Laden lichtaccu's met 2e dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 12 Dec 2015, 11:56

Mijn 600 Ah (24V) gelaccu's worden geladen door de Victron Quattro 5000, 720W (24V) zonnepanelen en de 2e dynamo (24V, 80A).
Op zich werkt de hele combinatie uitstekend.

Het valt me op dat de dynamo lineair met het toerental zijn amperes afgeeft.
En dat terwijl ik ooit geleerd heb dat een (auto)dynamo vanaf stationair of iets daarboven al zijn volle capaciteit kan geven.
Ofwel, van de 80A wordt er in de praktijk maar ca. 35A afgenomen bij rond de 1100 RPM.
Uiteraard ga ik er nu vanuit dat de accu's zeg 35% ontladen zijn ofwel, de 80A kan geabsorbeerd worden zoals ook bij walstroom.

Mogelijke oplossingen(?):
- Een kleinere poelie op de dynamo (met inachtname van het maximaal toegestane toerental van de dynamo).
- Op de testbank laten zetten en meten.

Zijn er nog andere suggesties?
Alvast dank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Beemer » 12 Dec 2015, 13:13

Goede informatie over (oude EN modere type) dynamo's is te vinden in een boekje van Bosch.
Onder andere te downloaden via http://www.boatservicehaarlem.nl/dynamo.pdf

- Wat betreft de toerentallen zie o.a. pag 34 en 35 van dit boekje. En inderdaad is bij een scheepsmotor een kleinere dynamo-poelie (in vergelijking met moderne automotor) al snel aan te bevelen. Je schrijft: "ca. 35A afgenomen bij rond de 1100 RPM". Is dat motor-toerental of dynamo-toerental? Ook hier geldt: meten is weten.
- Je schrijft "2e dynamo" (maar is het niet simpel je eerste en enige dynamo voor je lichtset?). Overigens kun je twee dynamo's direct parallel schakelen (zie pag 37 van Bosch boek).

Nogmaals, het Bosch-boekje geeft je alle noodzakelijke kennis/info.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor aquanaut » 12 Dec 2015, 18:08

Ik zou juist kiezen voor een grotere krukas pully ipv een kleinere dynamo pully.
Het verkleinen van de dynamopully zal de kans op slippen laten toenemen.
Overigens is er grote kans dat je niet de verlangde of gelijke stroom ziet die de Quattro geeft.
De spanning van de Quattro in bulk en absorption ligt namelijk hoger als de dynamo spanning.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Beemer » 12 Dec 2015, 21:16

In verband met mindere slip heeft een grotere motorkrukas-poelie uiteraard de voorkeur. Zeer zeker bij de krachten die bij een dynamo van 24v/80 Amp vrijkomen.
Mocht je echter een grotere motorkrukas-poelie niet kwijt kunnen, denk dan eventueel aan dubbele snaren.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2015, 23:14

Dank voor alle reacties.

Je schrijft: "ca. 35A afgenomen bij rond de 1100 RPM". Is dat motor-toerental of dynamo-toerental?
Dit betreft motortoerental.

En even de zaak opgemeten en bekeken.

De dynamo wordt aangedreven door 2 geribde snaren.
Krukaspoelie 14 cm. en dynamopoelie 10 cm.
Volgens mij is de verhouding dan 1.4 staat tot 1.0 hetgeen betekent dat de dynamo maximaal 1.4 * 2.500 RPM (maximaal motortoerental) = ca. 3.500 RPM draait.
Ik meen ergens gezien te hebben dat de dynamo max. 8.000 RPM (Bosch 0986037770) mag draaien.
Ofwel, ik zie wel ruimte tot verbetering.

@aquanaut:
Thanks. Deze begrijp ik even niet.
Bedoel je dit in samenhang met de zonnepanelen?
Waarbij ik overigens opmerk dat de panelen en de dynamo elkaar gedurende de bulkladingfase elkaar goed lijken aan te vullen.
Alvast dank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2015, 18:37

Iemand nog ideeen of suggesties?
Alvast dank!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor AlfaR » 17 Dec 2015, 10:11

Hoe leeg zijn de accu's als je die 35A meet? Als die 70% vol zijn, zal het ook niet veel meer worden.
Een dynamo is geen intelligente lader, zoal een walstroom lader van Mastervolt of ander merk.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor aquanaut » 17 Dec 2015, 10:23

Yep schreef:@aquanaut:
Thanks. Deze begrijp ik even niet.
Bedoel je dit in samenhang met de zonnepanelen?
Waarbij ik overigens opmerk dat de panelen en de dynamo elkaar gedurende de bulkladingfase elkaar goed lijken aan te vullen.
Alvast dank.


Nee even losstaande van de zonnepanelen, als je ziet dat de Quattro 80A aan laadstroom in een accu kan pompen als gevolg van de ladingsgraad, gaat een dynamo dat, op die zelfde accu niet doen.
Waarom?, omdat de laadspanning van de dynamo lager is als de Victron Quattro in zijn Bulk fase.
Een paar tiende volt spanningsverlaging zorgt al voor een dramatische terugloop in stroom.

Om te testen of je dynamo goed functioneert kun je heel eenvoudig aan boord gewoon belastingen inschakelen en meten wat de laadstroom doet (de pure laadstroom dus niet aflezen op de BMV)
Omdat je een Quattro aan boord hebt, zal er vast wel een elektrisch apparaat zijn (230V) wat je in kunt schakelen.
Schakel maar 2000W aan belasting aan en je dynamo zal 80A moeten leveren.

Zoals ik je eerder telefonisch uitgelegd heb werken alle acculaders in bulk met elkaar samen, omdat er dan niet naar de spanning wordt gekeken.
Pas in de absorptiefase gaat er een verdeling plaats vinden welke "lader" dit mag verzorgen.
In de praktijk is dat de lader met de hoogst ingestelde absorptie waarde.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2015, 10:48

Thanks!!!
Ik begrijp je relaas.

Ik begrijp dan nog niet dat een toerentalverhoging het laadamperage wel verhoogd.
Dan zou dan alleen gebeuren als de dynamospanning ook oploopt met het toerental.
Klopt mijn redenatie?

Is de poeliewijziging wat jou betreft een oplossing?
Thanks!

Groet,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor aquanaut » 17 Dec 2015, 13:49

Yep schreef:Klopt mijn redenatie?
......
Is de poeliewijziging wat jou betreft een oplossing?
Thanks!

Groet,

Yep


Nee, die klopt niet, als er niet genoeg mechanisch vermogen aan de dynamo wordt gegeven zal het magnetisch veld niet krachtig genoeg zijn om de maximale stroom te genereren.
Door het toerental te verhogen wordt het magnetische veld krachtiger en zal er meer stroom gaan lopen (los van de regelspanning)

Ja, je moet de overbrengingsverhouding zodanig groot kiezen dat je bij kruistoerental maximaal laadt, echter wel weer zo klein dat je bij het maximale motortoerental het maximale dynamo toerental niet overschrijdt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten