Accuvragen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accuvragen

Berichtdoor Basher » 23 Nov 2015, 20:07

Beste medeboters
Ik ben redelijk technisch en snap/weet veel, maar...........

Accu's hé, rare dingen waar je verder niets aan ziet. Ik beheers de theorie volledig maar de praktijk ???????? :oops:

Wat is de uitdaging?
Ik heb 2x 180 Ah service- en 1 x 140 Ah startaccu's staan (op een onmogelijke plek) :evil:
Wat ik nu wil is 2 x 190 Ah Panther Silver Deep Cycleaccu's (parallel geschakeld)plaatsen op een goed bereikbare plek. (meer plaats is er niet nl)

Kan hiermee ook mijn DEUTZ-je van 65 pk zonder problemen starten. Wat dus soms meerdere keren per dag kan zijn ????? Of moet ik toch mijn 140 Ah-tje handhaven ??

Ik weet nl niet of een dergelijke Semi-tractieaccu dat aankan. Volgens de verkoper wel, maar dozenschuivers heb ik niet zo'n vertrouwen in.

En gezien de expertise hier op het forum aanwezig, leg ik mijn probleem maar hier voor.
Bij voorbaat dank voor de ongetwijfeld serieuze adviezen.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Ronaldmuzie » 23 Nov 2015, 21:00

Beste jaap,

Je zou hier zonder problemen je motor mee kunnen starten de vraag is alleen wil je dat ? de losse startaccu is ervoor om te zorgen dat je ten alle tijden je motor kan starten stel dat je om wat voor reden ook je service accu set leeg trekt omdat je bv wat langer zonder walstroom ligt dan gepland dan loop je zonder stataccu het risico dat er net te weinig power in je accu,s zit om nog te starten het starten van een motor vergt nogal wat stroom zij het dan voor een korte periode er zijn wel lapmideltjes om dit risico van niet kunnen starten te voorkomen met een accu monitor waarop je zelf kan bijhouden dat je je accus,s niet te ver leegtrekt of een batery watch die als de accu,s te ver leegraken alles uitschakeld of een alarm geeft maar dat zou ik je niet adviseren ik zou persoonlijk gaan voor een losse start accu die allen aan de motor hangt en evetueel de navigatie verlichting die accu mag denk ik wel wat kleiner als die 140 ah zijn mijn mercedes start ik met een 90 a all jaren
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor varg » 23 Nov 2015, 22:16

Ik vaar al een paar jaar met een opstelling van 2 keer AGM 160 Ah parallel. Geen aparte startaccu of boegschroefaccu. Wel: dikke kabels en een accumonitor.
Makkelijke configuratie. Betrouwbaar, weinig fratsen en kosten. Keep it Simple! In het begin had ik nog een kleine autoaccu los en opgeladen in de boot staan met een stevige startkabels 'voor het geval dat'. Nu doe ik dat al jaren niet meer. De omvormer (eigenlijk de enige echte verbruiker) slaat automatisch af als de spanning te laag wordt. De motor (Yanmar 50 pk) start dan nog makkelijk (getest).
Walaansluiting via een losse scheidingstrafo. Gemeenschappelijke scheepsaarde en alle 230V-gebruikers achter een ALS.
Voor de koeling heb ik een 230V tafelmodel koelkast gekozen (A+). Met deze set kan ik minimaal 3 dagen zonder walstroom of zonder te varen.
Ik heb de configuratie met verschillende accu's met verschillende gebruikers en gezamenlijk oplading altijd erg ingewikkeld gevonden en sinds de komst van de AGM accu ook eigenlijk ouderwets en overbodig.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor vuuren1 » 23 Nov 2015, 22:53

Een separate startaccu heeft mijn voorkeur om hier eerder genoemde reden, nl. dat je motor altijd kan starten, ook als de serviceset plat ligt.

Wat ik vaak zie is dat men veel te grote startaccu's aan boord heeft, een dergelijke Deutz kan prima toe met 65 AH en dat kost weinig plaats in de boot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 23 Nov 2015, 23:05

En als aanvulling, kijk voor echte deep cycle accu's en niet voor zwarte bakken met een kleurige sticker.
Lood is het basiscomponent in een accu.
De benoemde accu is een gewoone LZ accu met een fancy naam.
Het gewicht komt niet overeen met een deep cycle accu van die capaciteit.
Het nadeel van de benoemde accu is dat hij "dicht" is.
Dat is hij eigenlijk niet, vocht of damp kan er gewoon uit alleen bijvullen kan niet.
Jaap, lekker laten staan.
Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 24 Nov 2015, 07:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 24 Nov 2015, 01:52

Redelijk duidelijk allemaal.Ook de argumenten.

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor helemaal leegtrekken van het serviceblok, maar ja alles kan nietwaar.....en daarom heb ik altijd een aggregaatje (1000 W) aan boord voor eventualiteiten.
Die draait overigens al jaren alleen maar aan/op de wal als moeders de was doet :lol:

V.w.b. de laatste opmerking van @Aquanaut, moet mij dus heroriënteren op iets betaalbaars van c.a. 190 Ah en iets verder kan worden ontladen als 50 %.
Anders kom ik terecht aan 2 x 240 Ah nogal zware loodbakken. Kan dat oude karkas van mij niet meer aan.
Merken en reclames zijn uit den boze......maar wat moet ik dan nemen??? Dan maar via een PBtje.

Zou erg dankbaar zijn voor een GOED advies zodat ik mijn geld niet in het water gooi en iets meer capaciteit heb als de 180 Ah die ik nu ter beschikking heb. Die heb ik in het voor- en najaar gewoon nodig voor het comfort van deze 2 kouwelijke senioren :D
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2015, 08:39

Wat zijn trouwens tractie accu's? Die staan in elektrische heftrucks. Levensduur is afhankelijk van het aantal laadbeurten, dus die MOET je bij voorkeur leegtrekken tot 20% en dan pas herladen. Is dat iets voor in een boot? Is het heel anders dan semi tractie?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Basher » 24 Nov 2015, 18:10

OK, Semi-tractie :oops:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 24 Nov 2015, 21:24

Amersfow schreef:Wat zijn trouwens tractie accu's? Die staan in elektrische heftrucks. Levensduur is afhankelijk van het aantal laadbeurten, dus die MOET je bij voorkeur leegtrekken tot 20% en dan pas herladen. Is dat iets voor in een boot? Is het heel anders dan semi tractie?


Een tractie accu is een accu met een hoge cyclische belastbaarheid, dat deze volledig ontladen moet worden is onzin.
75% van de binnenvaartschepen die in Nederland rondvaren hebben een tractie set aan boord.
Je bent in de war met de beschrijving van de heftruck, hierin staat inderdaad dat je hem leeg moet rijden alvorens weer te gaan laden.
Dit heeft echter niets met het soort accu te maken maar met het soort acculader.
Een heftrucklader is een spanning/tijd gestuurde lader zonder laadcurve.
Een nog half volle accu laden betekend simpelweg dat de lader veel te lang door blijft laden en het water uit de accu stookt.

Een lood/zuur accu, of het nou een open, VRLA, (GEL of AGM) accu is, is bijna altijd een compromis.
Als we de volledige schaal bekijken van tractie tot startaccu beginnen we aan de ene zijde van het spectrum met de tractie batterij.
Dit is meestal een zuur gevulde hoge cel met platen of buizen als anode en kathode doorgaans is de spanning per accu 2V, om een 12V batterij te krijgen zet je er 6 in serie, voor 24V 12stuks en voor 48V 24 stuks
Dit soort accu's zijn hoog cyclisch belastbaar, m.a.w. ze kunnen veel keren tot zeer diep ontladen worden, dankzij de "dikke" constructie van de anode en kathode kan er veel materiaaloverdracht plaatsvinden, daarom doorstaan deze accu's veel, diepe ontladingen.
Meestal ligt de spanning in dergelijke accu's ook iets hoger dan gebruikelijk.
30-32V is voor een 24V tractie set geen vreemde spanning.
Voor tractie batterijen is het noodzakelijk dat ze eens in de zoveel laadbeurten doorgeladen worden met een iets hogere spanning als normaal.
Hierdoor komt de accu in zijn gasfase en zal gaan bruisen of borrelen.
Door dit proces mengt het zuur weer tot een homogene oplossing van zuur en water, zuur heeft namelijk de eigenschap om onder het water te gaan staan.
Hierdoor wordt de accu te zuur onderin, en niet zuur genoeg bovenin.
Dit doorladen noemen we egalisatieladen of vereffeningsladen, tijdens dit proces worden ook de onafhankelijke cel spanningen gelijk getrokken.
Vanwege het gegeven van de "dikke" constructie is het anode/kathode oppervlakte wel "klein" en is het voor deze accu's dus niet mogelijk om snel, grote stromen te leveren.
Daarom kun je niet starten op een tractiebatterij.
Een tractie batterij van deze soort heeft onderhoud nodig, eens in de zoveel tijd zuur wegen, water bijvullen etc.

Aan de andere kant van het spectrum zit de startaccu, deze accu heeft veel dunne "platen" en kan zodoende niet diep ontladen worden omdat er simpelweg niet voldoende "dikte" op de platen aanwezig is.
Vanwege het in deze accu aanwezige grote oppervlakte van anode/kathode zijn deze accu's wel goed in staat om grote stromen te leveren.
Een goed voorbeeld van zo'n accu is de Optima redtop, door zijn opgerolde platen die zeer dun zijn kan deze accu met betrekkelijk weinig lood enorme stromen leveren.
Ga een dergelijke accu nooit cyclisch belasten, dan raakt hij al het materiaal tussen de platen kwijt en kan tijdens laden dit proces niet meer omkeren.
De accu zal snel kapot zijn.

Om zuur stratificatie te voorkomen (het scheiden van zuur en water) kan er in plaats van vloeibaar elektrolyt ook een ingedikte versie worden gebruikt, GEL.
De eigenschappen van deze accu's is zo goed als gelijk aan zuur accu's, de constructie van de platen bepaald aan welk kant van de schaal hij uitkomt.
Wel is het zo dat door het ingedikte zuur, de elektronenoverdracht trager is als door "dun" zuur.
Hierdoor is de "snelheid" van stroom leveren wat trager als een conventionele accu, dit maakt de GEL accu minder geschikt als startaccu. (uitzonderingen daargelaten)
Een gelaccu is gesloten met een ventiel, om verdamping / uitdroging te voorkomen.
Een manier om een gesloten accu weer "snel" te maken moeten de platen dus meer en dunner en het elektrolyt moet dunner.
Dit is opgelost door de accu op te bouwen uit dunne laagjes lood afgewisseld met glasvezel plaatjes die volgezogen zijn met elektrolyt.
Dit is Absorbed Glass Material oftewel AGM.
Alle accu's die geen echte startaccu of tractie accu zijn krijgen het stempel "semitractie"
Tot zover de theorie, nu de praktijk.
De kwaliteit van een accu hangt af van de constructiesterkte en zuiverheid van de toegepaste materialen.
De levensduur hangt hier ook van af, maar ook voor een belangrijk deel van het aantal en de diepte van de ontladingen en hoe er geladen wordt.
Laden met een meer traps laadproces heeft de voorkeur, en zijn het behoud van de accu.
Dit kan in een aantal gevallen wel wat waterverbruik in natte accu's ten gevolg hebben, dus daarom geen "gesloten" open lz accu.
Dan liever één met dopjes, daar kun je nog wat mee.
Als je alleen met een dynamo laadt komt de accu nooit in de gasfase, als alle verbruikers alleen spanning afnemen als er lading aan de accu wordt toegevoerd is het geen probleem om een "gesloten" open accu te gebruiken. Dit gebruik is typisch voor bijvoorbeeld een auto / vrachtwagen.
Het gros van de "noname" accu's zijn dit soort accu's, goed om op te starten, maar niet echt cyclisch belastbaar.
De merkaccu's hebben meestal wel verschillende types die naar de ene kant of naar de andere kant hangen.
Voor allen geldt bij productie is bepaald wat het aantal cycli is wat normaal gesproken gehaald bij een bepaalde ontlaad diepte.
Je zal dus zien dat bij grotere ontlaad diepte (DoD) een tractie batterij meer cycli haalt als een start batterij.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo niet ...roept u maar!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2015, 22:24

Ik had het verhaal van levensduur is proportioneel met aantal laadbeurten van een heftruckadviseur die 28 jaar in de techniek bij jungheinrich zit. Zal het opnemen met hem dat ze flutladers leveren;)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten