bedradingsschema startaccu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 25 Jan 2016, 00:02

Hier kan ik zeker wat mee Hans, bedankt.
Ik heb twee yellowtops van elk 70Ah gekocht, enkel en alleen voor het starten. Dus gasvorming is er niet bij.
Ik had met 50Ah toegekund, maar als je een sluizentrap neemt met 26 sluizen, en met korte intervallen dus 26 x op een dag moet starten (ik zet de boel altijd uit in een sluis) dan kan wat extra capaciteit geen kwaad, heb ik beredeneerd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2016, 00:30

Optima's zijn super en blijven gaan, prima keuze.

De rest lekker basic houden, bedrading niet te karig kiezen en dan kan er weinig misgaan.

Ik heb voor noodgevallen ooit een set lange startkabels gemaakt voor het geval dat.
Nooit hoeven gebruiken maar handig om elders wat stroom weg te kunnen halen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor Basher » 25 Jan 2016, 02:27

En ik maar denken dat de Optima Redtop's beter zijn om te starten dan de Yellowtop's :oops:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor aquanaut » 25 Jan 2016, 07:00

Basher schreef:En ik maar denken dat de Optima Redtop's beter zijn om te starten dan de Yellowtop's :oops:

Zijn ze ook...
Red tops zijn pure startaccu's, Yellowtop's mogen ook cyclisch belast worden.
Guido,
Volgens mij heb jij wel wat aan dit schema dat Wolf1 een tijdje geleden postte:
Afbeelding

En hier de aansluitnummering van het contactslot:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 25 Jan 2016, 09:50

Ga je het zelf installeren? Het is echt niet zo simpel.
Je hebt ook nog kabeldiameters. Hoe zet je de ogen aan de kabels?

Laat je goed voorlichten of lees je goed in en doe het dan pas. Stroom is niet niks hoor.
Laat het anders even doen. Zoveel werk is het ook niet in dit geval.
Je wilt een betrouwbare installatie.
Laatst gewijzigd door AlfaR op 25 Jan 2016, 10:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 25 Jan 2016, 09:59

@Aquanaut, Wolfs schema (bedankt overigens) illustreert een beetje mijn probleem. Ik begrijp heel goed hoe alle afzonderlijke componenten werken en waartoe ze dienen, en ik ben ook uitstekend in staat alles op de juiste wijze te installeren, maar het ontbreekt me aan de specifieke vakkennis om dit soort schema's te lezen. Dat is een vak, en dat erken ik.

Wordt een dergelijk schema 'vertaald' voor leken, dan kan ik er prima mee uit de voeten. Met 'vertaald voor leken' bedoel ik dus (even als voorbeeld een heel makkelijke): verbind de D+ van de dynamo met de pluspool van de regelaar, dat niveau moet je aan denken. ;)

@AlfaR, Ik waardeer je zorg, maar ik heb geen twee linker handen. Ik heb mijn eigen woning incl alle installaties (gas, electra, verwarming) gebouwd in een leeg pakhuis. Het correct aanzetten van die kabelschoenen zijn echt het probleem niet.

Ik ga nu eerst een tweede wisselstroomgenerator kopen. (Als ik geen tweede aansluitmogelijkheid op de motor over had gehad, had ik @AlfaR's advies opgevolgd).
In dit stadium zou ik al blij zijn met advies terzake de capaciteit daarvan. Heel groot hoeft die niet te zijn, begrijp ik, maar waar moet ik aan denken: 45A? 70A?

Als ik die heb geinstalleerd, dan maak ik een tekeningetje waarop alle aansluitpolen van alle componenten staan, en dan wil ik die jullie nog 's voorleggen.
Laatst gewijzigd door quichot op 25 Jan 2016, 17:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 25 Jan 2016, 10:09

Prima hoor, klinkt goed.

Wat capaciteit betreft zou ik eerder nog boven de 70 gaan. Een dynamo laadt bijna nooit zijn maximale capaciteit, dus je kan beter wat over hebben. Mocht je later toch nog je serviceset er aan willen koppelen, heb je in ieder geval genoeg.

Succes ermee
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 25 Jan 2016, 10:48

Zo redeneerde ik ook. Uiteindelijk wordt het geleverde amperage niet door de max. capaciteit van de dynamo bepaald, maar door de ladingsstaat van de accu's. Dus de motor hoeft voor een zwaardere dynamo niet zwaarder te werken.

Ik zal mijn serviceset er ook in de toekomst niet mee kunnen laden, want die wordt definitief 12V. Alle verbruikers vernieuwen naar 24V wordt me te duur. Wel ga ik alle verlichting geleidelijk vervangen door leds. Dat kan stap voor stap om de kosten te spreiden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor AlfaR » 25 Jan 2016, 13:21

Auto's zit tegenwoordig ook vrij gauw een 100A dynamo in hoor, de dynamo voedt alle elektriek en de accu is de buffer.

Verder kun je heel simpel je service set nog voeden vanuit de 24 V. met een DC/DC converter.
Maar dat wil je denk ik niet.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: bedradingsschema startaccu's

Berichtdoor quichot » 25 Jan 2016, 17:29

AlfaR schreef:Verder kun je heel simpel je service set nog voeden vanuit de 24 V. met een DC/DC converter.

Voeden als in laden? Dan is dat nog niet eens zo'n gekke optie, als om wat voor reden ook de zonnepanelen het gebruik niet bijsloffen. Maar stap voor stap, eerst plan 1: starten en laden van de 24V-startaccubank.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten