stroom aan boord

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: stroom aan boord

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2016, 21:42

De oude regelaars vergelijk je met een 2 speed regulateur, dat noemen we een mis/raak regeling.
Mis/raak is alles of niks net zoals die eenvoudige regelaars.
Het is eigenlijk een automatische schakelaar.
Overigens erg antiek, je herkent het op beurzen met oude motoren direct :)

Verder is alles duidelijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stroom aan boord

Berichtdoor aquanaut » 12 Feb 2016, 21:52

Als je het hit en miss principe begrijpt, en het verschil met een all speed regulateur heb je een idee van het verschip tussen een PWM en MPPT regeling.

Om het topic helemaal naar de diesel te late ruiken, ik kan me nog goed de vestingdagen in Hellevoetsluis herinneren, uren bracht ik door tussen de gloeikoppen, hit&miss, lanz buldog en alle aanverwante motoren door.

Maareh Teunvt...ben je er nog?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: stroom aan boord

Berichtdoor teunvt » 14 Feb 2016, 11:17

HOI ALFA R
zo als je zei heb ik heel veel gelezen en bekeken
maar de een gebruikt een laadstroomregelaar dan zie ik weer een scheidingsdiode dan weer een scheidingsrelais dan hebben ze het weer over een diodebrug dan gaat het weer over een mosfetbrug
enz . heb alles gelezen . schema,s bekeken .
maar nu terug te komen op mijn vraag . wat heb ik nodig . wat is het beste .wat zit er tussen de wal aan sluiting / accu / dynamo
heb het aan verschilende elektriciens gevraagt de een zegt oooooooo dat moet zo . de ander zegt nee dat moet zo
daarom vraag ik het hier op dit forum
teunvt
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Feb 2016, 16:11
ligplaats: woudrichem
info:

Re: stroom aan boord

Berichtdoor AlfaR » 14 Feb 2016, 12:40

Dat is niet in een paar regels te zeggen, hoor.
Wat wil je eerst weten?

Bij 230 Volt heb je een kastje nodig, ik bestel een kastje bij Conrad of een afgezonderd deel in de boot, waar alle 230 V. bij elkaar komt. Daar komt een aardlek in, waaruit je je groepen gaat voeden, 2 of 3.

Zoals al geschreven is je accucapaciteit afhankelijk van het stroomverbruik.

Het laadgedeelte kan met een "diodeblok" oftewel een mosfet laadregelaar. Deze hebben geen spanningsverliezen en geven de volle laadspanning door aan de accu. Als je 2 accusets gaat plaatsen, dan kun je ook een relais, een Cyrix, toepassen. Voordeel hiervan is, is dat je accu's parallel te schakelen zijn in noodgevallen.

Wat het installeren en te gebruiken materialen betreft, is lastig uit te leggen over een forum. Ik gebruik altijd de gele 230V. walstroom kabel in de boot voor de veiligheid. En de goede diktes kabel voor het 12 Volt deel. En de ogen aanknijpen en afwerken met krimpkous. Maar als je het een ander vraagt, dan krijg je weer een ander antwoord hoor.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten