De flexibele panelen zijn in de basis op de markt gekomen voor de laagspanning off grid toepassingen zoals in vakantiehuisjes bootjes en campers/caravans.
Zeg maar, alles met een accu.
Regeling ging (mainstream) eigenlijk altijd via het PWM principe, hierbij is het belangrijk dat de Vmp zo dicht mogelijk bij de absorptiespanning van de accu ligt.
Een te hoge spanning zorgt anders voor een te grote pulsbreedte en dus meer verloren energie.
Bij een MPPT regeling heb je juist wat overspanning nodig voor het werkingsprincipe, voor de Victron regelaars is dat ongeveer 5V.
Ook gaat er geen energie verloren door het verbreken van de verbinding tussen paneel en accu, dit gebeurt namelijk nooit.
Vaste panelen worden massaal geproduceerd voor de grid connected toepassingen op de daken van woningen.
In deze panelen worden meer cellen in serie gezet om een hogere werkspanning te krijgen.
Immers hoe hoger de spanning, des te lager de stoom dus hoe hoger het rendement.
Werkspanningen van 500 tot 1000V DC zijn heel normaal bij dit soort systemen.
Het verschil tussen PWM en MPPT?
Bij een PWM regelaar wordt de PV spanning rechtstreeks op de accu gezet (mits deze hoger is dan de accuspanning), waardoor de accuspanning stijgt.
Zodra de accuspanning boven een bepaalde waarde komt (afhankelijk van de laadmodus) wordt de verbinding verbroken, hierdoor zakt de accuspanning en wordt de verbinding weer hersteld.
Elke keer als de verbinding hersteld wordt gaat het paneel vermogen leveren, als gevolg van de belasting stort de paneelspanning in elkaar en opent de regelaar weer.
Na het verbreken stijgt de paneelspanning onmiddellijk zodat er weer verbonden kan worden.
Dit gebeurt continue, in sommige gevallen meerdere malen per seconde.
Alle in de "open" perioden opgevangen zonne-energie is verloren.
Bij een MPPT regelaar past de PV ingang van de regelaar continue zijn ingangsweerstand aan de hoeveelheid beschikbare energie aan.
Om zo het maximale vermogens punt van het paneel bij alle soorten licht vast te houden.
Ik vergelijk het wel eens met een auto met cruise control (voor MPPT)
En een auto zonder gaspedaal voor PWM (gasklep vol open en proberen een bepaalde snelheid te rijden door het contact aan en uit te zetten)
Of voor de dieseltechnici, de 2 speed regulateur vs de allspeed regulateur (is niet helemaal een zuiver vergelijk)
Ben overigens van origine een vonkentrekker hoor (mijn enige fulltime studi geweest
)
Aquanaut