12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor vuuren1 » 25 Feb 2016, 21:54

quichot schreef:Nu viel mij op dat op de rechtstreekse aansluitingen 25,1V staat, en op de geschakelde aansluiting via het contactslot 24,6V.
Is dat overgangsweerstand op de contactpuntjes in het startslot? En vooral: kan dat kwaad?


Ik denk dat aquanaut en AlfaR het volgende ook bedoelen:
Ik zet het dan even anders neer.

Je kunt je vraag zelf beantwoorden door na te meten waar die 0,5 V precies zit.
Je hebt nu de plus van de voltmeter op 2 punten gezet en de min op een vast punt. Dan meet je 2 verschillende aangelegde spanningen met de absolute min als basis.
Om er achter te komen waar die 0,5V verlies zit meet je met de plus en min van de voltmeter over de verdachte onderdelen. Dan komt je vanzelf een aanwijzing van 0,5 v tegen en daar zit de boosdoener.
Of het een boosdoener is weten we als jij vertelt wat er tussen die meetpennen zit waar je 0,5V hebt gemeten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Feb 2016, 10:08

Dat had ik ook zo begrepen Hans, maar dank voor het meedenken!
Een voltmeter meet potentiaalverschil. Dus kun je de beide pennen ook op verschillende plekken van het plus-circuit zetten, de pluspen aan de accukant van het stukje leiding dat je doormeet. Normaalgesprokenen moet je dan 0,0 V meten. Als je 0,5 V meet, weet je dat het lek tussen beide pennen moet zitten.
Maar goed, dan heb je de boosdoener. Als dat een slechte verbinding is, is het simpel te verhelpen. Als het in het startslot zit is het wellicht een beetje weerstand door corrosie of te weinig veerdruk van de contactlipjes. Volgens de wet van behoud van energie wordt dat omgezet in warmte, maar of dat bij 0,5 V tot problemen leidt betwijfel ik.

Mijn dank overigens voor alle tips, alles werkt zoals bedoeld. Simpel en doeltreffend. Ik heb meters draad, een prima werkende 12V gelijkstroomdynamo, een mechanische regelaar en een serie-parallelschakelaar overgehouden. Nu nog alles netjes afwerken. Als ik zeker weet dat het in de basis goed zit, ga ik me beraden over aanvullingen en beveiligingen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2016, 22:24

Je weet met alleen het gegeven dat je een halve volt verliest nog niet wat er loos is.
Dan moet je ook stroom meten en dan weet je het vermogen (de eventuele warmteontwikkeling).

Als er weinig stroom loopt is een halve volt veel (overgangsweerstand).
Bij 100A is 0,5V erg weinig maar ik hoop voor je dat je geen lekstromen hebt van die grootte :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 10:21

In het ergste geval heb ik dus een elektrisch verwarmde stuurhut? :D
In de loop van komende week heb ik weer tijd om verder te gaan aan boord. Dan zal ik alles nog eens secuur doormeten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2016, 22:03

Ja, elektrisch verwarmt maar de stuurhut is dan tijdelijk..

Heel goed dat je er op deze manier aandacht aan besteedt.

Ik kwam (voor iets anders) op een boot en zag onder het motorpaneel wat rode draden (2,5mm2) met gesmolten en weer gestolde isolatie.
Ik schat dat het in totaal een meter of 8 was van en naar de motor, het was de kabel van de voorgloei inrichting.

Was een MB diesel die normaal ca. 40A voorgloeistroom vraagt.
De volle mep aan gloeistroom liep door die draadjes, al jaren....

Het functioneerde allemaal niet echt lekker maar dat er geen brand is ontstaan is bijzonder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2016, 17:26

Het vervolg.
Ik heb alle hergebruikte draden voor de zekerheid vervangen door nieuwe, en voorzien van frisse nieuwe kabelschoentjes. Het spanningsverschil tussen de batterijplusrail en het pluspooltje van de voltmeter via het contactslot bedraagt nog maar 0,2 V. Daar doe ik het voor.

De 7812 bleek een gouwe -en vooral spotgoedkope- greep. Ook die krijgt z'n 24V van de geschakelde plusrail via het contactslot, en de 12V oliedrukmeter werkt prima.

Alleen roept de Orion DC/DC-converter 24/12 nog een paar vragen op. De massadraden en de 24V+ voedingsdraad naar de converter had ik aangesloten, maar de 24V+ accuklem lag nog los.

vraag 1: Bij het aansluiten van de 12V+ draad van de converter naar de 12V-bank sprong er vonkje over en daarna mat ik overal aan de 24V-kant van de converter 12V. Is dat normaal?

vraag 2. toen alles was afgemonteerd en ik als sluitstuk de 24V+ accuklem wilde aansluiten, trok ook die een vonk. Is dat normaal?

Voor de zekerheid heb ik toen alle draden naar de converter weer losgenomen, waarna de accuklem zich vonkloos liet aansluiten. Ik wil zeker weten dat ik niks stuk maak met die vonken ingevolge een kennelijk tamelijk hoog spanningsverschil tussen accu 24V+ en converter 24V+ ingang.
Laatst gewijzigd door quichot op 14 Mrt 2016, 18:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor aquanaut » 14 Mrt 2016, 18:20

Als je er voor zorgt dat de beide minnen goed aangesloten zijn ka er niets mis gaan.
Antwoord 1 ja dit klopt, er zitten condensatoren in de converter die veroorzaken de vonk die je ziet.
Antwoord 2 ja, dit klopt ook, enerzijds weer door de condensator aan de primaire kant van het circuit en omdat de 12v zijde is aangesloten.

Voor je gemoedsrust: laat de 12v kant los, afstandsbediening uit.
24 V aansluiten, meter op de secundaire kant.
Inschakelen en nu meet je 13.2 oid op de secundaire kant.
Afstandsbediening uit, koppelen aan de 12v accu ....klaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2016, 18:27

Dank je!
Zoiets vermoedde ik al, maar toch is zo'n spat op de pluspool best intimiderend als je het niet zeker weet.
Liefst ging ik gelijk weer aan de slag, maar helaas moet ik eerst m'n belastingaangifte in orde maken. Dat is al spannend genoeg!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor henkvd » 14 Mrt 2016, 20:47

U hebt tot 1 mei 2016 de tijd om aangifte inkomstenbelasting te doen, van de belastingdienst site
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2016, 21:33

Leuker kunnen we het niet maken..

Condensatoren laden zich meteen op bij het aansluiten (als er geen of weinig begrenzing in de schakeling is opgenomen) en dan loopt er even een piekstroom wat een vonk veroorzaakt.
Bij een flink elco hoor je soms zelfs een bonk, zo snel laadt het ding op.

Je ziet dit verschijnsel ook wel als je thuis bepaalde 220V apparatuur inplugt: pats + een vonk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten