12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2016, 14:52

Een kleine complicatie in mijn omzetting van 12V met serieparallelschakelaar naar 24V is de 12V oliedrukgever/meter. De voeding van de oliedrukgever/meter loopt van de ontstekingaansluiting van het startslot, waar straks 24V op staat, naar de plusaansluiting van de oliedrukmeter.
Nu kan ik natuurlijk de voeding via een aparte schakelaar uit mijn 12V servicebank halen, maar mooier is natuurlijk via het contactslot. Is er tussen 24V voeding en de 12V oliedrukmeter een weerstand o.i.d. op te nemen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor aquanaut » 26 Jan 2016, 15:33

Guido,
Is dat die nieuwe meter die pas vervangen is?
De meeste moderne klokjes zijn geschikt voor zowel 12V als 24V

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2016, 16:19

Ja, helaas heb ik me dat niet gerealiseerd. Op het klokje in de dash (Vetus) staat 12V. Die bestaan ook in een 24V-uitvoering, dus dat lijkt me niet universeel. En dan dat gevertje, dat zal toch ook wel voltagegevoelig zijn?
Maar als dat met iets in serie tot 12V is terug te regelen zou het opgelost zijn. Anders maak ik er een aparte schakelaar voor vanuit mijn 12V serviceset. Ik merk vanzelf als ik die vergeet aan te zetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jan 2016, 16:57

Hr quichot, U heeft de werking van uw SP schakelaar niet helemaal begrepen !
Uw contactslot dient gevoed te worden vanaf 30a SP-schakelaar.
17 van het contactslot gaat naar 50 van de SP-schakelaar, 50a gaat dan weer op zijn beurt naar de startmotor
Op deze manier blijft de spanning op 15 (voeding accessoires) van het contactslot altijd 12V en op uw startmotor 24V !
Gr. Wolf1
Ps ik heb al eens een schema gepubliceerd met 1 service en 1 start batterij beide geladen met een fet laadstroomverdeler
Met een kleine aanpassing in de SP-schakelaar waardoor de geheel gescheiden service batterij in combinatie met de startbatterij 24V verzorgde voor startmotor en boegschroef
.
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 26 Jan 2016, 17:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2016, 17:08

Wolf, dat klopt, en dat weet ik ook. Maar het punt is nou juist dat ik van de SP-schakelaar af wil (zie de topic 'bedradingsschema startaccu's).
Ik wil 2 accu's permanent in serie zetten, en die laden met een 24V gelijkstroomgenerator met ingebouwde regelaar. Die zijn leverbaar, passend op de montagebeugel van de 575. De starter is uiteraard al 24V.
De gedachte hierachter is scheiding van startaccubank en service-accubank. Die blijft 12V.
Laatst gewijzigd door quichot op 26 Jan 2016, 17:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor aquanaut » 26 Jan 2016, 17:12

quichot schreef:Vetus


Guido, houdt rekening met het gegeven dat Vetus klokje s alleen met Vetus gevers werken.
De rest van de op de (Europese) markt verkrijgbare zenders werkt anders om.

Vetus gebruikt het systeem wat aan de overkant van de plas meer gebruikelijk is.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2016, 17:15

@Aquanaut, beide zijn vervangen. Het is een bijelkaar passend setje. En dat werkt prima, want dat is na montage getest.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jan 2016, 17:41

quichot schreef:Wolf, dat klopt, en dat weet ik ook. Maar het punt is nou juist dat ik van de SP-schakelaar af wil (zie de topic 'bedradingsschema startaccu's).
Ik wil 2 accu's permanent in serie zetten, en die laden met een 24V gelijkstroomgenerator met ingebouwde regelaar. Die zijn leverbaar, passend op de montagebeugel van de 575. De starter is uiteraard al 24V.
De gedachte hierachter is scheiding van startaccubank en service-accubank. Die blijft 12V.

Ik weet niet of ik dat wel met je mee zou willen.
Accu’s is een blijvende onkosten post, waar je dus nu weer in gaat investeren !
Een gelijkstrom dynamo is iets wat je echt niet meer moet willen.
Het excuus dat dat een wisselstroom dynamo niet zo op je DAF past is onzin, een 10mm draadeind met 4moeren en je dynamo hangt al in de bestaande beugel, alleen de spanbeugel moet iets aangepast worden.
Deze dynamo met laadstroom verdeler en SP-schakelaar (goed aangesloten) heeft al jaren bewezen prima met 2 accu’s te werken !
Gr. Wolf1
Ps had ik niet eens gelezen dat jij een generator aan boord hebt ‘
Want dan wordt het weer heel anders.
1x 24V accuset met 24V dynamo en startmotor
Geen service batterij meer maar een klein 12V accuutje voor de generator constant onderhouden door het 24V boordnet.
Het 24V boordnet uiteraard goed gemonitord door een BMV.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2016, 18:25

Wolf, ik stichtte verwarring met die gelijkstroomgenerator. Ik bedoel natuurlijk een 24V wisselstroomgenerator met ingebouwde regelaar. En die is kant en klaar passend voor de 575-beugel leverbaar, dus dat is geen enkel probleem. De SP-schakelaar wordt oud, is al een paar keer schoongemaakt, contactvlakken gepolijst, maar toch weigert hij soms dienst en moet ik nog een keer starten. Geen ramp op zich, maar ik krijg daar in afgelegen oorden de zenuwen van.

De 12V-serviceset gaat draaien op zonnepanelen, desgewenst ondersteund door walstroom als beschikbaar, of door mijn hulpset, die inderdaad een eigen startaccu heeft. Ook overweeg ik een DC/DC-convertor, zodat ik die ook nog kan laden vanuit mijn 24V-bank.
Dan het 'nadeel' van die kosten voor extra accu's: ik wil hoe dan ook de servicebank scheiden van de startbank, dus die kosten moest ik sowieso maken.

De situatie wordt straks als volgt:
- startaccubank 24V met eigen 24V-generator op de 575
- boegschroefbank 24V met eigen 24V-generator op de 575 (heb ik al een paar jaar, dus dat zijn geen extra kosten)
- servicebank 12V, met zonnepanelen, ondersteund door zie boven.
- 5 kva hulpset met eigen accu.(heb ik al een jaar of 10)

Nu de hamvraag: is er een weerstandje of iets waarmee ik de voeding van de drukmeter kan terugregelen van 24V naar 12V?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 12V oliedrukmeter in 24V startomgeving

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jan 2016, 18:49

quichot schreef:Nu de hamvraag: is er een weerstandje of iets waarmee ik de voeding van de drukmeter kan terugregelen van 24V naar 12V?

Met een 24V relaytje 12V naar de voeding van de oliedruk meter.
Maar een 7812, geeft een stabiele 12V onafhankelijk van de laadspanning!
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten