Accuvragen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 29 Nov 2015, 12:42

Ziet er mooi uit Wolf!
Een paar vragen, opmerkingen,

Kom je uit met de genoemde accucapaciteit, oftewel hoe vaak draai je stroom bij?
Voor 2 x 3000W omvormer is de geïnstalleerde 260 Ah wat aan de kleine kant.
Wij houden hier minimaal 200Ah per 3000W aan.
Aangezien je de complete "woning" erop laat draaien lijkt mij dat de accu best groter mag.
Een grotere accu zou ook beter uitkomen voor de forse laadstroom van 200A van de dynamo.
Zit er op de dynamo nog een meertraps regeling bijvoorbeeld van Balmar oid?

Heb je al eens overwogen om de start / stop te laten regelen op basis van "state of charge"?
Dit kan de BMV 702 voor je regelen.
Dit geeft een meer betrouwbare in en uit schakeling, voorkomt inschakelen bij spannings dippen en vervolgens een korte looptijd.
Om dit nerveuze gedrag te voorkomen moet je de "startvoorwaarde" spanning zo laag zetten dat de ontladingsgraad al ver de aanbevolen 50% is gepasseerd alvorens het DC aggregaat bij komt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Wolf1 » 29 Nov 2015, 16:22

Aquanaut, bedankt voor mee denken !
Er is allemaal over nagedacht, op dit moment draait het ook allemaal, maar heb er nog weinig ervaring mee.
De gedachtegang was met zo min mogelijk accu capaciteit zo veel mogelijk te voeden,
Dus de Brommobiel het zware werk te laten doen, wat op dit moment inhoud 4 min 24V accuspanning, de brommobiel start.
Stop staat op dit moment op minimum van 15 A accu 75%.
De hoofdmotor is uitgevoerd met een Balmar dynamo en regelaar, de brommobiel met een dynamo met standaard regelaar.
4800 watt uit de dynamo tezamen met een kortstondig suppletie uit de accu heeft voor de 2x 3000W omvormer gezorgd, onvoorziene startstromen en bedrijfszekerheid hebben hier ook een rol in gespeeld.
Op dit moment draait alles eigenlijk boven verwachting maar is nog niet klaar.
Zo werk ik er op dit moment aan om de verwarming er bij te betrekken door de Webasto water stand kachel en de motor, de boiler te laten verwarmen.
De boiler blijkt de langste grote verbruiker te zijn en geeft de brommobiel het meeste werk, op dit moment wordt hier de software voor gemaakt.
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 29 Nov 2015, 17:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor aquanaut » 29 Nov 2015, 17:02

Wolf duidelijk,

Ik snap één ding even niet, je hebt het in je systeembeschrijving over een 24V accuset, ook 200A bij 24V is de door jou opgegeven 4800W.
Op het display en in je laatste post hebn je het over 4 min 12V , dat moet zeker 4 min 24V zijn?

De gedachtengang achter het systeem kan ik volledig begrijpen, wij hebben zelf zo meerdere systemen ontworpen en draaien.
Wat ik je echt wil adviseren is om op een andere manier de accu te gaan inzetten door duidelijk een boven en onder grens voor opladen en ontladen te geven.
Schakelen op state of charge door de BMV gaat geweldig!

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 29 Nov 2015, 20:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accuvragen

Berichtdoor Wolf1 » 29 Nov 2015, 17:31

Slip of de pen, de foto's van de displays was een proef opstelling.
We nemen je suggestie in overweging.
Gr. en nogmaals bedankt Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor stefan » 29 Nov 2015, 21:33

Knap stuk werk Wolf! Petje af ;)
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor vuuren1 » 29 Nov 2015, 22:42

Het leuke van Wolf is dat hij veel zelf bedenkt en ook nog zelf maakt, dat is inmiddels een zeldzame eigenschap geworden.

Wolf:
Draait die Yanmar op een vast toerental of speel je er mee naar behoefte?
Ik zie op je foto een maagdelijk vliegwiel of is dat al een industrieuitvoering?
(ik weet niet wat er aan een vliegwiel van een brommobiel hangt, wellicht een centrifugaalkoppeling van X-kg?)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accuvragen

Berichtdoor Wolf1 » 30 Nov 2015, 01:39

vuuren1 schreef:Draait die Yanmar op een vast toerental of speel je er mee naar behoefte?
Ik zie op je foto een maagdelijk vliegwiel of is dat al een industrieuitvoering?
(ik weet niet wat er aan een vliegwiel van een brommobiel hangt, wellicht een centrifugaalkoppeling van X-kg?)


Hans, lees mijn post van Zo 29 Nov 2015, 01:42 van dit draadje geeft je antwoord op al je vragen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten