Accuvragen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 24 Nov 2015, 22:38

Wouter,

Als een accu een levensduur heeft van 1000 cycli bij een DoD van 80% gaat hij theoretisch 1000 laadbeurten mee....
Mits ontladen tot 20% van de capaciteit.

Echter als je de accu maar tot 60% van zijn capaciteit ontlaadt (40% DoD) en weer "netjes" oplaadt kun je dat minimaal 2000 keer doen.
Deze schaal is daarbij ook nog eens logaritmisch waardoor een halvering van de DoD tot veel meer als een verdubbeling van het aantal te maken cycli leidt.

Daarom is het oversizen van de accu niet allen goed voor de autonomie maar ook voor de levensduur bij normale ontlading.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2015, 22:55

Aha, dus het klopt dat levensduur gerelateerd is aan het aantal laadbeurten, maar dat maximum staat dus niet vast maar is eoa parabooltje. Dan kan ik wel begrijpen dat voor een heftruck het slim is om het te baseren op bijna volledige ontlading; het liefst staan ze zo min mogelijk stil. Als je tot max 40% ontlading gaat rij je met veel restand energie rond.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 24 Nov 2015, 23:20

Nee, de levensduur is gerelateerd aan het aantal cycli, niet aan het aantal laadbeurten.
Je tweede gedeelte kan ik niet volgen.
Zoals ik al aangaf, bij een heftruck is accu/lader een vaste combinatie, op elkaar afgesteld en qua gedrag bedoeld om vanaf een DoD van ongeveer 80% op te laden.
Dit is de enige reden om hem tot een dergelijke graad leeg te rijden.

Er is geen sprake van een parabool maar een logaritmische curve DoD vs aantal cycli.
Kijk anders even hier:
https://www.bluepowershop.nl/media/wysiwyg/Datasheet-Victron/AGM-GEL/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-NL.pdf

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 25 Nov 2015, 03:13

Theorie begrijp ik helemaal.
Kan dit goed volgen, maar zegt niets over mijn vraag aan het begin van de topic.

Zal ik situatie handhaven of alleen 2 SEMI-tractieaccu's plaatsen :?: Dan koop ik een startaccu enb 2 SEMI-tractieaccu's.
In dat geval had ik een bepaalde accu voor ogen, maar dat leek niet zo'n goed idee. :?:

Vraag 1 & 2: Kan ik mijn DEUTZ-je gewoon starten op de serviceset en zo ja welke (betaalbare) accu's koop ik dan.

Ik wil niet die zware loodbakken van 230/240 Ah (met vuldopjes wellicht) en ook geen loeidure hitech accu's.

Heeft gewoon te maken met ervaringen die ik niet heb en ook niet binnen bereik. (Dozenschuivers in de winkel(s) roepen nl. allemaal wat anders. :twisted:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 25 Nov 2015, 07:13

Jaap,
Het scheiden van start en service accu is puur een persoonlijke keuze.
Mijn voorkeur is gescheiden, met een specifieke startaccu als een Optima bijvoorbeeld.
Eventueel hierop ook de boegschroef aangesloten.
Als service set zou mijn persoonlijke keuze naar een Gel of AGM set gaan.
Gel, als er geen boegschroef en /of omvormer op staat, AGM indien voorgaande wel het geval is.
Als je voor budget gaat pak dan iig een service accu met dopjes, zo kun je nog wat "onderhoud" plegen.

Wat is het type/ de cilinderinhoud van die Deutz?
Wat voor boegschroef heb je?
Nog (zware) omvormers aan boord?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 26 Nov 2015, 01:54

@A...
Als ik de startaccu handhaaf, dan niet 1 met dopjes want zoals gezegd ik kan er daar toch niet bij. Vandaar die 2 serviceaccu's op een andere plek :D
DEUTZ = F4M1011F van 65 pk bij 3000 rpm .
Geen zware verbruikers/omvormers
B.s = Cupa CP-40 (geschakeld op het serviceblok). Ik gebruik hem zelden.
Gelaccu's vind ik overigens te duur :cry:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 26 Nov 2015, 09:25

Ok , die Deutz heeft volgens zijn Feutus evenknie een accu van minimaal 88Ah nodig.
Feutus gaat hierbij uit van de startcapaciteiten van hun eigen accu's.
Als je hier een volledig onderhoudsvrije accu voor aan wilt schaffen kom ik toch weer bij de Optima redtop uit.
Voor de service set 2 passende natte accu's met dopjes en klaar is Jaap.
Kun je de boegschroef eventueel ook nog op de Redtop pakken, de CP 40 is maar 2,3 kW dus stroomverbruik valt mee.

Succes!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 27 Nov 2015, 02:06

@A
Had ik zelf ook bedacht, maar dan de Yellowtop YTS5.5 (75 Ah). Kost wat, maar dan heb je ook wat.
De Redtop heeft maar 50Ah, is vergelijkbaar met 75 AH van een gewone accu. Net ff te kort voor het DEUTZ-je etc.
En inderdaad een gewone serviceset met doppies voor het water. Want daar kan ik wel bij tzt en beter voor m'n knippie.
Denk dat ik het zo maar ga doen. Begin april gaat ie toch droog voor wat laswerk en om te schilderen.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 27 Nov 2015, 07:15

Basher schreef:@A
De Redtop heeft maar 50Ah, is vergelijkbaar met 75 AH van een gewone accu. Net ff te kort voor het DEUTZ-je etc.


Nee Jaap dat is een misvatting, een Redtop heeft meer startvermogen als een Yellowtop!
En komt zeker niet te kort voor jouw Deutz-je
De Redtop is een startaccu, de yellowtop niet, dat is een semi tractie accu.
Aangezien je de tractie capaciteiten in jouw toepassing niet gaat gebruiken is het zonde om daar je knippie voor open te trekken :D
Ah doet niet ter zake bij een startaccu, het is de te leveren startstroom (of koudstartstroom CCA) waar het om draait.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor stefan » 27 Nov 2015, 09:55

Precies, die Optima redtop accu's zijn echt geweldig!

Onze 240 (?) pk GM Detroit V8 oldtimer waterscouting monster starten we al jaren met 2 van deze optima's in serie geschakeld.
een Deutz van jouw genoemde vermogen zou dus ook wel moeten lukken :-)
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten