwisselen kan iemand mijn op een simpel manier uit legen hoe ik het moet aansluiten. Ik heb al veel gelezen over een aardlek er tussen en een groepenkast maar ik ben er niet echt in thuis. wie oh wie wil mijn helpen

Zou je wel willen helpen, maar dat hangt wel er een beetje vanaf waar je ligt met je boot !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor henkvd » 06 Mrt 2016, 12:27

Hoe dan ook moet de walstroom en de omvormer van elkaar gescheiden blijven, je kunt ze niet zomaar bij elkaar knopen. Minimaal heb je een omschakelautomaat nodig die ervoor zorgt dat of de walstroom of de omvormer de verbruikers voedt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor AlfaR » 06 Mrt 2016, 16:27

Er zou een aardlek op je schip moeten komen en 1 groep minimaal. Verder zou het met stekkers kunnen, er hoeft niet per se een omschakelautomaat tussen, maar het is wel veiliger, beter en veiliger.

Kijk eens thuis in de meterkast. Eerst krijg je de aardlek en daarna de groepen. Het is niet zo moeilijk, maar veilig aanleggen is iets lastiger.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2016, 17:23

Hoi Bull,

Ik weet niet wat je allemaal op deze omvormer wil laten werken maar veel van de huidige apparatuur gaat niet fijn samenwerken met deze Atlas.
Geen schakelende netvoedingen aansluiten want die branden uit.
De Atlas is ruim 20 jaar geleden uit productie genomen en vevangen voor de Phoenix.
Omschakelen gaat eenvoudig met 1 stuks 2pol wisselrelais.
Of handmatig met een wisselschakelaar.
Stopcontact op de gemeenschappelijke contacten.
Omvormer op de NC contacten.
Wal op de NO contacten.
Spoel op de walspanning.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor bull » 06 Mrt 2016, 18:22

bedankt voor jullie reactie, Beste Wolf1 ik lig in Dinteloord met de boot waar kom jij zelf vandaan.

Ik dacht dat het even aansluiten was maar zo als ik lees val het een beetje tegen, maar als ik goed begrijpt eerst een omschakelautomaat dan de Victron dan een aardlek dan een 1 groep en kan ik dan wel de kabel gebruiken van de wal stroom wand daar zitten alle mijn stop contacten op of denk ik nu de simpel :oops:
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2016, 19:55

Uiteraard kun je die kabel gebruiken.
Maar nogmaals, van al je huidige apparatuur gaat alleen een gloeilamp een stofzuiger en een filter-koffiezetapparaat werken met de Atlas.
Geen televisies, laptops, laadsnoertjes van telefoons, ledlampjes, senseo, tandenborstel enz enz.
Deze branden allemaal door!!
Toen dit apparaat populair was bestond de schakelende netvoeding nog niet, alle conversie ging met trafo's die kunnen prima overweg met de blokgolf die uit deze omvormer komt.
Steek er maar eens een stekker ladertje van Iphone of Samsung in, laat hem een half uurtje laden en voel dan is aan het stekkertje, kokend heet!

Als je met een aardlek achter de omvormer gaat werken zal je ook een PE-N verbinding aan moeten leggen en een aardnet.
Wat je beter kan doen is de aarde losgooien zodra de omvormer wordt ingeschakeld die heb je dan toch niet nodig.
Als je persee met een aardlek wil werken zet die dan in de walvoeding, in combinatie met automaatje.
Automaten achter de omvormer zijn onnodig, of je moet ze erg licht nemen, 6A oid alleen kun je dan niet het maximale vermogen gebruiken.

Bedenk dat je met een omschakelautomaat wel het volgende risico loopt:

Bij een zware 230V belasting aan boord klapt de walzekering eruit, hierdoor valt het omschakelrelais af en die zware belasting komt op je omvormer terecht.......

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor bull » 06 Mrt 2016, 20:10

Bedankt voor je brede uitleg, ik schrik er wel van het is juist de bedoeling dat ik mijn tv en laptop er op aan sluit en mijn telefoon er mee op kan laden maar al wat ik er mee wil kan niet.
dat is een dure uitgave geweest voor niks :oops: nu weet ik niet zo goed wat ik er mee moet doen??
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: Victron energie omvormer 1600 watt

Berichtdoor bull » 06 Mrt 2016, 20:10

Bedankt voor je brede uitleg, ik schrik er wel van het is juist de bedoeling dat ik mijn tv en laptop er op aan sluit en mijn telefoon er mee op kan laden maar al wat ik er mee wil kan niet.
dat is een dure uitgave geweest voor niks :oops: nu weet ik niet zo goed wat ik er mee moet doen??
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten