Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2016, 20:32

In een ander onderwerp heb ik bericht over de uitgangspanning van mijn nieuwe Victron scheidingstrafo (230V, 16A., 3.600 Watt).
E.e.a. is nu helemaal helder.

Echter, ik heb het verbruik na plaatsing gemeten over een wat langere periode.
En wat blijkt: Het stromverbruik is fors toegenomen.

Hieraan gaar echter ook iets vooraf.
Op het Blue Power Panel bleek een 'gat' te zitten tussen walstroomaanvoer (spanning * amperage) en afgenomen vermogen (ook spanning * amperage).
De omvang van dit verlies was ca. 80 Watt hetgeen betekent dat er per dag ca. 2 kWh. 'verdween'.

Na correspondentie met Victron bleek het te gaan om het mij niet geheel onbekende fenomeen 'blindstroom'.
Blindstroom is een vorm van verbruik a.g.v. toepassing van bepaalde apparatuur.
Bij kleinverbruikaansluitingen wordt deze extra afname niet gemeten en niet doorbelast en bij zeer grote afnemers wel.
Daar ik mijn deel- en totaalverbruik messcherp berekend had, was ik natuurlijk erg benieuwd naar de eerste meteropname in de haven.
En wat bleek: Het gecalculeerde verbruik was vreijwel gelijk aan het gemeten verbruik, nl. ca. 6 kWh. per dag.

Dit verbruik was constant over de afgelopen vele maanden totdat de scheidingstrafo geplaatst is.
Ik heb nu een verbruik van ruim 8 kWh. per dag hetgeen wel erg de gedachte voedt dat de gemeten diff van 2 kWh. hieraan debet is.
Navraag bij Victron leert mij dat toepassing van de scheidingstrafo inderdaad wel eens de oorzaak kan zijn van de extra gemeten afname.
De scheidingstrafo veroorzaakt dan het voor de meter 'zichtbaar' worden van de blindstroomafname.

Nu word ik niet zenuwachtig van een extra 70 cent per dag, maar over het jaar is dit wel een substantieel bedrag.
En over meerdere jaren gerekend is het echt geld.
Ik overweeg derhalve de scheidingstrafo te verwijderen.
Maar aan de andere kant vind ik dit wel jammer daar ik dan de protectie mis van dit apparaat.
Ofwel: Ik weet het even niet.
Laatst gewijzigd door Yep op 04 Feb 2016, 21:53, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor extra kosten

Berichtdoor Amersfow » 04 Feb 2016, 20:47

Uit vroeger tijden weet ik dat hier ook apparaatjes voor zijn; in een machinefabriek kun je blindstroom condensatoren installeren (van Siemens); dan heb je opeens heel veel stroom meer. Dit ging in de machine fabriek om afname van totaal 400 amp krachtstroom. Na installatie van dat dure ding, ging de hoofdzekering er nooit meer uit; daarvoor wel. Weet niet of het ook voor dit kleine spul beschikbaar is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor extra kosten

Berichtdoor eagle » 04 Feb 2016, 21:30

Transformatoren bestaan uit spoelen. Spoelen zijn zg Inductieve belastingen (in tegenstelling tot Ohmse belastingen). In een wisselstroomnet zorgt dat voor zg faseverschuiving, dwz dat tijdens het voortdurend wisselen van richting, de momenten waarop de stroom zijn maximale waarde bereikt, dat niet meer precies samenvalt met de max momenten van de spanning .
Omdat het vermogen op enig moment gelijk is aan stroom X spanning, is dat op het moment van max stroom: Stroom X NIET de max waarde van de spanning, want die is dan nog net niet bereikt.
De KWH meter merkt dat niet, en geeft gewoon volle bak aan! De mate van deze faseverschuiving wordt uitgedrukt in Cos(inus) Phi.

Er bestaan manieren om dit rotverschijnsel tegen te gaan.
Google maar eens: Cos phi verbeteren.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt mogelijk voor extra kosten

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2016, 21:42

Klopt!
http://www.4top.nl/white-paper-cos-phi-compensatie is een helder verhaal.
Maar hoe krijg ik dat afgenomen vermogen omlaag ;-)
Scheidingstrafo verwijderen of weer een kastje erbij ;-(
En ingeval het laatste, wat voor kastje?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor vuuren1 » 04 Feb 2016, 22:27

Ik vind 2KWh per dag nogal wat, dat is een gemiddeld verlies van 83 Watt.
Vooral vreemd omdat Victron gebruik zou maken van ringkerntransformatoren.

Die trafo moet dan wel aardig warm worden (is een goeie vorstbeveiliging..).

Je zou de ruststroom eens kunnen meten, dan weet je wat de trafo bij nullast opneemt.

Ik heb destijds voor een galvanische scheider met diodes gekozen, die zijn voor de watersport veel te duur maar voor een paar euro zelf te maken.
Een scheidingstrafo is in sommige gevallen iets veiliger maar vele malen duurder (nog los van de verliezen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2016, 22:42

Thanks.
Ik heb besloten om tot eind deze maand het verbruik te monitoren en dan op basis van de uitkomst een keuze te maken tussen:

- Op zoek naar een device ter compensatie
- Het geheel zo laten
- De trafo verwijderen

Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor Chicken power » 04 Feb 2016, 23:32

Ik vindt het levensgevaarlijk om te stellen dat "een echte scheidingstransfomator, al is het maar in enkele gevallen veiliger", minder acceptabel zou zijn dan dat echt onveilige anti-parallele diode gedoe.

Een echte scheidingstrafo is gewoon echt veilig, en ja, dat kost beddestro wegens de rottige Cos phi. Je kunt, als je voor veilig gaat en de blindstoom te beperken, er voor kiezen om er een compensatie-condensatorbank tegen te gooien op de waarde van je laagste verbruik.

En dat diode-gebeuren (heb het ooit wel eens benoemd gezien als een 'gegalvaniseerde isolator'), je moet echt een perfecte walaarde hebben, anders is het in de eerste slag al waardeloos.

En in de tweede slag valt het al mank bij het eerste apparaat aan boord met een net- of onstoorfilter. Hangt je 'boordaarde' toch weer aan het vooral niet gescheiden net...


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken power op 05 Feb 2016, 01:42, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor henkvd » 04 Feb 2016, 23:46

de galavanische diode scheider werkt in de praktijk nooit.

U kunt zelf controleren of het werkt, onderbreek de aarde draad en plaats er een multimeter tussen, meet de spanning over de aarde draden, als er helemaal niets aanstaat aanboord zou, als je heel veel geluk hebt de scheider kunnen werken en meet je een spanning die kleiner is dan 1,4 V.
Schakel het een en ander bij en wees niet verbaasd dat de gemeten spanning oploopt boven de 1,4 Volt, dan doet de galvanische diode scheider nul komma nopes.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor varg » 04 Feb 2016, 23:58

vuuren1 schreef:Ik vind 2KWh per dag nogal wat, dat is een gemiddeld verlies van 83 Watt.
Vooral vreemd omdat Victron gebruik zou maken van ringkerntransformatoren.

Die trafo moet dan wel aardig warm worden (is een goeie vorstbeveiliging..).

Je zou de ruststroom eens kunnen meten, dan weet je wat de trafo bij nullast opneemt.

Ik heb destijds voor een galvanische scheider met diodes gekozen, die zijn voor de watersport veel te duur maar voor een paar euro zelf te maken.
Een scheidingstrafo is in sommige gevallen iets veiliger maar vele malen duurder (nog los van de verliezen).



Ik kon bij Victron niet veel vinden over de zgn nullast. Bij Mastervolts 7000VA: < 15 Watt
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo zorgt voor veel extra verbruik

Berichtdoor Chicken power » 04 Feb 2016, 23:59

Precies Henk!

Als je nog helemaal niks hebt, zou je kunnen overwegen (dus structureel beter dan die diodes, die gewoon weggooien), laat een lengte koperen waterleidingpijp 22 mm vollopen met grout (cementpap) en hengst die naast je boot in het water. Zet er een goede kabelklem op en verbind het met minstens 10 mm2 met je aarde aan boord. Of las een stevige bout op de damwand van de haven...


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten