Amersfow schreef:Wat zijn trouwens tractie accu's? Die staan in elektrische heftrucks. Levensduur is afhankelijk van het aantal laadbeurten, dus die MOET je bij voorkeur leegtrekken tot 20% en dan pas herladen. Is dat iets voor in een boot? Is het heel anders dan semi tractie?
Een tractie accu is een accu met een hoge cyclische belastbaarheid, dat deze volledig ontladen moet worden is onzin.
75% van de binnenvaartschepen die in Nederland rondvaren hebben een tractie set aan boord.
Je bent in de war met de beschrijving van de heftruck, hierin staat inderdaad dat je hem leeg moet rijden alvorens weer te gaan laden.
Dit heeft echter niets met het soort accu te maken maar met het soort acculader.
Een heftrucklader is een spanning/tijd gestuurde lader zonder laadcurve.
Een nog half volle accu laden betekend simpelweg dat de lader veel te lang door blijft laden en het water uit de accu stookt.
Een lood/zuur accu, of het nou een open, VRLA, (GEL of AGM) accu is, is bijna altijd een compromis.
Als we de volledige schaal bekijken van tractie tot startaccu beginnen we aan de ene zijde van het spectrum met de tractie batterij.
Dit is meestal een zuur gevulde hoge cel met platen of buizen als anode en kathode doorgaans is de spanning per accu 2V, om een 12V batterij te krijgen zet je er 6 in serie, voor 24V 12stuks en voor 48V 24 stuks
Dit soort accu's zijn hoog cyclisch belastbaar, m.a.w. ze kunnen veel keren tot zeer diep ontladen worden, dankzij de "dikke" constructie van de anode en kathode kan er veel materiaaloverdracht plaatsvinden, daarom doorstaan deze accu's veel, diepe ontladingen.
Meestal ligt de spanning in dergelijke accu's ook iets hoger dan gebruikelijk.
30-32V is voor een 24V tractie set geen vreemde spanning.
Voor tractie batterijen is het noodzakelijk dat ze eens in de zoveel laadbeurten doorgeladen worden met een iets hogere spanning als normaal.
Hierdoor komt de accu in zijn gasfase en zal gaan bruisen of borrelen.
Door dit proces mengt het zuur weer tot een homogene oplossing van zuur en water, zuur heeft namelijk de eigenschap om onder het water te gaan staan.
Hierdoor wordt de accu te zuur onderin, en niet zuur genoeg bovenin.
Dit doorladen noemen we egalisatieladen of vereffeningsladen, tijdens dit proces worden ook de onafhankelijke cel spanningen gelijk getrokken.
Vanwege het gegeven van de "dikke" constructie is het anode/kathode oppervlakte wel "klein" en is het voor deze accu's dus niet mogelijk om snel, grote stromen te leveren.
Daarom kun je niet starten op een tractiebatterij.
Een tractie batterij van deze soort heeft onderhoud nodig, eens in de zoveel tijd zuur wegen, water bijvullen etc.
Aan de andere kant van het spectrum zit de startaccu, deze accu heeft veel dunne "platen" en kan zodoende niet diep ontladen worden omdat er simpelweg niet voldoende "dikte" op de platen aanwezig is.
Vanwege het in deze accu aanwezige grote oppervlakte van anode/kathode zijn deze accu's wel goed in staat om grote stromen te leveren.
Een goed voorbeeld van zo'n accu is de Optima redtop, door zijn opgerolde platen die zeer dun zijn kan deze accu met betrekkelijk weinig lood enorme stromen leveren.
Ga een dergelijke accu nooit cyclisch belasten, dan raakt hij al het materiaal tussen de platen kwijt en kan tijdens laden dit proces niet meer omkeren.
De accu zal snel kapot zijn.
Om zuur stratificatie te voorkomen (het scheiden van zuur en water) kan er in plaats van vloeibaar elektrolyt ook een ingedikte versie worden gebruikt, GEL.
De eigenschappen van deze accu's is zo goed als gelijk aan zuur accu's, de constructie van de platen bepaald aan welk kant van de schaal hij uitkomt.
Wel is het zo dat door het ingedikte zuur, de elektronenoverdracht trager is als door "dun" zuur.
Hierdoor is de "snelheid" van stroom leveren wat trager als een conventionele accu, dit maakt de GEL accu minder geschikt als startaccu. (uitzonderingen daargelaten)
Een gelaccu is gesloten met een ventiel, om verdamping / uitdroging te voorkomen.
Een manier om een gesloten accu weer "snel" te maken moeten de platen dus meer en dunner en het elektrolyt moet dunner.
Dit is opgelost door de accu op te bouwen uit dunne laagjes lood afgewisseld met glasvezel plaatjes die volgezogen zijn met elektrolyt.
Dit is Absorbed Glass Material oftewel AGM.
Alle accu's die geen echte startaccu of tractie accu zijn krijgen het stempel "semitractie"
Tot zover de theorie, nu de praktijk.
De kwaliteit van een accu hangt af van de constructiesterkte en zuiverheid van de toegepaste materialen.
De levensduur hangt hier ook van af, maar ook voor een belangrijk deel van het aantal en de diepte van de ontladingen en hoe er geladen wordt.
Laden met een meer traps laadproces heeft de voorkeur, en zijn het behoud van de accu.
Dit kan in een aantal gevallen wel wat waterverbruik in natte accu's ten gevolg hebben, dus daarom geen "gesloten" open lz accu.
Dan liever één met dopjes, daar kun je nog wat mee.
Als je alleen met een dynamo laadt komt de accu nooit in de gasfase, als alle verbruikers alleen spanning afnemen als er lading aan de accu wordt toegevoerd is het geen probleem om een "gesloten" open accu te gebruiken. Dit gebruik is typisch voor bijvoorbeeld een auto / vrachtwagen.
Het gros van de "noname" accu's zijn dit soort accu's, goed om op te starten, maar niet echt cyclisch belastbaar.
De merkaccu's hebben meestal wel verschillende types die naar de ene kant of naar de andere kant hangen.
Voor allen geldt bij productie is bepaald wat het aantal cycli is wat normaal gesproken gehaald bij een bepaalde ontlaad diepte.
Je zal dus zien dat bij grotere ontlaad diepte (DoD) een tractie batterij meer cycli haalt als een start batterij.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo niet ...roept u maar!
Aquanaut