Electrisch schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 06 Jan 2012, 23:02

Goede nieuws is dat ik al mijn materiaal op de accus na binnen heb... We kunnen dus beginnen met aansluiten.

Ik hou jullie op de hoogte. Enige qua afmetingen waar ik mee zit is eigenlijk het gewicht. Ik heb nu de accus aan één kant van de boot staan, maar ik zag dat die AGM accu nogal zwaar is. Ik moet dus kijken dat mijn boot niet teveel gaat hellen.

Hoever mag ik ze uit elkaar plaatsen als ik 2x220Ah parallel schakel?

denk dat de kabels dan zo'n 3 meter wordt. en circa 1,5 meter naar de multi
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor henkvd » 06 Jan 2012, 23:07

Het beste is dan om het op de volgende manier aan te sluiten:
Verbind de accu's parallel.
Gebruik van de ene accu de + aansluiting en van de andere accu de - aansluiting om gebruikers en laden op aan te sluiten, hiermee wordt voorkomen dat er een ongelijke belasting komt op beide accu's ivm met kabel verliezen bij hoge stromen,
denk aan koffie zetten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 07 Jan 2012, 12:47

bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jan 2012, 13:52

bassie77 schreef:en een begin is gemaakt!

https://picasaweb.google.com/1017919920 ... directlink
Voeding op een houtenplank is niks, accu scheider hoort bij de accu’s, schema begrijp ik niet, maar dat komt misschien omdat de tekst niet is te lezen !
De min zou ik op een massastrip zetten.
Voor de zekeringen zijn keurige doorverbindingstrippen in de handel waar je de plus op kunt aansluiten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor @rie » 07 Jan 2012, 14:03

Zoals Wolf1 al vermelde de + en - aansluiting op een bout dwars door een houten plank is niet de meest elegante manier van aansluiten. (kans op kortsluiting aan de achterkant van je bord!!!Als er iets achter valt)
Beter kan je zoiets gebruiken (bij een installateur te koop of te bestellen)

Afbeelding
@rie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 02:32
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2012, 22:36

fox4you schreef:
vuuren1 schreef:maar wel naar maat voor de betreffende omstandigheden.

Gelukkig schrijf je dat zelf, dus ook in perspectief voor een scheepje van 8.40 Mtr. ;)
Bas kan wel gaan investeren in zonnepanelen en dikke batterijen etc. maar die kan hij misschien niet eens kwijt.
Ik denk dat we Bas maar eerst de weg wijzen zodat hij e.e.a. met de elektra op orde krijgt en gaande weg komen we er misschien achter dat er meer mogelijk is.



Ik was ook aan het versimpelen:
120-120-220 Ah zou ik anders doen, beter doen en ook versimpelen:
Start: 1x 55AH AGM.
Boordnet en boegschroef samen: Minimaal 2x 220Ah AGM.

Dat is maar een fractie zwaarder, maar stukken beter.

De rest van het verhaal was bedoeld om te voorkomen geld weg te gooien aan verkeerde dingen en er kort daarna achter te komen dat het niet werkt zoals gedacht was.

Ik heb inmiddels enige ervaring met het -proberen- een boot te bouwen die leek-proef is.
Dat is met de huidige wensen lastig omdat de meeste mensen van alles aan boord willen sjouwen wat ze thuis ook hebben.
Dat kan wel maar, of met (te) dure voorzieningen of met een erg lang verlengsnoer..
Mijn ervaring is dat het energieverbruik in de tijd toeneemt door uitbreidingen van verbruikers.

Verder moet iemand zelf weten of hij een relatief kleine boot vol stopt met elektra, maar doe het dan goed.

VW marine levert bij de Hybride voortstuwing een datalogger mee.
Dit alles om later aan te kunnen tonen wat er werkelijk gebeurd is als een klant klaagt over platte accu's..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor fox4you » 08 Jan 2012, 01:20

vuuren1 schreef:Verder moet iemand zelf weten of hij een relatief kleine boot vol stopt met elektra, maar doe het dan goed.

Als hij dat perse zou willen dan kan niemand Bas ervan weerhouden dergelijke woeste plannen tot uitvoer te brengen.
We kunnen dan alleen nog proberen hem via het forum enige realiteitszin bij te brengen.

Gaandeweg zie je dat Bas zich dat ook realiseert en nu met de hulp van het forum stapje voor stapje vooruit komt.
Af en toe misschien weer drie stappen terug. :cry:
vuuren1 schreef:VW marine levert bij de Hybride voortstuwing een datalogger mee.
Dit alles om later aan te kunnen tonen wat er werkelijk gebeurd is als een klant klaagt over platte accu's..

Dat laatste is heel simpel te realiseren door de wat duurdere batterijmonitor met data uitlees mogelijkheid te monteren.
Overigens doen enkele verhuurbedrijfen dat al op die manier.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2012, 01:51

Wij zijn er wel uit..
Nu Bas nog een stukje en dan komt hij tot een uiteindelijk verstandige invulling.
We hebben mee dat Bas de adviezen (kritisch) op pakt zonder meteen terug te zeuren als reactie op onze -in eerste instantie- afkeurende adviezen (dat is op dit forum nog niet gebeurd).

Het is gewoon zondegeld als iemand geld steekt in de verkeerde dingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor pascall » 08 Jan 2012, 08:43

Wolf1 schreef:
pascall schreef:Ha, hier zijn we weer.
Bassie, een chunt op de boegschroef accu gaat mogelijk niet werken, dit is afhankelijk van het vermogen van de boegschroef.
De meeste shunts hebben niet zo'n hoog berijk.
Mvg Pascal.

Pascal, ik heb niet gevonden waar je antwoord op bedoeld is ?
Maar het is natuurlijk ook een onzin antwoord, een shunt is een parallel weerstand, en dat kan iedere geleider zijn die bij de te meten stroom een spanningsverlies creëert groot genoeg om de mV-meter correct te laten functioneren !
En zo is een shunt voor 10 000 A geen enkel probleem ! Stukje staal staf van 40 x 40mm met een lengte afhankelijk van de gevraagde mV van de meter zal keurig werken.
Zo is het ook al vaak mogelijk de startmotor voedingkabel zelf als shunt te gebruiken om de startmotor stroom te meten (een meting waar vaak hele leuke diagnose's mee zijn te maken !)
Gr. Wolf1


Hoi Wolf.

Of het een onzinnig antwoord is, weet ik niet.
Wat ik wel weet is, dat de chunts van het merk Mastervolt tot 500 amp gaan.
Ik snap jou redenering wel, maar als je bv voor een systeem van Mastervolt heb gekozen is dat de max

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jan 2012, 10:30

dan is 2 parallel toch ook 12 KW (15pk) !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 08 Jan 2012, 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten