Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2016, 22:46

De spanning zonder walstroom heb ik op de Quattro 5000 gezet op 215V hetgeen een verbruiksbesparing oplevert t.o.v. bv. 230V.
Sinds kort heb ik echter deze scheidingstrafo in mijn schip.
Het valt me op dat, ondanks een lagere spanning op de walstroomaansluiting (bv. 220V), de uitgangsspanning op 240V blijft staan.
Volgens Victron is deze uitgangsspanning niet gelijk te zetten met de spanning van de walstroomaansluiting (zoals geschiedt zonder trafo).
Ook is deze spanning niet neerwaarts bij te stellen naar bv. 220V.

Ik vind dit wat jammer.
Klopt de weergave van Victron?
Alvast dank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor henkvd » 27 Jan 2016, 23:00

230V is het laagst wat je er uit kunt krijgen, dmv van een jumper maken in de output aansluitingen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2016, 23:02

henkvd schreef:230V is het laagst wat je er uit kunt krijgen, dmv van een jumper maken in de output aansluitingen.

Thanks. Ik zie hierover niets staan in de manual....
Wat nu?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor henkvd » 27 Jan 2016, 23:09

dan heb je deze denk ik niet.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 27 Jan 2016, 23:36

Een scheidingstrafo heeft een vaste verhouding.
Daar is niets aan in te stellen.
Behalve een halve winding pakken zodat je van 110 naar 220 kunt en vice versa.
Welke gebruikersbesparing denk je precies te behalen met het verlagen van de omvormerspanning?
En hoe kom je aan deze wetenschap?

De elektronica die je in Henk zijn plaatje ziet is de softstart, deze zorgt ervoor dat je bij het aansluiten op de walspanning niet gelijk de zekering om je oren krijgt.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jan 2016, 00:24

Een scheidingstrafo is in de basis een vast ding met een 1:1 verhouding van de wikkelingen om de aangelegde spanning gescheiden door te zetten naar de secundaire kant.
Precies zoals Aquanaut uitlegt.

Maar gezien de vraag lijkt het er op dat er hier een stukje elektronica in zit wat iets met de spanning kan doen.
(behalve de softstart voorziening die bekend is).


Ik heb geen idee wat er bedoeld wordt, of wat het zou kunnen zijn maar sta open voor een stukje bijscholing.
Ik denk dat de uitleg / vraagstelling niet optimaal is en verwarring geeft.

We wachten af..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 28 Jan 2016, 07:34

Yep geeft volgens mij aan dat hij de uitgangsspanning van zijn quattro verlaagd heeft naar 215V om te besparen.
En dat dit niet lukt met zijn trafo omdat de uitgangsspanning niet te regelen is.
Het klopt dat de Victron isolatietrafo de spanning iets verhoogd, hij is namelijk niet exact 1:1.

Het verlagen van de spanning om te besparen is onzin, sterker nog het werkt tegenovergesteld.
80% van de huidige apparatuur die aan boord (in ons huishouden) gebruikt wordt op een omvormer heeft een constant vermogen.
Dit betekend dat het verlagen van de spanning leidt tot het verhogen van de stroom.
Stroom is onderhevig aan weerstand, dus hoe hoger de stroom hoe lager het rendement.

Bij en ohmse lamp is er een gering voordeel te behalen, maar dat soort apparaten werken aan boord nu juist meestal niet op de omvormer maar op de accu.
Ook een doorsnee verwarmingselement heeft een variabel vermogen, alleen als je een kachel op je omvormer gaat zetten kun je na verloop van tijd aan je omvormer wel voelen hoe het met het rendement zit.....
Een waterkoker of klassiek koffiezetapparaat heeft ook een variabel vermogen, hier leidt het verlagen van de spanning tot een reductie in het vermogen.
Maar ook hier komt natuurkunde om de hoek, de hoeveelheid energie om 1 liter water te koken veranderd niet me het verlagen van de spanning.
Dus doet de waterkoker er simpelweg langer over om het water gekookt te krijgen en weg is je besparing.

De onderdelen in de gemiddelde omvormer slijten als gevolg van de er overheen geleide stroom.
Het verlagen van de uitgangsspanning verhoogt dus de slijtage op de componenten, en verkorten de levensduur, niet schokkend op zich.
Maar wel meer schokkend dan de beoogde besparing op het stroomverbruik. (die er dus eigenlijk niet is)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 28 Jan 2016, 11:03

Dank je!
Op de kast staat overigens 3600j.

Ik begrijp je betoog maar dat zou dan betekenen dat een bedrijf als http://optivolt.nl/spanningsniveau zinloze apparatuur zou leveren.
Het betoog op deze site klinkt ook plausibel.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor aquanaut » 28 Jan 2016, 12:48

Dat hoor je mij niet zeggen!
Volgens mij is de core business van het bedrijf in het zoeken van besparingen in CO2 uitstoot door verbetering van installaties.
Het product wat ze aandragen om de spanning te verlagen wordt anders als bij naam, nergens toegelicht.
Ik ga er dus maar van uit dat als je geïnteresseerd zou zijn in dit apparaat dat ze je precies kunnen uitleggen wanneer dit apparaat wel en geen besparing oplevert.
Hun betoog op de door jou gelinkte pagina is te kort door de bocht en in het gros van de gevallen een niet geheel juiste weergave.
Nogmaals, als het om apparatuur gaat met een vaste impedantie (dus zuiver ohms) gaat het verhaal helemaal op (lampen verwarming en dergelijk)
Waarbij ik al aangegeven heb dat het in geval van verwarming lood om oud ijzer is omdat een lagere spanning een lager vermogen betekend en dus bij een verlangde hoeveelheid energie een langere tijd betekend.
Om besparing te realiseren met een bedrijfsinstallatie door het verlagen van spanning (voor groepen waar veel ohmse last zit) zal je vele honderden kWh per jaar moeten verbruiken.

Voor jouw mobiele installatie gaat dit aan meerdere kanten niet op.
Maareh, je hoeft het niet van mij aan te nemen hoor, ik verkoop ze graag die mooie omvormers!! :mrgreen:
Ik merk alleen wel vaker op dat zodra het over "groen" of "milieu" gaat er soms een beetje gejokt wordt of halve waarheden worden vertelt.

Bedenk ook dat de power assist functie van de Quattro er meer moeite mee heeft als de ingangsspanning afwijkt van de omvormer spanning.

3600j zegt me helemaal niets....is de "j" niet toevallig het woordje "watt" wat op zijn kant staat geschreven?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitgangsspanning Victron scheidingstrafo 3.600 watt

Berichtdoor Yep » 28 Jan 2016, 13:18

Beste Aquanaut,

Dank je!
Klopt, voor veel verbruikers geldt geen voordeel bij spanningsverlaging.
Ik heb mijn lijstje verbruikers (met dagveruik per toestel) er even bijgehaald en kan er inderdaad vele wegstrepen.
Blijft over waar ik nog een vraagteken bij heb (de wat grotere verbruikers in kWh):

- Koelkast (normaal huis, tuin en keukenmodel)
- Laptops
- Wasmachine (niet de verwarmingsfunctie)
- TV

Grazie!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten