Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2016, 22:13

Nu gaat het even over de verschillen tussen ohmse belastingen en wisselstroomweerstand (impedantie).
Dat voert vrij ver voor de gemiddelde gebruiker dus hou ik het maar op eenvoudige voorbeelden.

In dit geval moet het apparaat langer aan staan en dat kost met de bijbehorende verliezen uiteindelijk zelfs meer energie.


Of het nu de NS is of een centrale die meer capaciteit installeert, beiden willen ze meer aansluitwaarde op hun 'lijn' realiseren.
Dat doen ze door de spanning te verhogen zodat ze niet het hele hoogspanningsnetwerk achter die centrale hoeven te vervangen.
(het enige is dat ze, omdat het hoogspanning betreft, de isolatoren mogelijk moeten vervangen om spanningsoverslag te voorkomen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 02 Feb 2016, 22:47

vuuren1 schreef:Nu gaat het even over de verschillen tussen ohmse belastingen en wisselstroomweerstand (impedantie).
Dat voert vrij ver voor de gemiddelde gebruiker dus hou ik het maar op eenvoudige voorbeelden.


Het met simpele voorbeelden onderscheid maken tussen constant vermogen en contante impedantie helpt juist om de vraagsteller uit te leggen dat het verlagen van de netspanning niet altijd tot besparing leidt.
Bij het gebruik in een huishouden (of zoals als Yep op zijn varend woonschip) is deze besparing niet aanwezig.
Zou hij in huisinstallatie nog te behalen kunnen zijn in de (steeds schaarser wordende) gloeilampen die op de netspanning branden.
Typisch dit soort verbruikers aan boord van een schip brandt nu juist niet op de netspanning maar op de accu.
Als je daarbij in je eigen spanningsvoorziening moet voorzien (generator, omvormer) gaan er andere factoren meespelen die zwaarder wegen aan de kosten kant, als de beoogde besparingskant.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor vuuren1 » 02 Feb 2016, 23:44

We hebben het nu over relatief kleine marges die mogelijk in wisselstroombelastingen tot 10% kunnen oplopen doordat de belasting niet ohms is.

Bij de keuze van een scheidingstrafo en omvormer hou je (als je het goed doet) rekening met een stuk overcapaciteit omdat de verbruikers aan boord in de praktijk alleen maar toe zullen nemen.
De huidige A-merk omvormers doen alles wat je wilt, dat zit wel goed.

Bij een conventioneel generatorset kan het een ander verhaal worden.
Toen o.a. wasmachines toenemend van elektronica werden voorzien wilde dat nog al eens fout gaan met een simpele generatorset.

Volkswagen Marine was er wel leuk mee bezig totdat de markt (en de importeur) inzakte.
Gewoon een hele flinke wisselspanning dynamo op de voorstuwingsmotor en de rest middels een flinke combi + een leuke accuset invullen.

Als je dat goed doet ben je klaar, ook voor een varende woonboot.
Het vermogen was beperkt (ik dacht) 5 KVa maar met een set zonnepanelen er bij kom je zelfs als veeleisende gebruiker een heel eind.
Een extra generatorset (met wat er allemaal bij komt) is duur, kost ook ruimte en dus kan je dat geld investeren in in een dergelijk systeem en je houdt nog over.

De voortstuwingsmotor draait om te varen relatief weinig uren en kan dan mooi ook als stroomleverancier dienen.
En van een ander deel wat je aan geld overhoudt kan je de hoofdmotor extra isoleren.

Ik dwaal weer af maar de stroomvoorziening aan boord blijft een interessante discussie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 07 Feb 2016, 20:17

vuuren1 schreef:We hebben het nu over relatief kleine marges die mogelijk in wisselstroombelastingen tot 10% kunnen oplopen doordat de belasting niet ohms is.

Bij de keuze van een scheidingstrafo en omvormer hou je (als je het goed doet) rekening met een stuk overcapaciteit omdat de verbruikers aan boord in de praktijk alleen maar toe zullen nemen.
De huidige A-merk omvormers doen alles wat je wilt, dat zit wel goed.

Bij een conventioneel generatorset kan het een ander verhaal worden.
Toen o.a. wasmachines toenemend van elektronica werden voorzien wilde dat nog al eens fout gaan met een simpele generatorset.

Volkswagen Marine was er wel leuk mee bezig totdat de markt (en de importeur) inzakte.
Gewoon een hele flinke wisselspanning dynamo op de voorstuwingsmotor en de rest middels een flinke combi + een leuke accuset invullen.

Als je dat goed doet ben je klaar, ook voor een varende woonboot.
Het vermogen was beperkt (ik dacht) 5 KVa maar met een set zonnepanelen er bij kom je zelfs als veeleisende gebruiker een heel eind.
Een extra generatorset (met wat er allemaal bij komt) is duur, kost ook ruimte en dus kan je dat geld investeren in in een dergelijk systeem en je houdt nog over.

De voortstuwingsmotor draait om te varen relatief weinig uren en kan dan mooi ook als stroomleverancier dienen.
En van een ander deel wat je aan geld overhoudt kan je de hoofdmotor extra isoleren.

Ik dwaal weer af maar de stroomvoorziening aan boord blijft een interessante discussie.


Klopt.
Ik dacht eerst ook aan een generator maar die heb ik in de zomer (de winter hang ik toch aan walstroom) gelukkig niet nodig.
Met 24V/600 Ah.gelbatterijen, een Victron Quattro 5000, een extra dynamo van 2 kW. en maximaal 720 watt aan solar kom ik de zomer wel door.
En de onafhankelijkheid van walstroom in de zomer is dan ook mijn drive om verbruik op alle fronten te knijpen zonder inboeting aan comfort.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2016, 21:12

Interessant verhaal.
Voor een varende woonboot had ik ook plannen om het zonder separate generatorset te doen.
(is niet door gegaan omdat ik de boot tijdens de nieuwbouw kon verkopen..)

720 Wp solar is best veel maar het geeft je wel veel gemak.
Je moet er wel de ruimte voor hebben.

Vrienden van ons met een 18 meter aak hebben het stuurhuisdak aardig vol liggen met panelen.
Die voorzien (incl. de accuset die voldoende capaciteit moet hebben) in de dagelijkse behoefte van stroomvoorziening.
Er staat daar wel een generatorsetje in de mk voor de grotere verbruikers (wasmachine, el. koken).
(in de winter ligt die boot ook aan de walspanning)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 07 Feb 2016, 21:29

En ihkv verbruik:
De Quattro (5000) heeft 2 mogelijkheden om te besparen.
In de manual staat:

AES (Automatic Economy Switch)
Wanneer deze instelling op ‘on’ gezet wordt het stroomverbruik bij nullast en lage belasting met ca. 20% verlaagt, door de sinusspanning wat te ‘versmallen’.
Niet instelbaar met DIP switches.
Uitsluitend toepasbaar in stand alone configuratie.
Search mode
In plaats van AES kan ook de ‘search mode’ gekozen worden.
Met de search mode wordt het nullast stroomverbruik met ongeveer 70% verlaagd. De search mode houdt in dat de Quattro uit schakelt wanneer er geen belasting is of wanneer deze heel laag is. Iedere 2 seconden zal de Quattro even aan schakelen. Als de belasting dan de ingestelde waarde overschrijdt blijft de Quattro aan. Zo niet, dan gaat de Quattro weer uit.
De ‘uit’ en ‘aan’ belasting niveaus kunnen ingesteld worden met VEConfigure.
De fabrieksinstelling is:
‘UIT’: 40 Watt
‘AAN’: 100 Watt
Niet instelbaar met DIP switches. Uitsluitend toepasbaar in stand alone configuratie.


Wie kan hierin adviseren?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 07 Feb 2016, 21:45

Beide standen hebben niets met het besparen op walstroom te maken.
Ze bepalen het gedrag van de inverter.
Heeft de verkopende partij geen uitleg gegeven Yep?
In jouw geval zou ik geen van beide opties gebruiken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 07 Feb 2016, 21:51

aquanaut schreef:Beide standen hebben niets met het besparen op walstroom te maken.
Ze bepalen het gedrag van de inverter.
Heeft de verkopende partij geen uitleg gegeven Yep?
In jouw geval zou ik geen van beide opties gebruiken.

Aquanaut


Thanks.
Klopt, het zou volgens de beschrijving wat besparing geven bij 230 volt vanuit de omvormer zonder walstroom.
Met de verkopende partij heb ik het er beperkt over gehad.
Waarom schiet ik hier niets meer op (hij wil ook alles weten he ;-) )?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor vuuren1 » 08 Feb 2016, 23:44

Ik had ook begrepen dat deze instelling gunstiger zou zijn voor het verbruik van de inverter m.b.t. de accuset (niet v.w.b. walstroom).

Simpel gezegd lijkt het verhaal duidelijk te maken dat de aangeschakelde inverter dan bij nullast extra zuinig is en ongemerkt omschakelt als er een verbruiker wordt ingeschakeld.
Ik had het uit het boekje en heb deze instelling er altijd ingehad, geen probleem.

Dan kies je eigenlijk automatisch voor deze instelling, vooral als er geen verdere voors en tegens duidelijk zijn.
De vraag is nu waarom je Yep adviseert om het niet te gebruiken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 09 Feb 2016, 14:05

vuuren1 schreef:De vraag is nu waarom je Yep adviseert om het niet te gebruiken.


AES kan storing veroorzaken in ledverlichting, dimmers, telefoonladers (schakelende of fase aansnijdende voedingen)
Dit omdat er geen zuivere sinus wordt gevormd in AES.
Het vormen van deze "nette" sinus kost namelijk vermogen en daar zit de besparing.

Search mode is voor een woonhuis niet te gebruiken, alle tijd gestuurde dingen gaan van slag: wekkers, thermostaten, magnetronklokjes etc.
In search mode gaat de omvormer gewoon uit gedurende twee seconden en controleert hierna of er al belasting is.
Dus in een tijd waar er 100 perioden verwacht worden krijg je er maar 2.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten