12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor gast » 04 Feb 2016, 00:23

Buiten het feit om, ik doe mee.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2016, 01:30

Altijd welkom chaea, ook als je me ergens anders ziet liggen trouwens.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor vuuren1 » 04 Feb 2016, 20:29

quichot schreef:We drinken er een biertje op als ik weer 's in Zwolle lig.
Maar of ik dat haal is wel zo'n beetje Russische roulette als ik je goed begrijp. ;)


Prima plan!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2016, 08:52

Paar weken later dan gepland wegens griep is het zo goed als klaar.
Bij het doormeten viel mij iets op, en ik wil jullie vragen of dat aandacht behoeft.
Ik heb boven een plus- en minaansluiting gemaakt, rechtstreeks vanaf de plus- en minpolen van de 24V-bank, met 6mm2 draad.
Van de plusaansluiting gaat een korte dikke draad naar het centrale punt van het startslot.
Vanaf de contactaansluiting van het startslot gaat een even korte dikke draad naar een centraal aansluitpunt voor alle startslotgeschakelde gebruikers, zodat ik niet van metertje naar lampje hoef te hoppen met plus- en mindraadjes.
Nu viel mij op dat op de rechtstreekse aansluitingen 25,1V staat, en op de geschakelde aansluiting via het contactslot 24,6V.
Is dat overgangsweerstand op de contactpuntjes in het startslot? En vooral: kan dat kwaad?


(ps. Dat de gemeten waarden iets boven de theoretische 24V liggen komt wellicht door onnauwkeurigheid van m'n multimetertje, of doordat de accu's gloednieuw en boordevol zijn. Waar het om gaat is dat verschil van die 0.5V.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor AlfaR » 25 Feb 2016, 12:09

Meet ook eens vlak voor en achter het contactslot. Wel vanaf hetzelfde minpunt meten. Een iets verschil is normaal, halve volt is wel veel. Je zou het ook nog met een relais kunnen doen. Dat is een betere verbinding dan een contactslot, zeker als er veel stroom doorloopt.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2016, 13:27

Ik zal inderdaad nog 's meten op de contactlipjes van het startslot zelf. Bij mijn weten zit er in dat slot een veertje dat voor het overbrengen van de stroom zorgt als je de sleutel omdraait. Het zijn dus maar kleine contactoppervlaktes. De startmotor reageert trouwens alert op de startdraad.
Overigens heb ik vanmorgen het hele spul getest, en werkt het allemaal.
Veel stroom gaat er trouwens niet door. De enige gebruikers zijn een paar metertjes (Amp-meter heb ik eraf gegooid), een laadstroomlampje en een 7812. Alle overige gebruikers zitten op de 12V-bank. Eenmaal gestart geeft de voltmeter 27V aan, wat mij vrij normaal lijkt voor een dynamo die even het startgebruik van de accu moet bijvullen.
De 7812 geeft exact 11,7V af. Ook iets te weinig dus, maar dat kan niets met de voedingspanning te doen hebben. De 12V oliedrukgever maalt niet om die 0,3V. Die doet (het) gewoon.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor AlfaR » 25 Feb 2016, 13:39

Geeft je multimeter wel de goede waardes aan? Die kan ook drie tiende teweinig aangeven. Dat kun je ook nog eens controleren.
En als er maar weinig stroom doorgaat is het probleem ook niet zo groot.

Een goed ladende dynamo moet wel over de 28 Volt gaan.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2016, 17:16

AlfaR schreef:Geeft je multimeter wel de goede waardes aan? Die kan ook drie tiende teweinig aangeven. Dat kun je ook nog eens controleren.

Dat weet ik niet. Zou kunnen. Maar controleren gaat een beetje moeilijk als je maar één multimeter hebt. :D De multimeter is digitaal, en de voltmeter in de dash is analoog. Aan dat wijzertje zie je een verschilletje van 0,3V niet. Staat 'ie nou wel precies op het streepje, of ietsiepietsie ernaast. Dat blijft gokken.
Relevant was vooral het gemeten voltageverschil.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor aquanaut » 25 Feb 2016, 20:43

Meet eens gewoon met de meetpennen over de genoemde contacten van het contactslot.
Dus niet tov van plus of min, gewoon met ingeschakeld contact.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2016, 21:50

Dan zou je dus 0,5V moeten meten. Tenminste, als het startslot die 0,5V opvreet.
Ik ga alles nog 's nameten als ik weer aan boord ben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten