Accuvragen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accuvragen

Berichtdoor patrick1969 » 27 Nov 2015, 12:21

zeer nuttige info in dit draadje!
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 28 Nov 2015, 03:12

OK, weer een stap verder.
1 optima redtop en 2 semitractieaccu's met doppies of AGM.
Hoef ik m'n kabels ook niet zozeer aan te passen, alleen 2 verlengstukjes.
Verdienen ze daar in Schoonhoven ook niet de hele wereld aan denk ik.

Maar toch nog een dramvraag: "Als ik 2 AGMaccus van 200 Ah neerzet, kan ik toch ook gewoon mijn motortje starten ? Startcapaciteit genoeg als de tussenkabels dik genoeg zijn en de afname op 2 accu's aangesloten is??

Hierna hou ik erover op hoor...........
(misschien :? Omdat dat nou net buiten mijn vakgebied lag. Hadden we "elek's" voor. Mannetjes die ervoor doorgeleerd hadden. Was niks voor "vetpriesters" vond men toen :lol: )
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor varg » 28 Nov 2015, 12:29

Ja, ja en nog eens ja...
Het is een jarenlange oude traditie om een aparte startaccu te willen. Deze traditie komt uit de tijd dat:
- er geen AGM accu's bestonden
- de motoren minutenlang voorgegloeid moesten worden
- de motoren vaak veel te groot waren
- er nog geen accumonitoren bestonden
- er nog geen omvormers waren die automatisch afschakelen bij een minimale accuspanning
mijn stelling is: startproblemen komen meer voor bij schepen met een gescheiden huishoud- en startsysteem dan bij een enkelvoudige opstelling.
Overigens een mooi accuutje...zo'n redtopje
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor laserdevil » 28 Nov 2015, 13:12

Varg,
Die mening deel ik niet helemaal.
Ik heb 1 accu voor licht.
1 accu voor omvormer.
1 accu voor boegschroef ( en toekomstige ankerlier).
1 accu voor starten.
Heb 2 dynamp's erop en 2 zonnenpanelen met duo regelaar voor omvormer en lichtaccu.
Dit zijn allen 230aH natte cell semitractie accu's.
Voor de zekerheid heb ik ook een lader.
Maar die gaat er waarschijnlijk uit , en word dan ook vervangen voor 1 paneel met duo om de start en boegschroef accu te laden.
Enigste onderhoud , panelen schoon houden en accu op peil houden met water.
Mijn accu's gaan gemiddeld 8 jaar mee , wat lang te noemen is voor dit type.
En ja , noem het overdreven , maar ik laat me nooit meer verrassen met een tekort aan stroom.
Deze winter even de lichtaccu vernieuwen na 7 jaar.
Gekocht toen hij al 1 jaar in een veolia stadsbus had gestaan ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 28 Nov 2015, 16:25

varg schreef:Het is een jarenlange oude traditie om een aparte startaccu te willen. Deze traditie komt uit de tijd dat:
- er geen AGM accu's bestonden
- de motoren minutenlang voorgegloeid moesten worden
- de motoren vaak veel te groot waren
- er nog geen accumonitoren bestonden
- er nog geen omvormers waren die automatisch afschakelen bij een minimale accuspanning
mijn stelling is: startproblemen komen meer voor bij schepen met een gescheiden huishoud- en startsysteem dan bij een enkelvoudige opstelling.
Arnold


Ik mag (bijna) dagelijks mensen aan de lijn hebben met accuproblemen en ik kan je verklappen dat je stelling niet klopt.
Of ze nu een gescheiden of maar één accu hebben maakt voor het soort en aantal problemen niets uit.
Wel hebben de mensen met een gescheiden systeem nog een backup, dus als het puur over startproblemen gaat winnen (of verliezen natuurlijk) de mensen met maar 1 accu.
Je hoeft een accu namelijk niet zelf leeg te trekken, hij kan ook kapot gaan.
En omdat aanduwen erg lastig is, is een separate accu altijd een verbetering.

Maar ieder zo zijn eigen wil uiteraard :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor vuuren1 » 28 Nov 2015, 21:54

Dit blijft een eeuwige discussie...

Ik ga altijd voor een separate (en kleine!) startaccu omdat het nu eenmaal erg goed te verdedigen is dat je dan (indien die accu niet ineens kapot is gegaan) altijd de motor kunt starten.
Áls die accu ineens stuk zou zijn kan je meestal nog iets met een setje startkabels (of een reeds aangebrachte koppelschakelaar, wat ik niet zou doen ivm het vergeten van dat ding).

Behalve technisch speelt er ook een psychische factor: We zijn allemaal mensen en we kunnen allemaal wel eens vergeten een gebruiker uit te zetten (of laat de deur van de compressor koelkast maar een nachtje op een kier staan...).
Dan loopt de enige accu(set) leeg en start de motor niet meer.
Met het idee dat er dan altijd een separate startaccu is slaapt men een stukje beter en kan de volgende dag weer op pad.

Wel is dan de serviceset in levensduur een beetje gesloopt maar dan is een accumonitor / alarm weer een zeer nuttig ding wat zichzelf heel snel terugverdient.

Een boot was vroeger vaak voor handige klussers, tegenwoordig moet die boot zoals een auto worden gemaakt: Iedere 'dummy' moet er mee om kunnen gaan.
Ofwel ik weiger een nieuwe boot af te leveren met 1 accuset, dan is de kans mij te groot dat ik regelmatig op pad moet om de boel op te starten...
En als de accuset daardoor te vroeg (in de garantie) overlijdt hebben we een discussie die pas eindigt als ik een nieuwe set kado doe.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Wolf1 » 29 Nov 2015, 02:42

Schip 24V, accucapaciteit 260Ah AGM, deze accu set is voor alles, koken, starten, verlichting, boiler, Senseo, je noemt het maar.
We hebben nog een batterijtje 12V, 40Ah LiFePO4 voor het hard aan boord, komt later.
Alleen het dashboard, navigatie lichten en middelen zijn 24V, het overige is gewoon net als thuis 240Vac verdeelt over het schip in 2 groepen gevoed door 2x 3000W omvormer.
2x Blue Power Charger 24/15 (om ook bij hele lage walstroomvermogens toch te kunnen laden) deze laders staan parallel en worden gevoed en geaard door de walvoeding, een DC/DC Omvormer Orion 24/12-200 vanuit het 24V boordnet voor de lithium batterij.
Het hard aan boord is een 2cil Yanmar brommobiel motor, deze drijft via een multi V-belt een 200A dynamo aan. Start automatisch bij een te lage accu spanning en stopt bij een laadstroom van minder als 15A.(is instelbaar)
Het toerental wordt geregeld door een Android gestuurde stappenmotor en is afhankelijk van de gevraagde stroom.
Geheel wordt bewaakt door een Victron BMV 702 monitor
Grote voordeel geen scheidingstrafo en volkomen potentiaal vrij.
Als de hoofdmotor draait wordt de laad functie overgenomen door een zelfde 200A dynamo aangedreven door deze motor.
De functie van de brommobiel wijzigt nu ook automatisch van lader naar hydraulische boegschroef aandrijving, ook het bediening touchscreen van de Andeoid wat in laad toestand het toerental, laadstroom, en motor temp, enz. monitort, geeft nu de richting van de boegschroef en het afgegeven vermogen aan.
Een potentiometer in middenstand op het dashboard bepaald nu het toerental van de brommobiel en dus de boegschroef en de draairichting.
Grote voordeel vol continu met elk gewenst toerental in schakelbaar. (zonder touwtje tegen de sluismuur)
Maten van de brommobiel unit 500mm x 550mm x 620mm Hoog, inclusief interkoeler en buitenwaterpomp zonder luchtfilter.
De waterinjectie had ik al eens een fototje laten zien.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 29 Nov 2015, 03:44

@Wolf 1
Ik ben jaloers. Als ik zoveel ruimte aan boord en op mijn bankrekening had, zou ik het ook zo doen.

Maar gezien het langsgekomen adviestraject, ga ik voor 1 redtop op de oude plaats, en 2 x agm 180 A/h achterin op de nieuw plek.

Ik zet volgend jaar wel even een foto'tje on line.

Het geheel heeft mij toch weer wat meer kennis bijgebracht. Ervaringsbeschrijvingen hebben voor mij meer waarde als een ***verhaal van een dozenschuiver. :!:

Waarvoor dank aan de heren schrijvers. :)
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor stefan » 29 Nov 2015, 09:48

Mooi Wolf, puur vanuit nieuwsgierigheid: heb je een fotootje van die brommobiel opstelling?
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Wolf1 » 29 Nov 2015, 11:41

stefan schreef:Mooi Wolf, puur vanuit nieuwsgierigheid: heb je een fotootje van die brommobiel opstelling?

Afbeelding
Basher schreef:
Ik ben jaloers. Als ik zoveel ruimte aan boord en op mijn bankrekening had, zou ik het ook zo doen.

Begrijp ik, Het was alleen om te laten zien wat tegenwoordig allemaal mogelijk is.
En dat vind ik dan weer leuk,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten