accu onderhoud met zonnepaneel in winter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor broekie » 28 Nov 2015, 17:48

Ik zoek een complete set.
Wat Vuuren aangeeft, een paneel dat je aan de railing kunt bevestigen of in ieder geval eenvoudig tijdelijk te plaatsen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor vuuren1 » 28 Nov 2015, 21:42

Als je een relatief klein (afhankelijk van de accucapaciteit) paneeltje neemt kan je het zelfs zonder regelaar aansluiten, dat is 2x geld besparen.

Waarom? Een echt klein paneeltje is niet in staat om de accu te overladen maar houdt het, indien goed gekozen toch bij.
Zoals eerder geschreven: Je hebt ongeveer niks nodig om de accuset bij te houden, een goede set kan gerust een half jaar zonder lader.
Misschien slaap je beter als er iets van een laadeenheid is aangesloten..?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor aquanaut » 28 Nov 2015, 23:17

Dat zou ik zeker niet zo maar doen Hans,
Je moet dan verdomd goed weten waar je mee bezig bent.
De Vmpp van de meeste paneeltjes in de handel is veel hoger dan de float spanning van onze boot accu.

Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van je accu.!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor vuuren1 » 29 Nov 2015, 01:34

Moet je ook niet zomaar doen, je 'moet' dan een klein paneeltje kiezen.
Ik schreef dan ook dat je 'niks' nodig had en dit dus met een klein paneeltje kan wagen (mits je weet wat je doet).

Een klein paneeltje moet dan zo klein zijn dat het de boel een beetje bij kan houden, niet overladen. De spanning moet dan 'voldoende inzakken'.
Het vermogen moet dan ook zodanig laag en veilig zijn dat er geen foute dingen kunnen gebeuren en dat kan met een klein en goedkoop paneeltje.

Ik heb dan ook enig voorbehoud ingebouwd om dat het dan erg klein kan zijn en ook nog eens erg weinig kost (dat vinden veel forumleden erg belangrijk..)
(we hebben het als zodanig uitgetest en de accuset bleef netjes op spanning, het was idd expirimenteel)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor quichot » 29 Nov 2015, 10:44

Het maakt natuurlijk wel verschil of je de accu's alleen maar op peil wilt houden, of dat je er bij winterklussen geregeld flink stroom uittrekt voor verlichting en gereedschap. Ik meende dat @Broekie een beetje voor die laatste optie ging. Dan lijkt me zo'n minipaneeltje in de donkere dagen voor kerst net niet genoeg, afhankelijk uiteraard van zijn klusbehoefte! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor aquanaut » 29 Nov 2015, 12:52

vuuren1 schreef:Moet je ook niet zomaar doen, je 'moet' dan een klein paneeltje kiezen.
Ik schreef dan ook dat je 'niks' nodig had en dit dus met een klein paneeltje kan wagen (mits je weet wat je doet).

Een klein paneeltje moet dan zo klein zijn dat het de boel een beetje bij kan houden, niet overladen. De spanning moet dan 'voldoende inzakken'.
Het vermogen moet dan ook zodanig laag en veilig zijn dat er geen foute dingen kunnen gebeuren en dat kan met een klein en goedkoop paneeltje.

Ik heb dan ook enig voorbehoud ingebouwd om dat het dan erg klein kan zijn en ook nog eens erg weinig kost (dat vinden veel forumleden erg belangrijk..)
(we hebben het als zodanig uitgetest en de accuset bleef netjes op spanning, het was idd expirimenteel)


Pennywise - Pound foolish.

Een heel klein paneeltje van bijvoorbeeld 20W heeft al een Vmpp van >18V.
Hoe klein het vermogen ook, bij een volledig volle accu zal deze spanning worden aangeboden aan de accu.......
Het sloopt de 12V accu, gegarandeerd!
En bij een 24 V accu doet hij niets.

Overigens is het voor (echte) onderhoudsvrije accu's beter om ze niet continue onder (lichte) lading te laten staan.
Beter is dan om vol te laden, enige tijd zonder klemmen te laten staan en na een paar weken weer flink op te laden.
Dit geeft minder cyclische belasting op de accu dus spaart de levensduur.

Dit gaat niet op voor open loodzuurbatterijen, omdat deze een hogere zelfontlading hebben is het beter deze wel continue onder spanning te laten staan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor vuuren1 » 29 Nov 2015, 22:52

20W is al veel te veel zonder regelaar..

Dus niet gokken en een heel goedkoop regelaartje monteren, het rendement maakt hier toch niks uit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor Guerto » 08 Aug 2016, 14:22

Aquanaut,

hoewel een ouder topic zet dit mij wel aan het denken. Ik heb in mei 2013 een Victron 165 Ah AGM accu geplaatst. Deze is vanaf dat moment altijd verbonden geweest met een 20 Watt zonnepaneeltje met een eenvoudige PWM laadregelaar (Morningstar Sunguard). Ook 's winters. De regelspanning van dit regelaartje is 14,2 Volt. Het is in de winter regelmatig voorgekomen dat ik op een zonnige dag op de boot kwam, en de battery monitor vrolijk 14,2 Volt aangaf, en de accu uiteraard op 100% stond. Het boordnet was verder afgeschakeld, dus geen verbruikers actief (behalve de battery monitor).

Afgelopen week heb ik tijdens de vakantie de accu noodgedwongen vervangen omdat deze 's nachts de compressor koelkast niet meer aan de gang hield (continu herstarten met onderspanningsalarm). Ik vind dit wel erg vroeg na drie jaar. De keren dat ik de accu de afgelopen drie jaar tot onder de 50% heb leeg getrokken zijn op de vingers van een hand te tellen. Kan het zijn dat deze manier van onderhoudsladen de accu heeft vernield?

Bedankt alvast,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor aquanaut » 08 Aug 2016, 16:04

Guerto schreef:Aquanaut,

Kan het zijn dat deze manier van onderhoudsladen de accu heeft vernield?

Bedankt alvast,
Geert


Op zeker, als het regelaartje 14,2 volt aanhoudt als float spanning ben je binnen no time van je accu af.
Door de te hoge spanning corroderen de positieve platen van de accu waardoor deze geen lading meer op kunnen nemen of af kunnen geven.
14,2 V langdurig aanbieden aan een AGM accu kan zelfs leiden tot het openen van de veiligheidsventielen wat uitdroging van de accu tot gevolg heeft.

Voor dit soort accu's adviseer ik, niet continue aan de lader hangen, gewoon goed volladen en vervolgens lader uitzetten (zeker weten dat alle verbruikers eraf zijn)
En de eerst volgende keer aan boord weer ff met een geregelde lader met adaptief programma te laden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu onderhoud met zonnepaneel in winter

Berichtdoor Guerto » 08 Aug 2016, 17:10

Dank je wel Aquanaut.

Ik ben wel een beetje verbaasd, want ik had de regelaar er juist tussen gezet om overladen in de winter te voorkomen. Het gebruikte zonnepaneel (Siemens sm20) heeft maar 30 cellen en is eigenlijk bedoeld om zonder regelaar op een accu aan te sluiten. Maar goed is een dure les geweest ;)

Zouden er niet veel meer bootjesmensen last van dit fenomeen hebben? Of regelen de meeste regelaars uiteindelijk terug naar een nette floatspanning?

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten