12v bij draaiende motor.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Frans525 » 02 Dec 2015, 20:59

Beste allemaal. Ben momenteel bezig mijn electra te vernieuwen.
Mijn kruiser heeft kielkoeling, en de uitlaat word met een extern elektrisch water pompje gekoeld.
Nu heb ik de oude diode brug vervangen voor een cyrix-ct. (Ivm meerdere accu's)
Waar kan ik het beste de 12v voor het waterpompje af takken? Deze moet het dus alleen doen bij draaiende motor.
Op de oude diode brug zat een B+ aansluiting waar hij op aangesloten zat, waar dus spanning op kwam als de motor aan stond.
Motor is een Peugeot indenor dtp40.

Alvast bedankt!
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor aquanaut » 02 Dec 2015, 22:20

Beste Frans,

Welkom,
Je oude diodebrug in ere herstellen en in de B+ tussen dynamo en accu zetten.
Wel de dynamo voor deze diodebrug compenseren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2015, 08:40

Bij het contact-aan bijschakelen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Frans525 » 03 Dec 2015, 08:50

aquanaut schreef:Beste Frans,

Welkom,
Je oude diodebrug in ere herstellen en in de B+ tussen dynamo en accu zetten.
Wel de dynamo voor deze diodebrug compenseren.

Aquanaut


Mijn oude diodebrug is stuk. Dus dat is helaas geen optie.

@amersfow. Ik ga even meten of het bij het contact mogelijk is.
Ik neem aan dat er wel meer boten zijn met dit koelsysteem.
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor aquanaut » 03 Dec 2015, 14:00

Amersfow schreef:Bij het contact-aan bijschakelen?

Dat zou ik niet doen!

Als je het contact aanzet pomp je het uitlaat systeem vol.
Hierdoor wordt het starten bemoeilijkt en als de motor niet aanslaat, of als je überhaupt niet gaat starten, pomp je het buitenwater zo je motor in...........

Wat je zou kunnen doen is een schakeling op je oliedrukcontact / contactslot maken, contact aan en oliedruk aanwezig: pompje loopt, één van beide weg: pompje stopt.
Neem je nog wel een uitlaattemperatuur alarm op?
Dit voorkomt dat als het pompje het mocht begeven de uitlaat wegsmelt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2015, 15:54

Als je geluk hebt kun je het parallel zetten met het laadlampje en een relais. Dat is me weleens gelukt; maar je kunt ook de veldstroom verstoren zodat de dynamo niet meer oppakt (of alleen met heel veel gas geven). Dus de min kant (bij lampje aan) dat + gaat geven als de dynamo opkomt het relais laten schakelen. Maar wellicht valt dit in de categorie knutselwerk ;-) En wellicht is de oliesensor oplossing in de zelfde categorie ;-) Je gaat extra stroom laten lopen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Frans525 » 03 Dec 2015, 16:21

aquanaut schreef:
Amersfow schreef:Bij het contact-aan bijschakelen?

Dat zou ik niet doen!

Als je het contact aanzet pomp je het uitlaat systeem vol.
Hierdoor wordt het starten bemoeilijkt en als de motor niet aanslaat, of als je überhaupt niet gaat starten, pomp je het buitenwater zo je motor in...........

Wat je zou kunnen doen is een schakeling op je oliedrukcontact / contactslot maken, contact aan en oliedruk aanwezig: pompje loopt, één van beide weg: pompje stopt.
Neem je nog wel een uitlaattemperatuur alarm op?
Dit voorkomt dat als het pompje het mocht begeven de uitlaat wegsmelt.

Aquanaut


Ik heb er een uitlaattemperatuur alarm op zitten. Ook zit er een waterslot tussen.
Tussen oliedruk contact is misschien wel een optie.
Ga morgen alles eens even doormeten.

Bedankt voor de reacties!
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor aquanaut » 03 Dec 2015, 16:50

Frans525 schreef: Ook zit er een waterslot tussen.


En wat sluit je daar mee af dan?
Een waterlock, "locked" alleen de rechtstreekse verbinding van de uitlaat naar buiten.
M.a.w. er is nooit een rechtstreekse verbinding tussen je uitlaat en de buitenlucht.
Dit voornamelijk bedoeld ter bevordering van de geluiddemping, Waterlock is dat ook een misleidende naam.
Ook heeft het de functie om bij het uitzetten van de motor het nog in de uitlaat aanwezige water op te vangen.

@wouter, het gebruiken van de veldstroom van een dynamo om een relais te schakelen is heel goed mogelijk alleen moet je wel even rekenen wat de inwendige weerstand van de spoel is, en deze zo nodig aanpassen.
Een te lage weerstand en je sloopt je dynamo, een te hoge weerstand en de dynamo gaat niet laden omdat het veld niet krachtig genoeg is.
Allemaal heel omslachtig en fout gevoelig.
Een oliedruk alarmsensor is gewoon een contact naar massa, meer niet.
Hiermee kun eenvoudig een voorwaarde schakeling bouwen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2015, 19:00

Okay, weer wat geleerd. Als dat inderdaad gewoon een mechanisch ding is kan hij makkelijk een relais voeden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 12v bij draaiende motor.

Berichtdoor Frans525 » 03 Dec 2015, 19:20

aquanaut schreef:
Frans525 schreef: Ook zit er een waterslot tussen.


En wat sluit je daar mee af dan?
Een waterlock, "locked" alleen de rechtstreekse verbinding van de uitlaat naar buiten.
M.a.w. er is nooit een rechtstreekse verbinding tussen je uitlaat en de buitenlucht.
Dit voornamelijk bedoeld ter bevordering van de geluiddemping, Waterlock is dat ook een misleidende naam.
Ook heeft het de functie om bij het uitzetten van de motor het nog in de uitlaat aanwezige water op te vangen.

@wouter, het gebruiken van de veldstroom van een dynamo om een relais te schakelen is heel goed mogelijk alleen moet je wel even rekenen wat de inwendige weerstand van de spoel is, en deze zo nodig aanpassen.
Een te lage weerstand en je sloopt je dynamo, een te hoge weerstand en de dynamo gaat niet laden omdat het veld niet krachtig genoeg is.
Allemaal heel omslachtig en fout gevoelig.
Een oliedruk alarmsensor is gewoon een contact naar massa, meer niet.
Hiermee kun eenvoudig een voorwaarde schakeling bouwen.

Aquanaut


Dus als ik het goed begrijp kan ik via het oliedruk alarm, met een relais de waterpomp aansturen.
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten