Laden lichtaccu's met 2e dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor aquanaut » 12 Sep 2018, 10:02

Yep,
Dit soort regelaars zijn er niet in het "blauw", we hebben een tijd dynamo's van Balmar in het programma van Victron gevoerd.
Victron is daar twee jaar geleden mee gestopt, niet omdat het product niet goed is maar omdat er te veel varianten zijn in dynamo's om de markt goed te kunnen voorzien.
Wijzelf hebben het importeur schap doorgezet om deze dynamo's met regelaars te leveren.
De Balmar MC-624 regelaar is een zeer mooi stukje techniek wat van een reguliere dynamo (voorwaarde is wel dat de dynamo is voorzien van externe regelaar) een processor gestuurde acculader maakt.
Temperatuur gecompenseerd laden en een extra temperatuursensor voor de bewaking van de dynamo temperatuur.
Daarbij heeft de regelaar een "amp manager" ingebouwd.
Als de verhouding tussen dynamo en batterij heel groot is (kleine batterij met grote dynamo of grote batterij met kleine dynamo) dan kan de laadstroom begrenst worden om in het ene geval de batterij niet op te blazen en in het andere geval te voorkomen dat de dynamo verbrand of continue tegen zijn maximaal beveiliging aan loopt.
Dit laatste is ook belangrijk bij het toepassen van bijvoorbeeld lithium batterijen, dit type batterijen kunnen zeer snel energie opnemen waar de standaard dynamo niet helemaal voor gebouwd is.
Door nu het veld te begrenzen kun je bijvoorbeeld instellen dat een 120A dynamo geen grotere laadstroom levert als 95A zodat hij heel blijft.

Wat je je wel moet afvragen is of je een dergelijke (dure) regeling in jouw geval echt nodig hebt.
Ik ga er van uit dat jij dagelijks, of in ieder geval wekelijks aan de walstroom ligt.
Je Quattro zorgt dan voor de onderhoudslading van de batterij.
Wij adviseren dit soort regelaars alleen in systemen waar er spreke is van een scheef verhouding tussen dynamo en batterij, een lithium bank of systemen zonder andere laders.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Sep 2018, 10:09

Daarbij vraag ik me af of het echt helpt .....

Als ik kijk naar de laadstromen van de kombi (waar naar verluid dezelfde regelmodule inzit), loopt de laadstroom ook terug naar 10A als de accu boven de 90% komt.
En daar gaat het juist om: Dat laatste beetje .....

Dus met die 4-5 uur die wij gemiddeld per dag maken, denk ik dat zo'n regelaar niet zoveel toegevoegde waarde heeft.

Als het kan dus gewoon aan de walstroom, en dan het liefst niet zo'n paal met munten (of variant erop), maar gewoon permanent, zodat het proces 's nachts niet onderbroken wordt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2018, 10:11

Ik merk een wel groot verschil met laden uit de Quattro.
Komt misschien ook dat we een relatief fors verbruik hebben daar we permanent aan boord wonen met alle apparatuur die daarbij komt kijken.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Sep 2018, 11:29

Ik merk zeker ook verschil, alleen voor dat laatste beetje niet.
Zodra de BTM boven de (ruwweg) 90% komt, zie ik van zowel de (groene) Combi (Imax 100A), als de dynamo (Imax 65A oid) de laadstroom teruglopen naar rond de 10-15A.
In de praktijk geen probleem, want er staat genoeg onderin en behalve het bereiden van de maaltijd doen we alles electrisch.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2018, 11:39

Ik heb denk ik een erg conservatieve regelaar heb.
Waar de Quattro laadstroom levert gelijk aan ongeveer de ontlading (vb.: accu's 60 Ah. ontladen, laadstroom 60 A.) komt de dynamo niet verder dan hoogstens de helft of veel minder (vb.: accu's 100 Ah. ontladen, laadstroom 40 A.).
Dat mag wel een tikkie meer worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2018, 12:53

aquanaut schreef:Yep,
Dit soort regelaars zijn er niet in het "blauw", we hebben een tijd dynamo's van Balmar in het programma van Victron gevoerd.
Victron is daar twee jaar geleden mee gestopt, niet omdat het product niet goed is maar omdat er te veel varianten zijn in dynamo's om de markt goed te kunnen voorzien.
Wijzelf hebben het importeur schap doorgezet om deze dynamo's met regelaars te leveren.
De Balmar MC-624 regelaar is een zeer mooi stukje techniek wat van een reguliere dynamo (voorwaarde is wel dat de dynamo is voorzien van externe regelaar) een processor gestuurde acculader maakt.
Temperatuur gecompenseerd laden en een extra temperatuursensor voor de bewaking van de dynamo temperatuur.
Daarbij heeft de regelaar een "amp manager" ingebouwd.
Als de verhouding tussen dynamo en batterij heel groot is (kleine batterij met grote dynamo of grote batterij met kleine dynamo) dan kan de laadstroom begrenst worden om in het ene geval de batterij niet op te blazen en in het andere geval te voorkomen dat de dynamo verbrand of continue tegen zijn maximaal beveiliging aan loopt.
Dit laatste is ook belangrijk bij het toepassen van bijvoorbeeld lithium batterijen, dit type batterijen kunnen zeer snel energie opnemen waar de standaard dynamo niet helemaal voor gebouwd is.
Door nu het veld te begrenzen kun je bijvoorbeeld instellen dat een 120A dynamo geen grotere laadstroom levert als 95A zodat hij heel blijft.

Wat je je wel moet afvragen is of je een dergelijke (dure) regeling in jouw geval echt nodig hebt.
Ik ga er van uit dat jij dagelijks, of in ieder geval wekelijks aan de walstroom ligt.
Je Quattro zorgt dan voor de onderhoudslading van de batterij.
Wij adviseren dit soort regelaars alleen in systemen waar er spreke is van een scheef verhouding tussen dynamo en batterij, een lithium bank of systemen zonder andere laders.

Aquanaut



Oeps, deze even gemist Yep.
Dank voor het uitgebreide betoog!
Als ik het goed lees dan zou ik het technisch kunnen doen en is er niet direct gevaar van het opblazen van (de goed gekoelde) dynamo of accu's (600 Ah. i.c.m. max. 80 A. laadstroom).
En als dit geen probleem is, dan is het dus een afweging van kosten versus gemak (wellicht staat er tzt een reisje met weinig walstroom in het verschiet ;-)).
Am I right? Dank je.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 12 Okt 2018, 18:28

Alles afwegende ga ik de komende week toch maar de Sterling plaatsen.
De B+ uitgang van de dynamo voorzie ik van een diode om de spanning 0,7 volt te laten zaken om in de float fase de spanning door de Sterling te laten regelen i.p.v. dat de standaard regelaar de zaak regeling overneemt en op 28,2 volt zet.
Ik heb een vraag over het volgende:

Als ik schema's op Google bekijk van Bosch dynamo's, dan valt het op dat het veld aan de ene zijde aan constant massa zit en aan de andere zijde gevoed wordt door een/de regelaar met 24V.
Echter, als ik in de instructie van Sterling kijk, dan zit bij de Europese dynamo's de ene zijde van het veld aan constant 24 volt en stuurt de regelaar de massa aan (negative field control).

Dit kan ik even niet rijmen met elkaar alhoewel het testen met de 2 aan het veld gekoppelde draden uit moeten wijzen aan welk sleepcontact de veldaansluiting van de Sterling moet komen.
Iemand een verklaring? Dank alvast!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Laden lichtaccu's met 2e dynamo

Berichtdoor Yep » 31 Mrt 2019, 21:20

Nou, dat Sterling project is me niet gelukt ondanks uitgebreid e-mailverkeer met Sterling HQ.
Ze hebben aangeboden het (nieuwe) apparaat te controleren en kalibreren.

Ondertussen heb ik vanuit ongeduld een Matervolt Alpha Pro (de voorlaatste versie, 24v en zonder de toevoeging 'III') gescoord op Marktplaats.
Een uurtje na ontvangst draaide het ding en functioneert naar tevredenheid.
Eindelijk heb ik nu plenty vermogen en dat al vanaf stationair toerental (mede door de eerder aangepaste poelieverhouding).
Een noodzakelijke aanpassing was wel dat ik de originele borstelhouder met regelaar moest vervangen door een massavrije borstelhouder zonder regelaar.
Daarin is Sterling net wat slimmer, de originele regelaar blijft op z'n plek en als de externe regelaar uitgezet wordt of defect raakt, dan neemt de interne regelaar het over.

Indien iemand interesse heeft in een nieuwe Sterling Pro Reg DW (12/24v): Stuur maar een PBtje.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten