bedradingsschema startaccu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2016, 13:45

Nu ik na een testjaartje overtuigd ben van de effectiviteit van zonnepanelen wil ik de accubanken anders inrichten.
Deel van dat plan is het totaal scheiden van start- boegschroef- hulpmotor- en serviceaccu's. De accu's van de boegschroef zijn al geheel gescheiden meteen eigen wisselstroomgenerator aan de hoofmotor. Ook de hulpmotor is al geheel stand alone met eigen startaccu, want lader en starthulp moet je juist kunnen starten als er malheur is met de andere accu's.

Mijn vraag is voor kenners simpel, maar voor mij net iets te hoog gegrepen.
Er staan genoeg schema's op het web, maar die zijn me allemaal veel te uitgebreid, met accuscheiders, wisselschakelaars, gebruikers, en noem maar op.

Ik zoek een schema waarin uitsluitend de volgende elementen zitten:
- 2 x 12V startaccu's in serie (24V) (heb ik al)
- startmotor 24V (heb ik al)
- contactslot met sleutel (heb ik al)
- wisselstroomgenerator (moet ik nog aanschaffen, tips zijn welkom)
- spanningsregelaar (als nodig, ik dacht dat er ook generatoren bestonden met een geïntegreerde regelaar)
- amperemeter (heb ik al)
- oliedrukgever/meter, die nu van ruststand op 0 springt als ik met de startsleutel contact maak

ps. er zijn voor de DAF 575 ook 12V startmotoren verkrijgbaar, in welk geval ik mijn oorspronkelijke 12V gelijkstroomdynamo kan houden. Is dat aan te raden? Ik wil in ieder geval, linksom of rechtsom, van mijn oude mechanische serieparallelschakelaar af.

Wie kan me verder helpen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2016, 15:51

Ik zou het systeem geheel in 24v uitvoeren.
Die gelijkstroom dynamo sowieso vervangen door een wisselstroom dynamo.
Het gros van de op de markt verkrijgbare wisselstroom dynamo's heeft een ingebouwde regelaar.
Alle andere componenten kan ik volgen waarbij ik mijn vraagtekens zet bij een ampère meter....
Wat ik niet kan volgen is de oliedruk meter en wat je precies bedoelt met naar 0 als het contact aangaat?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 24 Jan 2016, 16:10

Hoeveel dynamo's wil je er op plakken dan?
Het is vrij simpel, een "diodeblok" plaatsen, daar de accusets op aan sluiten.
Ik zou inderdaad op 24V. overgaan, zoals Aquanaut ook zegt.

Als ik het goed begrijp heb je dan 3 accubanken. Wil je er 2 dynamo's op hebben, dan kun je 1 dynamo helemaal gebruiken voor het starten.

De gel8jkstroomdynamo zou ik er sowieso afhalen, dat wil je niet meer.

Probeer zo simpel mogelijk te denken en maak een eenvoudig schema hoe je het zou willen hebben.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2016, 16:32

@Aquanaut, met een ampèremeter zie je niet alleen dát de dynamo laadt, zoals een dovend rood controlelampje, maar ook met hoeveel. Dat zegt mij iets over de ladingstoestand en conditie van de accu's. Ik vind dat prettig en geruststellend om te weten en te zien. Abnormale waarden kun je van een dovend controlelampje niet aflezen. Maar als het nodig is om de veldwikkelingen te bekrachtigen kan ik er altijd een laadstroomlampje bijplaatsen.

Tja, mijn ouwe trouwe, en nimmer falende, originele 12V gelijkstroomdynamo met borstels is natuurlijk prachtig, maar nostalgie. We moeten voort. Ik probeer de hele voorstuwingslijn zo simpel en rock solid mogelijk te krijgen. Op vervangen van koolborsteltjes zit ik ergens onderweg in de middle of nowhere niet te wachten. Dus leek ook mij 24V wisselstroom de betere optie.

De oliedrukgever/meter wordt via het contactslot bekrachtigd. Als het contact uit is, ligt het wijzertje dood in de hoek. Als ik het contact aanzet (de sleutel het eerste stapje omdraai) geeft het de druk aan, en springt het dus op 0, immers de druk bij nietlopende motor.

@AlfaR, er lopen nu twee dynamo's mee op de hoofdmotor. Een voor de startaccu's, een voor de boegschroefaccu's. Daar blijft het bij. Een 'diodeblok' zegt mij niets, maar lijkt me weer iets dat stuk kan. De serviceset wordt geladen met zonnepanelen, en desgewenst bijgeladen met walstroom indien beschikbaar, of met de hulpset. Ik wil daarvoor dus geen derde dynamo bijplaatsen of iets wisselend installeren dat stuk kan. Een goed zonnepaneel is genoeg, heb ik afgelopen seizoen mogen ervaren. En dat met een enkel 65W paneeltje! Daar komt dan nog wel een tweede paneel bij.

Maar nogmaals: het gaat me vooral om een aansluitschema voor alleen de startaccuconfiguratie als beschreven in mijn vorige posting. Dus heeft iemand een bedradingsschema ?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 24 Jan 2016, 17:44

Jouw boegschroefaccu is bijna altijd vol, net zoals je startaccu. Daarom is het gewoon zonde om voor die beide accusets een aparte Dynamo mee te laten lopen.
Als ik het goed inschat, heb jij aan 1 dynamo genoeg hoor. Als je er een laadstroomverdeler tussen zet, ben je klaar. Daar zitten geen bewegende delen in. En kapot gaan doen ze ook bijna nooit. Ze hebben geen slijtende delen, dus je dynamo heeft nog meer kans op falen.

Een laadstroomlampje is een prima indicatie dat de dynamo laadt, om te weten hoeveel hij laadt, moet er een BMV van Victron bijgeplaatst worden.

Als ik jou was zou ik me eens in deze materie inlezen en dan beslissingen nemen.
Het schema wat je bedoelt is niet zo moeilijk, maar is erg afhankelijk van hoe je configuratie gaat worden.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2016, 18:20

@AlfaR, bedankt voor het meedenken.

Die twee dynamo's heb ik nu eenmaal. Dat is zo ontstaan omdat de boegschroef 24V vroeg, en de gecombineerde start/serviceset op 12V draaide, waarbij de startmotor via een serieparallelschakelaar tijdens het starten 24V kreeg.

In de nieuwe opzet verdwijnt die noodzaak. Dus ik zou inderdaad met die ene wisselstroomgenerator die nu alleen de boegschroefaccu's voedt, zowel start- als boegschroefaccu's kunnen laden via een laadstroomverdeler. Maar als zo'n laadstroomverdeler duurder is dan een tweede dynamo schiet ik er weinig mee op. Ik heb immers op de hoofdmotor toch een poulie en een ophangbeugel vrij.

Laten we voor de duidelijkheid de serviceset even helemaal buiten beschouwing laten. Die wordt volkomen separaat. Ook de hulpset staat er eigenlijk volledig los van.
Blijft mijn vraag: waar vind ik een aansluitschema voor de simpele configuratie als aangegeven in mijn eerste posting, al dan niet met een laadstroomverdeler ipv een tweede dynamo?

(Wat is er qua laadstroomindicatie trouwens mis met mijn bestaande amperemeter? Daar heb ik het 37 jaar mee kunnen redden :? )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor laserdevil » 24 Jan 2016, 18:47

http://www.unitunlimited.nl/N_frame.html?http://www.unitunlimited.nl/
Tegen scherpe prijzen dynamo's en startmotoren.
zowel 24 als ook 12volt.
Heb goede ervaring met deze verkoper.
Ik zou ook alles op 24 volt zetten.
Kijk wel even bij de dynamo's of ze een W aansluiting hebben.
Hij heeft er namelijk met en zonder.
Hij heeft zelfs massavrije voor diegene die perse zoiets wil.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 24 Jan 2016, 19:11

Mag ik vragen waarom je een schema nodig hebt als het al zo lang in de boot zit en werkend is?
Ik heb niet een schema liggend trouwens..

Nogmaals maak een simpel schematje hoe je het wilt hebben, daar wordt het vaak al duidelijker van.

En een ArgoFet is niet zo duur hoor.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2016, 23:41

@laserdevil, wat is een W-aansluiting, en waarom is die belangrijk in mijn geval? Dankje trouwens voor de link.
.
@AlfaR, ik heb 37 jaar gevaren met die 12V gecombineerde start/servicebank + parallelschakelaar. Dus hoe dat in elkaar zit is me zonneklaar. Maar de nu geplande configuratie is nieuw voor mij. Die heb ik dus nooit werkend aan boord gehad.
Nu gaat er een bos draden en twee vingerdikke startkabels naar die serieparallelschakelaar. Als ik die loskoppel, en de accu's permanent in serie zet, zal een aantal van die draden dus vervallen, en zullen die startkabels op een andere manier aan accu's en startmotor moeten worden gekoppeld.
Ik kan natuurlijk de verbindingen volgen die ontstaan als de serieparallelschakelaar in de 24V-stand staat, en zullen de draden die de electromagneet van het relais bekrachtigen overbodig worden, maar Ik dacht, misschien is er ergens een schemaatje voorhanden waarop e.e.a. in de nieuwe situatie duidelijk te zien is, dan zou me een hoop gepuzzel worden bespaard. Liefst met de lettercodes op startslot en dynamo.
Laatst gewijzigd door quichot op 24 Jan 2016, 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2016, 23:53

Het is heel basic en vooral simpel wat je vraagt: Een circuit van de motor en verder niks.

Alleen die amperemeter moet je meteen vergeten dat is een niks zeggend ding wat geen ladingstoestand aangeeft maar vooral veel verlies geeft door de heen en weer bedrading van een aantal meters lengte.
Neem een voltmeter en je kan veel meer zien, die komt op nummer 15 van je contactslot (Bosch codering, in elk geval op dezelfde aansluiting als de oliedrukmeter die zich overigens normaal gedraagt).

Verder de antieke en laag ladende gelijkstroomdynamo vervangen voor een alternator met ingebouwde regelaar (kan luxer maar is het goedkoopst).
Als die alleen is om de startbatterijen te laden hoeft dat allemaal niet zo fors te zijn, zo ook de accuset om alleen te starten niet.

24V is beter omdat je de helft aan stroom verbruikt en minder dikke kabels nodig hebt.

Schema in letters:
De min weet je wel denk ik?
Dan de plus van de accuset op de startmotor aansluiten (waar die nu ook op zit).
Van dat punt pak je een voedingsdraad (met een zekering) naar je motorpaneel (startslot, meters etc.).
Die komt uit op je contactschakelaar en vanaf nummer 15 pak je de meters en lampjes.
Van het startslot komt een strrstroomdraad die naar het startrelais van de startmotor gaat.
De alternator heeft een dikke aansluiting die op de plus/hoofdstroom van de starmotor komt en een aansluiting voor een lampje die naar het lampje gaat (het lampje zit met de andere kant op nummer 15 en is meestal nodig om de dynamo op gang te helpen).
Volgens mij ben je er zo.

Een voltmeter geeft precies aan wat er gebeurt:
Bij draaiende motor zal de aangegeven spanning zich tussen 25,2 en 28,8V begeven.
Kan ook wat lager zijn bij scheepsdynamo's om de gas grens niet te bereiken (dan komt de accu niet helemaal vol maar het is wel veiliger).

In rust zie je aan de voltmeter ook wat er loos is:
Net na draaien, accu vol = 27,2V
Na langere tijd vol in rust 25,2V
Leeg = 21,2V (maar zover moet je het niet laten komen.

(Waardes zijn bij benadering en afhankelijk van de soort accu)

Als je de alternator in de toekomst toch nog voor andere accusets wilt inzetten is dat eenvoudig met een MosFet scheider in te vullen (gaat echt niet stuk).
Dan neem je de alternator eventueel alvast iets zwaarder.

Als het niet lukt roep je maar dan teken ik wel een schema en scan het ouderwets in en verstuur het per email.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten