door kajoe » 07 Jan 2016, 13:53
toen ik mijn luxe motor nog had ,had ik daar een 400 amp Engelse gelijkstroom dynamo op zitten ,deze blies geregeld de accu,s op omdat de regelaar vast sloeg ,
op aan raden heb ik er toen 2x 80 amp 24 voltwisselstroom op gezet met voor allebei een schakelaar op het bediening paneel voor de velt schakelaars ,om eventueel een of beide uit te schakelen als het nodig was voor een beetje extra power op de motor .
ik had er 6 x 225 amp accu op staan, en nog een eigen motor dynamo die bij de daf hoorde met accu.
dit was mij zo uitgelegd door een medewerker van de Daf Amsterdam ,en na montage werkte het prima ,wij hadden geregeld maar een kleine 2 of 3 uur varen om de accu,s op te laden dit schip was een motor charter schip met 25 passagiers dus een redelijk hoog stroom verbruik.
door op lange afstanden een dynamo uit te schakelen had je wat meer pk,s over voor het varen .
ook de firma Turkstra in sneek zij mij dat dit een goede oplossing was ,zij deden dit wel vaker op schepen .
er is niets aangepast op poelie,s van de daf 615 m en de dynamo,s .
groet wout.